Które tory Formuły 1 mają wieloletnie kontrakty, a które muszą drżeć o swoją przyszłość? Bardzo ciekawe zestawienie długości kontraktów i wysokości kwot wpisowego przygotował portal racingnews365.com.
Od $15 mln do $55 mln
Najwięcej za możliwość organizacji u sibie wyścigów Formuły 1 płacą tory z Bliskiego Wschodu – po $55 mln do kasy wkładają Katar, Arabia Saudyjska i Azerbejdżan. Niewiele mniej płacą Chiny i Rosja. Jak widać przykrycie innych kwestii, dziejących się tych państwach trochę kosztuje.
Wpisowe europejskich torów, będących w kalendarzu już od wielu lat wynosi zazwyczaj od 20 do 35 mln. W tym przedziale mieszczą się kwoty otrzymywane przez Formułę 1 od Belgii, Wielkiej Brytanii, Włoch czy Hiszpanii. Nowsze w kalendarzu europejskie tory płacą jednak podobne kwoty – Francja, Austria, Holandia czy Imola. Najwięcej z europejskich torów płaci Hungaroring – aż $40 mln. Może to być związane z bardzo dużą popularnością tego wyścigu wśród kibiców.
Najmniej spośród pozaeuropejskich torów płacą Austin, Meksyk, Japonia i Brazylia – po $25 mln.
Do kiedy?
Trzy tory nie mają jeszcze kontraktu na sezon 2022. Są to Singapur, Austin i Monako. Można się jednak spodziewać, że w przypadku każdego z nich będzie to formalność. Warto jednak wspomnieć, że po raz pierwszy w historii za organizację u siebie rundy F1 będzie musiało zapłacić Monako. I choć kwota $15 mln jest najniższą w stawce to mimo wszystko pokazuje osłabienie pozycji tego wyścigu w kalendarzu. Być może sezon 2020 pokazał, że i bez niego Formuła 1 może istnieć.
Najdłuższe kontrakty posiadają obecnie Miami i Katar. Co ciekawe, docelowe tory tych rund nie są jeszcze gotowe. Długą umowę mają również Kanada i Abu Dhabi, a najbardziej pewne swojej pozycji w najbliższych latach mogą być Węgry, mające kontrakt aż do 2027 roku.
Przedłużenia na kolejny sezon potrzebuje aż 5 torów – Sakhir, Paul Ricard, Red Bull Ring, Spa i Autodromo Hermanos Rodriguez.
Poniżej zobaczycie pełne zestawienie, przygotowane przez racingnews365.com:
Kraj | Tor | Domniemana opłata | Koniec kontraktu |
---|---|---|---|
Austria | Red Bull Ring | 25 mln $ | 2023 |
Belgia | Spa | 22 mln $ | 2023 |
Azerbejdżan | Baku | 55 mln $ | 2024 |
Wielka Brytania | Silverstone | 25 mln $ | 2024 |
Włochy | Monza | 25 mln $ | 2024 |
Japonia | Suzuka | 25 mln $ | 2024 |
Holandia | Zandvoort | 32 mln $ | 2025 |
Monako | Monte Carlo | 15 mln $ | 2025 |
Arabia Saudyjska | Jeddah | 55 mln $ | 2025 |
Włochy | Imola | 20 mln $ | 2025 |
USA | Las Vegas | ? | 2025 |
Brazylia | Interlagos | 25 mln $ | 2025 |
Chiny | Shanghai | 50 mln $ | 2025 |
Meksyk | H. Rodriguez | 25 mln $ | 2025 |
USA | Austin | 25 mln $ | 2026 |
Hiszpania | Barcelona | 25 mln $ | 2026 |
Węgry | Hungaroring | 40 mln $ | 2027 |
Singapur | Marina Bay | 35 mln $ | 2028 |
Kanada | Montreal | 30 mln $ | 2029 |
Abu Dhabi | Yas Marina | 40 mln $ | 2030 |
USA | Miami | Współpraca | 2031 |
Katar | Losail | 55 mln $ | 2031 |
Australia | Albert Park | 35 mln $ | 2035 |
Bahrajn | Sakhir | 45 mln $ | 2036 |
Źródło: racingnews365.com