Aż do Grand Prix Włoch włącznie w McLarenie mogli być zachwyceni swoim sezonem, zwłaszcza szybkością bolidu oraz postawą Lando Norrisa. Potem było już gorzej i skończyło się stratą wysokich miejsc w klasyfikacjach.
Oczekiwania
Z pewnością nie były one małe. McLaren w poprzednim sezonie pokazał, żę potrafi walczyć o podia i to dość regularnie, będąc tą ekipą, która wykorzystuje błędy innych.
Duże nadzieje kibice ekipy wiązali ze zmianą jednostki napędowej na najmocniejszą w 2020 roku – Mercedesa, który zastępował kapryśne silniki Renault.
Zmiany jakościowej upatrywano również w składzie kierowców. Uważanego przez wielu za przereklamowanego Carlosa Sainza zastępował Daniel Ricciardo, który wcześniej wyraźnie pokonywał m.in. Sebastiana Vettela i Estebana Ocona, a międzyczasie toczył wyrównane pojedynki z Maxem Verstappenem.
Celem optimum było 3. miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
Statystyki
Zacznijmy od podstawowych danych, dotyczących zespołu:
Miejsce w generalce: 4.
Punkty: 275
Najwyższa pozycja na starcie: 1. (Norris)
Najwyższa pozycja w wyścigu: 1. (Ricciardo)
Obecność w Q2: 42
Obecność w Q3: 34
Zniszczenia bolidów: $2 740 000 (9. miejsce)
DHL Fastest Pit-Stop: 8. miejsce (141 pkt przy 569 pkt Red Bulla)
Poniżej garść statystyk kierowców McLarena z tego sezonu:
Sainz | Leclerc | |
---|---|---|
Pozycja | 5 | 7 |
Punkty | 165,5 (20 razy w punktach) | 159 (18 razy w punktach) |
% zdobytych punktów zespołu | 51% | 49% |
Pole position | 0 | 2 |
Zwycięstwa | 0 | 0 |
Podia | 4 | 1 |
Najwyższa pozycja w wyścigu | 2. | 2. |
Najwyższa pozycja na starcie | 2 | 1 |
Wyżej w wyścigu | 8 | 14 |
Wyżej w kwalifikacjach | 9 | 13 |
Sektory kwalifikacji | 23 | 43 |
Lepszy czas wyścigu | 9 | 13 |
Średnia strata do partnera w kwalach | +0.247 | -0.247 |
Wizyty w Q3 | 15 | 18 |
Wizyty w Q2 | 22 | 22 |
Średnia pozycja w kwalifikacjach | 8.09 | 6.55 |
Średnia pozycja na mecie | 6.05 | 7.19 |
Wyżej na mecie niż na starcie | W 10 wyścigach | W 9 wyścigach |
Przejechane kilometry | 6399 (1. wynik) | 5825 (11. wynik) |
Koszty dla zespołu | $2 058 000 (11. wynik) | $4 578 000 (2. wynik) |
Zarobki | 10 mln euro | 12 mln euro |
Zespół
To był kolejny rok kontynuacji powrotu McLarena na szczyty Formuły 1. I kolejny raz mogą go uznać za udany. Ambicje ekipy są duże, mają potencjał technologiczny i ludzki i trzeba umieć go wykorzystywać.
Świetne wyniki jednego kierowcy, pokazujące szybkość całego pakietu, były jednak nieco psute przez gorsze wyniki drugiego zawodnika. Postawa Daniela Ricciardo z pewnością była zaskoczeniem dla McLarena i kibiców. Ekipa próbowała mu pomóc, ale jednocześnie mówiła, że mają ograniczone możliwości.
Cały sezon mimo to należy ocenić na plus, zwłaszcza, że udało się sięgnąć po pole position oraz zwycięstwo w wyścigu. Coś, co jeszcze kilka lat temu było dla tej ekipy nieosiągalne.
McLaren jest jedną z tych ekip, które zdecydowanie mogą zaskoczyć w 2022 roku.
