KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Iza Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Stalowy Jaro, Lukas Hewner, Grzejnik, Tsopni, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Mikołaj Demkow, Jędrzej Otręba, Tomasz Ignaczak, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Ilona Bykowska, Ba Ru, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, HITMAN 47, Mariusz Surlejewski, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, RkamilC, Pawel Licznerski, Patrick Komorek, Kamil Kuczman, szymon034, Marcin Rentflejsz, Rysiek Łotocki, Adrian Karwan, Marcin Bogutyn, Maks Szmytkowski, Norbert Sz
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, archetype, Paw321p, Wilkor, Djdario, Tomek81, Siatek, ThrudCK, jacek79100, Piastun Piast, Mati, Zaszyfrowane, Rafał Przybylski, Maciej Kania, Kamil Tomczyk, Zynek, Marjusz, Łukasz Mikołajczyk, Piotr Naskrent
blank

Czy Verstappen był najszybszym kierowcą sezonu 2021?



Odpowiedź jest oczywista – tak, bo zdobył tytuł mistrza świata. Ale warto spojrzeć głębiej w statystyki i przekonać się, czy miał przewagę na przestrzeni sezonu, jak duża ona była i z czego wynikała. Zapraszam na małą analizę.

Statystyki

 

Odpowiadając na tytułowe pytanie, najłatwiej, ale też najbardziej sprawiedliwie będzie spojrzeć w statystyki tego sezonu.

Max Verstappen wygrał w tym roku 10 wyścigów, a Lewis Hamilton 8. Po jednym zwycięstwie przypadło czterem kierowcom.

statsf111
Grafika: statsf1.com

Verstappen ruszał z pole position aż 10 razy – dwa razy więcej niż Lewis Hamilton. Bardzo blisko swojego partnera zespołowego w tej statystyce był Valtteri Bottas.



pole position
Grafika: statsf1.com

Zarówno Hamilton jak i Verstappen 6 razy zdobywali punkt za najszybsze okrążenie wyścigu.

punkt best lap
Grafika: statsf1.com

Verstappen ustanowił w tym roku rekord wszech czasów jeżeli chodzi o obecność na podium – stawał na nim aż 18 razy – o jeden raz więcej niż Lewis Hamilton. Dwucyfrowy wynik miał również Valtteri Bottas (11). Norris i Sainz stawali na nim po 4 razy, a pozostali kierowcy po jednym razie.

podia stats
Grafika: statsf1.com

Bardzo ciekawą statystyką jest ta dotycząca okrążeń na prowadzeniu. Verstappen był na nim przez ponad połowę sezonu, a dokładnie przez 652 kółka. Wszyscy pozostali prowadzili łącznie przez 645 okrążeń. Hamilton jechał na czele w 297 okrążeniach, a Bottas w 79. Kolejne miejsca zajmowali Ocon (66), Leclerc (60), Ricciardo (48), Perez (46), Norris (31), Sainz (12), Vettel (4) oraz Alonso (2).

okrazenia na prowadzeniu
grafika: statsf1.com

W całym sezonie Hamilton przejechał 1269 okrążeń (drugi wynik w stawce – za Sainzem z 1294 okrążeniami czyli 99,77%). Verstappen jest 8. w tej statystyce z 1211 okrążeniami:

1. Sainz 1294
2. Hamilton 1269
3. Ricciardo 1267
4. Vettel 1263
5. Alonso 1257
6. Giovinazzi 1254
7. Norris 1223
8. Verstappen 1211
9. Latifi 1191
10. Perez 1186
11. Stroll 1170
12. Ocon 1152
13. Leclerc 1145
14. Russell 1141
15. Schumacher 1135
16. Bottas 1134
17. Gasly 1126
18. Tsunoda 1078
19. Raikkonen 1061
20. Mazepin 1008
21. Kubica 123

Bolid pomógł?

 

Teoretycznie nie bo to Mercedes został mistrzem świata kontruktorów. Pierwszy raz od 2008 roku (a zatem od zwycięstwa Lewisa Hamiltona) zdarzyło się, że mistrz świata kierowców nie jeździł dla mistrzowskiej ekipy.



Forma kwalifikacyjna jest zbliżona – Red Bull zdobył 10 pole position, a Mercedes 9, jednak bardzo trudno ocenić, kto miał na przestrzeni całego roku lepszy samochód. Biorąc pod uwagę bardzo zmienną formę partnerów z zespołów, staje się to prawie niemożliwe. Z pewnością na początku sezonu szybszy był Red Bull, a pod koniec absolutnie dominował Mercedes.

Pech przeszkodził?

 

Licząc najważniejsze momenty tego sezonu, można powiedzieć, że Max Verstappen nie ze swojej winy stracił 52 punkty (Baku, Węgry, Silverstone). W przypadku Hamiltona było to 18 lub 25 punktów (Monza). W zgodnej opinii większego „pecha” miał w tym sezonie Holender, a szczęście Hamiltonowi dopisywało np. podczas Grand Prix Emilii – Romanii.

Warto podkreślić, że Hamilton przyjął w tym sezonie więcej miejsc karnych na starcie za wymianę elementów silnika. Z drugiej jednak strony, gdyby nie kolizja z winy Hamiltona na Silverstone, Verstappen prawdopodobnie w ogóle nie musiałby wymieniać silnika i otrzymywać kary.

Są to jednak bardzo pobieżne wyliczenia, które mogą zostać łatwo obalone, bo nigdy nie wiadomo, na jakich miejscach ostatecznie dojechaliby kierowcy. A w tym wpisie chciałbym się skupić raczej na faktach niż gdybaniu.

Trudno jednak bronić tezy, że Maxowi w którymś momencie tego sezonu – oprócz ostatniego wyścigu – zdecydowanie bardziej dopisywało szczęście.



Nowości pomogły?

 

A co, gdyby policzyć punkty zdobyte przez kierowców w tym roku, ale za pomocą starego systemu punktowego, a zatem 10-8-6-5-4-3-2-1 (punkty dla pierwszej ósemki)? Jak wyliczył na Twitterze Przemek Kozioł (@przemokol), Verstappen nadal byłby mistrzem, ale z przewagą zaledwie 1 punktu nad Hamiltonem.

Również przy obowiązywaniu punktacji z lat 1950-1959 oraz 1960 mistrzem byłby Holender (130 do 125 oraz 124 do 119).

Przy punktacji z lat 1961 – 1990 Verstappen miałby 133,5 pkt a Hamilton 127 pkt, a przy punktacji z lat 1991 – 2002 Max zdobyłby 143 punkty, a Lewis 135 pkt.

A co, gdyby w sezonie 2021 nie przyznawano punktów za najszybszy czas okrążenia oraz wyścigi sprinterskie? Wówczas Verstappen również byłby mistrzem, ale już tylko o 6 punktów.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi