Duża przewaga tempa, oszczędzanie opon, unikanie krawężników i 3 sekundy, które zdecydowały, że mistrzem świata 2021 nie został Lewis Hamilton. Zapraszam do przeczytania pełnej komunikacji Anglika ze swoim inżynierem wyścigowym, która w znacznym stopniu wyjaśnia decyzje strategiczne Mercedesa.
Przed startem Hamilton dostaje standardowe komunikaty dotyczące procedur.
„Wypchnął mnie poza tor” – mówi Hamilton po walce z Verstappenem na pierwszym okrążeniu. „Potwierdzamy, jesteśmy zadowoleni z różnicy, jaką przywróciłeś” – mówi inżynier i informuje kierowcę, że 1,4 sekundy za nim jest Verstappen.
Na drugim okrążeniu Lewis zapyta: „Czy jesteśmy OK tutaj chłopie?”, odnosząc się do utrzymania pierwszego miejsca po przecięciu zakrętu. „Potwierdzam” – odpowiada inżynier. Na kolejnym okrążeniu Peter Bonington mówi Hamiltonowi, że sędziowie nie podjęli dochodzenia w sprawie sytuacji z pierwszego okrążenia oraz poleca kierowcy zmianę ustawień.
Zgodnie ze słowami inżyniera, Hamilton traci jedynie w miejscach, w których zarządza oponami, a jego tempo jest bardzo dobre.
Lewisowi regularnie jest podawana przewaga nad Verstappenem. Hamilton na 7. i 9. okrążeniu jest proszony o update dotyczący opon, ale nie odpowiada.
Gdy przez chwilę Max zacznie się zbliżać, Hamilton zostanie poinformowany, że Holender „używa więcej tempa” i że oprócz miejsc, w których zarządza oponami, traci również na prostej startowej.
Na 11. okrążeniu Hamilton dostaje kolejne polecenia zmiany ustawień i jest chwalony za to, że zerwał tunel aerodynamiczny, jaki miał za nim Max.
Gdy na 13. okrążeniu Verstappen zjedzie do boksów, Hamilton otrzyma o tym informację. Zostanie poproszony o przełączenie na agresywniejszą mapę silnika oraz ponownie o informację na temat balansu. „Balans jest dobry, opony też” – mówi Lewis. Niebawem po tym zostanie poproszony o zjazd do boksów.
Po wyjeździe Hamilton zaczyna znów budować przewagę nad Verstappenem, ale dostanie informację, że 11 sekund przed nim jest Perez, który nie jest w oknie samochodu bezpieczeństwa Lewisa. Anglik dopyta, ile ma zapasu i dostanie odpowiedź, że około 3 sekund. To bardzo ważny komunikat – według wyliczeń Mercedesa zatem, trzeba było mieć około 14 sekund przewagi, żeby przy wyjeździe samochodu bezpieczeństwa utrzymać się po pit-stopie przed samochodem, który nie zjedzie do boksów. Gdy pod koniec wyścigu Verstappen będzie miał 12 sekund straty do Lewisa, Mercedes uzna, że nie mogą ściągnąć Lewisa, gdyż wówczas znajdzie się przed nim Max – widać, jak decydujące było przyblokowanie Hamiltona przez Pereza. Jednocześnie widzimy, że fakt czy będzie oddublowanie (a zawsze jest więc czemu tym razem miałoby nie być) czy go nie będzie nie miał żadnego wpływu na decyzję Mercedesa o ściągnięciu lub pozostawieniu Hamiltona na torze w końcówce.
Lewis jest informowany o tempie Pereza i Verstappena i informowany, że Meksykanin ma problem z tylnymi oponami. „Jesteśmy zadowoleni z temperatur”.
Gdy Hamilton znajdzie się sekundę za Perezem, inżynier powie mu, że kierowca Red Bulla może być „trochę niegrzeczny” przy obronie pozycji. Zaczyna się świetna walka tych zawodników. Lewis zgłosi, że to „niebezpieczna jazda”.
Gdy Lewis w końcu wyprzedzi Pereza, dostanie komunikat, że teraz autem bezpośrednio za nim jest Verstappen: „Po tej walce jest tylko sekundę za tobą”.
Hamilton dostaje regularne komunikaty dotyczące różnicy między zawodnikami: „Musisz zbudować tę przewagę ponownie. Tracisz jedynie tam, gdzie zarządzasz oraz na prostych dzięki tunelowi jaki ma” – mówi inżynier, przypominając kierowcy, że musi pić.
W połowie wyścigu Lewis zwraca uwagę, że te opony muszą wytrzymać długi stint i prosi zespół by powiedział, jakie czasy ma robić. Bonington powiedział, aby nadal budował przewagę nad Maxem.
Na 31. okrążeniu Hamilton jest pytany, czy gdyby był samochód bezpieczeństwa, to jakie opony by wolał. Lewis odpowiedział, że na obu mieszankach jedzie mu się dobrze, również na obecnym komplecie. Po chwili pytał, jak radzi sobie Valtteri i dostał odpowiedź, że jest 9. po zjeździe do pit-stopu.
Na 34. okrążeniu Lewis zgłosił, że wolałby zjechać i zmienić te opony. Otrzymał kolejne zmiany ustawień, a na 36. kółku wyjechał wirtualny samochodu bezpieczeństwa po awarii Giovinazziego. Verstappen wykorzystał tę wirtualną neutralizację i zjechał po drugi komplet opon twardych. To też ważny moment wyścigu.