Moja ocena: 8/10
Kierowcy
Lando Norris
Chyba wszyscy byliśmy pod wrażeniem tego, co robi w pierwszej połowie sezonu Lando Norris. Kilkoma wyścigami z rzędu w pierwszej piątce i równą, bardzo szybką jazdą, zapunktował on sobie mocno u kibiców i dziennikarzy.
Genialny sezon, w którym zabrakło kropki nad „i”. Dwukrotnie z winy Norrisa. I to jest jeszcze coś, czego ten bardzo młody kierowca musi się nauczyć.
Bardzo ważne będzie dla Lando nowe otwarcie w Formule 1. Jeżeli nadal będzie dominował nad Ricciardo, ugruntuje swoją pozycję i będzie mógł już śmiało być wymieniany w gronie przyszłych mistrzów. Już teraz nawet pojawiają się głosy, że to jego powinien był wziąć Mercedes, a nie Russella.
Moja ocena: 8/10
Daniel Ricciardo
Ten sezon pokazał, jak mocno na postrzeganie kierowcy może wpływać jego zgranie z bolidem. Gdyby Ricciardo wcześniejszymi walkami z Vettelem, Verstappenem i Sainzem, nie ugruntował sobie pozycji świetnego kierowcy, po tym sezonie zostałby „zjedzony”.
Wyraźnie ustępował Norrisowi i czasem bardzo smutno się patrzyło na jego występy, ale on nie poddawał się i na Monzy zostało mu to wynagrodzone.
Ja nadal wierzę w Ricciardo i czekam na start sezonu 2022, w którym może błysnąć.
Moja ocena: 6/10
Waszym zdaniem
Zapraszam Was do oceny ekipy McLarena.
Jak oceniasz postawę McLarena w tym sezonie?
Pod uwagę bierzcie ogólną sytuację zespołu, ubiegły rok i możliwości ekipy - finansowe, organizacyjne i personalne 1 - Fatalna, gorzej być nie mogło 10 - Rewelacyjna, lepiej być nie mogło
Czy według Ciebie pozycja w tabeli odzwierciedla potencjał bolidu McLarena w sezonie 2021?
Jak oceniasz postawę Lando Norrisa w sezonie 2021?
Jak oceniasz postawę Daniela Ricciardo w sezonie 2021?
Share your Results:
Oceniliście Alpine
Alpine uzyskało średnią Waszych głosów 7,14 w 10-stopniowej skali, co oznacza, że jest póki co najlepiej ocenionym zespołem sezonu 2021.
Zespół | Ocena |
---|---|
McLaren | 7,60 |
Ferrari | 7,48 |
Alpine | 7,14 |
AlphaTauri | 6,99 |
Williams | 5.07 |
Aston Martin | 3.96 |
Alfa Romeo | 3.15 |
Haas | 1.84 |
67% z Was uznało, że pozycja tej ekipy w klasyfikacji generalnej odzwierciedla jej potencjał. 30% zaznaczyło opcję „Mniej więcej”, a 3% odpowiedź „Nie”.
Fernando Alonso oceniliście na 7,9 średnio, a Estebana Ocona na 7.15, co oznacza, że są jednymi z najlepiej ocenionymi przez Was dotychczas.
Kierowca | Ocena | |
---|---|---|
1 | Pierre Gasly | 8,56 |
16 | Carlos Sainz | 8,24 |
2 | Lando Norris | 8,2 |
3 | Fernando Alonso | 7,90 |
4 | Esteban Ocon | 7,15 |
17 | Charles Leclerc | 7,05 |
5 | Robert Kubica | 6,53 |
6 | George Russell | 6,08 |
7 | Daniel Ricciardo | 5,84 |
8 | Nicholas Latifi | 5,21 |
9 | Sebastian Vettel | 4,42 |
10 | Lance Stroll | 4,1 |
11 | Yuki Tsunoda | 3,40 |
12 | Kimi Raikkonen | 3,33 |
13 | Mick Schumacher | 3,16 |
14 | Antonio Giovinazzi | 3,14 |
15 | Nikita Mazepin | 2,17 |
Podsumowania innych ekip: