Tor Spa-Francorchamps nie próżnuje tej zimy i w przerwie między sezonami przechodzi gruntowne zmiany, które mają zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i komfort kibiców.
Słynne bez zmian, ale…
Od kilku lat w świecie motorsportu pojawiają się głosy, iż sekcja Eau Rouge/Raidillon w pierwszym sektorze toru Spa jest zbyt niebezpieczna. Ożywają one po każdym większym wypadku w niej. Szczególnie głośne stały się po śmierci Anthoine Huberta w 2019 roku czy groźnych wypadkach podczas 24h Spa z udziałem m.in. Jacka Aitkena czy WSeries z 2021 roku. Niedługo po nich zapowiedziano zmiany na torze.
Dotyczą one jedynie stref wyjazdowych na tórze Raidillon, które zostaną powiększone, by auta, które wypadną z toru, nie wracały ponownie na tor jazdy.
W połowie listopada pojawiły się informacje, że zmieniona zostanie również sama nitka toru. Nowy układ w tym miejscu miał być nawet testowany. Kibice obawiali się, że zmiany sprawią iż tor straci swój charakter.
🚨⚠️ Up-coming changes to Eau Rouge/Raidillon track layout confirmed on track day.
Friend of TRB Stijn Paspont shared shots of the briefing provided by race control and the yellow lines defining the new race surface.#WEC #F1 #Spa pic.twitter.com/C6TKrFpX7B
— The Racing Blog (@theracingblog_) November 12, 2021
Była to jednak tylko jednorazowa zmiana, która nie wejdzie na stałe. Tor potwierdził, że w samym układzie toru nie zajdą żadne zmiany.
Żwir i trybuny
Tor postanowił również wprowadzić zmiany w kilku sekcjach toru. Wiele z nich wynika z konieczności uzyskania licencji C FIM (Międzynarodowej Federacji Motocyklowej) by przeprowadzić wyścig 24H Spa EWC Motors. Są to przede wszystkim zmiany obszarów wyjazdowych na pułapki żwirowe.
La Source (zakręt 1)
Strefa wyjazdowa została tam powiększona i zostanie tam dodana pułapka żwirowa. Usunięta zostanie trybuna tymczasowa, którą zastąpi nowoczesna trybuna, która będzie lepiej zintegrowana z otoczeniem.
Bruxelles (zakręt 8)
W tym zakręcie część asfaltowej strefy wyjazdowej zostanie zastąpiona pułapką żwirową.
Blanchimont (zakręty 16 i 17)
Powiększona zostanie strefa wyjazdowa w zakręcie 17, w której zostanie stworzona pułapka żwirowa. Strefa wyjazdowa w zakręcie 16 zostanie zmieniona w pułapkę żwirową. Zostanie tam również utworzona droga serwisowa.
Oprócz tego przeprowadzone zostaną również zmiany infrastrukturalne, mające na celu unowocześnienie toru. Łączny koszt wszystkich prac wyniesie około €80 mln, a dadzą one dodatkowe 13 tys. miejsc dla kibiców na torze.
Aktualizacja 5 stycznia
Na najnowszych zdjęciach widać, jak dużo zmienia się w strefach wyjazdowych przy Eau Rouge i Raidillon.
🚧🏍🚧🏎🚧 #workinprogress Today, let’s discover some pics & info about le Raidillon and L’Eau Rouge. Read more #runoff #etc 👇
➡️ FR : https://t.co/yhYEtj72BL
➡️ EN : https://t.co/WhnPrkEs4E#circuitspa #spafrancorchamps pic.twitter.com/cPKeJREVRq— Spa-Francorchamps (@circuitspa) January 5, 2022