Kilka wniosków po piątkowych treningach na torze Losail w Katarze można wyciągnąć, jednak jesteśmy jeszcze daleko od znajomości tempa poszczególnych ekip. Czy jest ktoś, kto dziś zaskoczył?
Wyniki
1. trening:
Skrót:
2. trening:
Skrót:
Jak pokazują analizy F1.com, najlepsze tempo kwalifikacyjne ma mieć Mercedes, ale bardzo blisko niego jest Red Bull. Czy AlphaTauri będzie jutro “best of the rest”?
Przewaga Mercedesa w tempie wyścigowym ma być nieco większa.
Alfa podsumowuje
Kimi Raikkonen był w piątek dwukrotnie 15, a jego najlepszy czas to 1:24.641. Pokonał 51 okrążeń.
“Warunki nie były złe, właściwie byly lepsze niż się spodziewaliśmy. Bywaliśmy w gorszej sytuacji w przeszłości, np. w Bahrajnie, gdzie wiatr i pył były dużym utrudnieniem w piątek. Byliśmy w stanie przejechać sporo okrążeń i mamy nadzieję, że będziemy mogli użyć zebrane dane by poprawić samochód na jutro. W kwalifikacjach będzie blisko więc zobaczymy co przyniosą” – powiedział Kimi Raikkonen.
Antonio Giovinazzi był 14. i 17, a po pokonaniu 51 okrążeń dysponował czasem 1:25.072.
“Pierwsze doświadczenia były dobre. Byłem zaskoczony poziomem przyczepności już w pierwszych treningach. Tor jest naprawdę przyjemny, jedzie się po nim szybko i daje frajdę. Mieliśmy dobry pierwszy treningi, ale podczas symulacji kwalifikacji w drugiej sesji napotkaliśmy na tłok. Jutro będzie to dużym wyzwaniem, gdyż nie ma wiele miejsca do przepuszczania innych w szybkich zakrętach. Kwalifikacje będą naprawdę ważne, ale mamy jeszcze trzeci trening by się lepiej przygotować” – podsumował Włoch.
Ode mnie
Bardzo dobrze, że zakończyła się wreszcie saga z incydentem między Hamiltonem a Verstappenem, choć wcale nie oznacza to, że na każdym etapie podjęte zostały dobre decyzje. Problemem były wcześniejsze decyzje sędziów, każące za takie manewry. Żeby było sprawiedliwie, trzeba było być konsekwentnym i w podobnej sytuacji trzeba było ukarać Verstappena. Nie zrobiono tego więc Mercedes mógł mieć rację. Sędziowie wyszli jednak z twarzą, uznając, że nie było wątpliwości podczas rozpatrywania sytuacji. Gdyby były, poczekaliby do końca wyścigu i wzięli pod uwagę nagrania, do których nie mieli dostępu na żywo.
Pytanie, jak będą teraz postępować w takich sytuacjach. Na miejscu kierowców nie wiedziałbym, jak się zachować i kiedy oczekiwać kary.
Sporu na linii Mercedes – Red Bull to jeszcze jednak nie koniec. Teraz czas na kontynuację walki o legalność bolidu Mercedesa. Ekipie z Milton Keynes zaczynają pomagać kibice, którzy już doszukują się uginania dolnego płatu tylnego skrzydła Red Bulla, zmniejszającego opór. Helmut Marko przyznaje też, że sprawa idzie do przodu. Pytanie, na ile to wszystko jest straszeniem i próbą wyprowadzenia rywala z równowagi, a na ile prawdziwymi podejrzeniami. Najważniejsze jednak, żeby największe emocje były na torze, a na to zanosi się w Katarze.
Trudno po wynikach dzisiejszych treningów wyciągać konkretne wnioski na temat tempa poszczególnych ekip, szczególnie, że Hamilton jechał na starym silniku. Gdy do jego bolidu trafi prawie nowa jednostka, może być bardzo szybki. Spodziewam się jednak bardzo równej walki z Verstappenem o pole position. Ani Red Bull ani Mercedes nie pokazały swojej pełnej mocy, o czym mogą świadczyć drugie miejsca Gaslyiego – odpowiednio za Bottasem i Verstappenem. Trzeci, mało reprezentatywny trening, raczej nie da wielu odpowiedzi – trzeba poczekać na kwalifikacje.
Blisko siebie wydają się być Ferrari i McLaren, a ekipą, która dziś zaskoczyła, był Aston Martin z wysokimi miejscami w drugim treningu.
Niestety, znów ważna będzie pozycja na torze. Kierowcy przeszkadzali sobie dziś na potęgę podczas treningów, nie wiedząc jeszcze, gdzie zjeżdżać by nie wejść w paradę innemu. Może zatem dojść do niespodzianek, gdy któremuś z zawodników nie uda się znaleźć dogodnego miejsca na torze.
W piątek widzieliśmy też wiele wyjazdów poza tor, co może oznaczać żółte flagi i przeszkodzenie innym podczas czasówki. A będzie ona bardzo ważna, bo kierowcy podkreślają, że wyprzedzanie na Losail będzie bardzo trudne.
Vlog