Hamilton jest informowany o pit-stopie Maxa i że traci 17 sekund. „Dlaczego stracił tylko 17 a nie 23 sekundy” – pyta Hamilton, a zespół odpowiada mu, że to przez wirtualną neutralizację. „Czy będziemy mieć przez to problemy? Dogoni nas?” – pyta Lewis. Bonington oparł, że Verstappen musiałby zyskiwać nad nim 0,8 sekundy na okrążeniu. Hamilton zapytał, czemu również nie został ściągnięty, ale inżynier odparł, że „ryzyko straty pozycji byłoby zbyt duże”.
Hamilton jest pytany o to, jakie chciałby opony gdyby wyjechał samochód bezpieczeństwa, ale nie odpowiedział. Sam dopytywał, ile okrążeń jeszcze do końca i dostał odpowiedź, że 13. Jego wyświetlacz pokazywał jednak tylko 8 okrążeń (nomen omen tyle, za ile wyjedzie samochód bezpieczeństwa) więc inżynier polecił mu zignorowanie wyświetlacza.
Po kolejnym komunikacie dotyczącym przewagi nad Verstappenem (12 sekund) Lewis zapyta, jakim cudem zdołał tyle odrobić, ale dostanie wyjaśnienie, że to przez dublowania, które wykonywał, a które czekają też Verstappena.
„Jedyne straty do Verstappena wynikają z zarządzania więc robisz fantastyczną robotę. Norris właśnie przebił oponę więc uważaj na krawężniki” – mówi kierowcy inżynier.
„11 sekund przewagi nad Verstappenem, dojechał do 4 samochodów dublowanych” – mówi inżynier. Lewis dopyta, ile zostało okrążeń i dostanie odpowiedź, że 6.
Kolejny komunikat mówi o podwójnych żółtych flagach na wyjściu z 4. zakrętu. Po chwili inżynier poprawi się, że chodzi o zakręt 14. Lewis jest w tym momencie w zakręcie 13. Hamilton dostanie informację, żeby trzymał się lewej strony w zakręcie 14, a po chwili, że „zostajemy, zostajemy”. Hamilton mijając Latifiego klnie pod nosem, a inżynier prosi go, by trzymał deltę. „Nie mogę zjechać?” – pyta Lewis tuż przed zjazdem do alei serwisowej. „Negative” – odpowiada inżynier.
– „To niesamowite chłopie. Jaka jest sytuacja?” – pyta Lewis.
– „Verstappen zjechał, miał darmowy pit-stop. My gdybyśmy zjechali to stracilibyśmy pozycję na torze na jego rzecz. Zostały 4 okrążenia. Stawka musi się zbić, a potem muszą przepuścić zdublowane samochody więc ten wyścig może nie zostać wznowiony” – mówi inżynier.
– „Fu*k. Czy on jest tuż za mną?
– Będzie gdy uporządkują kolejność, a to trochę zajmie.
– Ma nowe opony?
– Tak. Stracilibyśmy pozycję na torze, gdybyśmy zjechali.
– Samochód bezpieczeństwa jedzie zdecydowanie za wolno.
– Potwierdzam Lewis, unikaj szczątków bolidów.
– Samochód bezpieczeństwa musi podnieść tempo.
– Przyjąłem, stawka jeszcze nie została uporządkowana.
– Jedzie za wolno, na prostych nie jedzie pełnym gazem.
– Przyjąłem.
– Samochód bezpieczeństwa nie jedzie pełnym gazem na prostych
– Przyjąłem, zrozumiałem.
– Ile samochodów jest między nami?
– Zostań przy lewej stronie. Jest 5 samochodów między wami, stawka jeszcze się nie zbiła.
– Ile zostało okrążeń?
– 3 kiedy miniesz linię mety.
Po chwili inżynier poinformuje Lewisa, że zdublowane samochody dostały zgodę na oddublowanie: „Nie wężykuj, zostań na linii wyścigowej” – dodaje Bono, by po chwili powiedzieć: „Właściwie nie będą się oddublowywać, nie będą. Nie dostały zgody. Wierzymy, że mogą wznowić wyścig w takiej kolejności” – mówi inżynier.
Hamilton zgłasza, że w zakręcie 14 nadal jest dużo odłamków z bolidu Latifiego. Inżynier prosi go, by rozgrzewał opony.
„Gdy miniesz linię mety, zostanie jedno pełne okrążenie. Pomiędzy tobą a Verstappenem jest 5 zdublowanych kierowców. Norris jest samochodem za tobą, ma pośrednie opony, na których przejechał 7 okrążeń” – mówi Bonington.
Po chwili inżynier Mercedesa dodaje: „Teraz przepuszczą zdublowane samochody”. „Samochód bezpieczeństwa zjedzie na tym okrążeniu. Przygotuj opony, będziesz miał overtake. Zostało 1 okrążenie” – mówi Bonington.
Gdy Verstappen wyprzedzi na dobre Hamiltona i Lewis nie będzie miał już możliwości ataku, wykrzyczy przez radio: „To było zmanipulowane chłopie”.
„Brak mi słów Lewis, całkowicie brak mi słów” – powie inżynier. Hamilton już się nie odezwie, a Bonington poprosi go o zmianę ustawień i pojechanie na grid.
Za kilka godzin stenogram z jazdy Maxa Verstappena.
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!