Pierwszy dzień posezonowych testów Pirelli i młodych kierowców za nami. Na torze działo się sporo, a 19 kierowców łącznie pokonało aż 2137 okrążenia toru Yas Marina Circuit.
Kierowcy podstawowi ekip jeździli dziś raczej w ramach testów opon na sezon 2022. Używane do tego były specjalne samochody testowe, przygotowane zgodnie z wytycznymi Pirelli. Takiego auta nie ma jednak Williams.
Zobaczyliśmy sporo rozwiązań dotyczących przyszłorocznych, 18-calowych opon Pirelli, m.in. pokrywy na wnętrzach obręczy na obu osiach.
Fotos del test de Pirelli 2022 en Abu Dhabi. Algunos equipos probando ya los tapacubos en las llantas de 18".
Pictures from Pirelli 2022 tyres test in Abu Dhabi. Some teams already testing covers on the 18" rims. pic.twitter.com/vpjqt4wjJv
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) December 14, 2021
Wheel covers are BACK 🤩
Are you excited to see them return for 2022? 💭#F1 #Autosport pic.twitter.com/MDsMZnuyPt
— Autosport (@autosport) December 14, 2021
For those who are confused… 🙂 pic.twitter.com/hhPvbLC5Oz
— Jack Aitken – 한세용 (@JaitkenRacer) December 14, 2021
W swojej nowej ekipie – Alfie Romeo – zadebiutowali dziś Guanyu Zhou i Valtteri Bottas.
Obaj zaskoczyli malowaniami swoich kasków.
Christmas themed helmet design of Valtteri Bottas during his first running with Alfa Romeo #f1 #formula1 #AbuDhabiTesting #AbuDhabiGP #vb77 #bottas pic.twitter.com/o4g1ZvjIvy
— F1 Helmets (@F1HLM) December 14, 2021
Młodzi
Dziś w standardowych autach z sezonu 2021 – na starych oponach – jeździć mogli też „młodzi kierowcy ekip” (a zatem tacy, którzy mają mniej niż 2 wyścigi F1 na koncie). Tak przedstawiały się składy ekipy:
Mercedes: Nyck de Vries
Red Bull: Juri Vips
Aston Martin: Nick Yelloly
Alpine: Oscar Piastri
Ferrari: Antonio Fuoco, Robert Shwartzman
Alpha Tauri: Liam Lawson
Alfa Romeo: Guanyu Zhou
Williams: Logan Sargeant
Haas: Robert Shwartzman
Jednym z bardziej interesujących występów był ten Patricio O`Warda – kierowcy IndyCar, któremu Zak Brown obiecał, że jeżeli wygra wyścig IndyCar w sezonie 2021, będzie mógł pojechać test autem F1. Pato wygrał, obietnica została spełniona.
Bardzo ciekawa była reakcja kierowcy, który nie mógł nadziwić się poziomowi przyczepności aut F1.
We 𝙩𝙝𝙞𝙣𝙠 @PatricioOWard is having a good time… 😁 pic.twitter.com/ki2eJkYOxP
— McLaren (@McLarenF1) December 14, 2021
Widać było, jak wielką frajdę sprawia mu jazda.
I DON’T WANT THIS TO END😭😭😭 these things are ROCKET SHIPS
on wheels🤯 @McLarenF1Estoy con la mandíbula en el suelo🤩 #F1
— Pato O'Ward (@PatricioOWard) December 14, 2021
O ile kierowcy IndyCar, jeżdżący bez wspomagania, mają ręce przygotowane do wyzwań, jakie stawia przed nimi jazda bolidami F1, to inaczej jest z szyją. O`Ward przejechał 92 okrążenia i przyznawał pod koniec, że mocno na jego tempo wpływał ogromny ból tej części ciała.
Przygody
Podczas testów dwukrotnie na torze wywieszana była czerwona flaga. Pierwsza po awarii Williamsa Logana Sargeanta, który zatrzymał się na torze.
Druga po przygodzie jadącego Red Bullem Juriego Vipsa, który rozbił swój bolid w zakręcie 14.
Juri Vips had a little moment in testing 😮
(via @HarryJones125) pic.twitter.com/wiFWmt2C8d
— F1 Feeder Series (@F1FeederSeries1) December 14, 2021
Wyniki
Ostatecznie najszybszym kierowcą był Nyck de Vries – rezerwowy kierowca Mercedesa. Co ciekawe, jego czas był o zaledwie 0,1 sekundy gorszy niż wynik Valtteriego Bottasa z sobotnich kwalifikacji do GP Abu Zabi.
Pierwsze 4 czasy należały do kierowców, którzy nie mają miejsca w F1 na kolejny sezon. Warto zwrócić na bardzo wysokie przebiegi niemal wszystkich zawodników. Najbardziej pracowity był Antonio Fuoco, który przejechał 146 okrążeń. Najmniej pojeździł Robert Shwartzman.
Oto wyniki:
A to mieszanki na jakich jechali kierowcy uczestniczący w testach opon:
fot. Pirelli