Chodzenie na skróty czasami nie popłaca. Tak było z Astonem Martinem i ich sezonem 2020, który okazał się jednym wielkim rozczarowaniem. Samochód był słaby, a kierowcy nie błyszczeli. A który ma sobie więcej do zarzucenia?
Oczekiwania
Po świetnym sezonie 2020, kiedy Aston de facto zdobył trzecią najwyższą liczbę punktów, wiele osób wiązało spore nadzieje z ich występami. Rebranding na Astona Martina dodatkowo podgrzewał emocje. Na papierze w składzie ekipy następowała zmiana jakościowa na plus, ale było to tylko teoretyczne założenie.
Zespół chciał walczyć o podia i spodziewano się, że 5. miejsce w klasyfikacji konstruktorów będzie formalnością. Pierwsze sygnały z testów były pozytywne.
Statystyki
Zacznijmy od podstawowych danych, dotyczących zespołu:
Miejsce w generalce: 7.
Punkty: 77
Najwyższa pozycja na starcie: 5. (Vettel)
Najwyższa pozycja w wyścigu: 2. (Vettel)
Obecność w Q2: 35
Obecność w Q3: 14
Zniszczenia bolidów: $3 960 000 (7. miejsce)
DHL Fastest Pit-Stop: 5. miejsce (191 pkt przy 569 pkt Red Bulla)
Poniżej garść statystyk kierowców Astona Martina z tego sezonu:
| Vettel | Stroll | |
|---|---|---|
| Pozycja | 15 | 17 |
| Punkty | 43 (7 razy w punktach) | 34 (9 razy w punktach) |
| % zdobytych punktów zespołu | 56% | 44% |
| Pole position | 0 | 0 |
| Zwycięstwa | 0 | 0 |
| Podia | 1 | 0 |
| Najwyższa pozycja w wyścigu | 2 | 6 |
| Najwyższa pozycja na starcie | 5 | 7 |
| Wyżej w wyścigu | 10 | 12 |
| Wyżej w kwalifikacjach | 14 | 8 |
| Sektory kwalifikacji | 39 | 24 |
| Lepszy czas wyścigu | 12 | 10 |
| Średnia strata do partnera w kwalach | -0.309 | +0.309 |
| Wizyty w Q3 | 7 | 7 |
| Wizyty w Q2 | 19 | 16 |
| Średnia pozycja w kwalifikacjach | 11.73 | 13.24 |
| Średnia pozycja na mecie | 10.77 | 11.9 |
| Wyżej na mecie niż na starcie | W 9 wyścigach | W 11 wyścigach |
| Przejechane kilometry | 6228 (4.) | 5821 (12.) |
| Koszty dla zespołu | $745 000 (18.) | $3 215 000 (6.) |
| Zarobki | $15 mln | $10 mln |
Zespół
210 (nie licząc kary) punktów w 17 wyścigach w sezonie 2020 – trzeci najwyższy wynik. 77 punktów w 22 wyścigach sezonu 2021 – 7. wynik. Już ta podstawowa statystyka podsumowuje miniony rok w ekipie Aston Martina. Oczywiście, możemy doliczyć im 18 punktów za 2. miejsce Vettela na Węgrzech, które zostało mu odebrane, ale to i tak w żaden sposób obrazu tego słabego sezonu nie zmieni.
Od początku sezonu wysnuto teorię, że w Astonie zwyczajnie nie wiedzieli, jak rozwijać bolid, nie rozumiejąc jak działają skopiowane z Mercedesa rozstrzygnięcia. Mogło być w tym sporo prawdy, choć warto też zwrócić uwagę, że Aston był jednym z tych zespołów, które poświęciły sezon 2021 na rzecz prac nad nowymi autami.
Nawet jednak biorąc to pod uwagę, trzeba przyznać, że Aston rozczarował – przede wszystkim szybkością ich bolidu bo jej mocno brakowało w soboty.
W niedziele lepiej nie było, a nierówni kierowcy nie pomagali. Przede wszystkim jednak mocniejsi byli rywale – McLaren, Alpine czy AlphaTauri poprawili się mocno, Aston wręcz przeciwnie.
I choć za Strollami nie przepadam, to jestem przekonany, że to był raczej wypadek przy pracy i przed sezonem 2022 nie można ich skreślać, szczególnie biorąc pod uwagę to, jak zbroją się przed kolejnym rokiem. Jedno pozostanie niezmienne – kierowcy. A oni do najlepszych (już) nie należą.
Moja ocena: 4/10
Kierowcy
Sebastian Vettel
Jak wiecie, nie cenię wysoko aktualnych umiejętności Sebastiana Vettela. Porównanie tego, co zrobił przeciwko Strollowi z tym, co robił np. Sergio Perez na tle Kanadyjczyka, nie wygląda dobrze dla Niemca.
Sebastian nadal potrafi błysnąć, zyskać coś dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu. Podobnie było np. z Kimim Raikkonenem w Ferrari. Coraz częściej jednak zaczyna brakować zwyczajnej prędkości. Vettel był w tym sezonie bardzo nierówny. Potrafił dwukrotnie być na podium, ale też miewał wyścigi, gdzie walczył z Alfami czy Williamsami.
Nie sądzę, by ta sytuacja się poprawiła i raczej wróżę Niemcowi ostatni sezon w F1.
Moja ocena: 5/10
Lance Stroll
Lance pewnego poziomu nie przeskoczy. Ma już w F1 aż 100 wyścigów i często samo to doświadczenie daje mu przewagę nad rywalami, ale błysku w tym sezonie nie widzieliśmy. Słabe były kwalifikacje, przeciętne wyścigi. I choć punktował w ubiegłym roku częściej niż Vettel, to jednak zdobył mniej punktów.
Ze Strollem zawsze będę miał problem i żebym o nim mógł zapominać, potrzebuję lepszych występów Lance`a. Jestem jednak przekonany, że w sezonie 2022 będzie wypadał lepiej na tle Vettela.
Moja ocena: 5/10
Waszym zdaniem
Zapraszam Was do ocenienia poczynań Astona Martina i jego kierowców.
Jak oceniasz postawę Astona Martina w tym sezonie?
Pod uwagę bierzcie ogólną sytuację zespołu, ubiegły rok i możliwości ekipy - finansowe, organizacyjne i personalne 1 - Fatalna, gorzej być nie mogło 10 - Rewelacyjna, gorzej być nie mogło
Czy według Ciebie pozycja w tabeli odzwierciedla potencjał bolidu Astona Martina w sezonie 2021?
Jak oceniasz postawę Sebastiana Vettela w sezonie 2021?
Jak oceniasz postawę Lance Strolla w sezonie 2021?
Share your Results:
Oceniliście Williamsa
Średnia nota Williamsa to 5.7 a zatem zdecydowanie najlepsza spośród dotychczasowych głosowań.
| Zespół | Ocena |
|---|---|
| McLaren | 7,60 |
| Ferrari | 7,48 |
| Alpine | 7,14 |
| AlphaTauri | 6,99 |
| Williams | 5.07 |
| Aston Martin | 3.96 |
| Alfa Romeo | 3.15 |
| Haas | 1.84 |
42% z Was odpowiedziało, że miejsca ekipy z Grove w klasyfikacji generalnej odzwierciedla potencjał ich bolidu. Odpowiedź “mniej więcej” zaznaczyło 35% osób, a odpowiedź “nie” wskazało 23% osób.
Średnia Waszych ocen George Russella to 6,08, a zatem najwyższa spośród dotychczas ocenianych przez Was zawodników podstawowych.
Nicholas Latifi uzyskał średnią 5,21.
| Kierowca | Ocena | |
|---|---|---|
| 1 | Pierre Gasly | 8,56 |
| 16 | Carlos Sainz | 8,24 |
| 2 | Lando Norris | 8,2 |
| 3 | Fernando Alonso | 7,90 |
| 4 | Esteban Ocon | 7,15 |
| 17 | Charles Leclerc | 7,05 |
| 5 | Robert Kubica | 6,53 |
| 6 | George Russell | 6,08 |
| 7 | Daniel Ricciardo | 5,84 |
| 8 | Nicholas Latifi | 5,21 |
| 9 | Sebastian Vettel | 4,42 |
| 10 | Lance Stroll | 4,1 |
| 11 | Yuki Tsunoda | 3,40 |
| 12 | Kimi Raikkonen | 3,33 |
| 13 | Mick Schumacher | 3,16 |
| 14 | Antonio Giovinazzi | 3,14 |
| 15 | Nikita Mazepin | 2,17 |


