Zapis komunikatów radiowych Fernando Alonso z Grand Prix Kataru pokazuje, jak bardzo Hiszpan chciał stanąć na podium. Bardzo frustrujący wyścig zaliczył Pierre Gasly. Zapraszam na podsumowanie najciekawszych komunikatów radiowych na torze Losail.
Alonso
Pierwsze okrążenia Fernando w tym wyścigu upływają w ciszy. Pierwsze komunikaty dostaje po drugim okrążeniu i dotyczą one różnic do rywali oraz dostępności systemu DRS.
W pierwszych okrążeniach Hiszpan dostaje bardzo dużo komunikatów dotyczących straty lub przewagi nad poszczególnymi rywalami. Na 4. okrążeniu Alonso zgłasza: „Mam podsterowność, jakieś sugestie?” i dostaje polecenie zmiany ustawień.
Na 8. okrążeniu Fernando jest proszony o zarządzanie – potwierdza i mówi, że „samochód jest bardzo dobry”. Inżynier informuje go, że opony również wyglądają dobrze i celują w target+5.
Co jakiś czas Fernando dostaje polecenie zmiany ustawień i informacje o położeniu i tempie rywali. Na 11. kółku jest chwalony za tempo i zarządzanie oraz dostaje informację, że jest szybszy niż Gasly. „Potwierdzam, nie przejeżdżam przez żadne krawężniki” – odpowiada Fernando.
Na 13. kółku pyta, na jakim jest okrążeniu i czy nadal celują w target +5. Po potwierdzeniu mówi: „Wygląda dobrze”.
Alonso sam sugeruje zmiany ustawień, a inżynier je potwierdza. Jest mały problem z temperaturami hamulców i inżynier przekazuje sugestie, jak sobie z tym poradzić.
Na 18. okrążeniu był pytany jak balans i opony i odpowiedział „all good”. Okrążenie później Fernando pyta, czy nic nie zmieniło się jeżeli chodzi o okrążenie zjazdowe, ale dostaje informację, że nie. Wówczas dodaje, że „ma jeszcze dużo w oponach”.
Inżynier prosi o obniżenie tempa i większe zarządzanie, Alonso wykonuje to, ale jednocześnie mówi, że nadal ma dużo w oponach więc to trudny wybór. Na 22. okrążenu inżynier mówi, że kontrolują sytuację jeżeli chodzi o opony. Fernando zjeżdża na 23. kółku i wyjeżdżając dostaje informację, że będzie blisko Daniela Ricciardo na wyjeździe z boksów. Po wyjeździe Alonso ma podawane różnice do rywali. Blisko niego jest Perez, który niedługo potem skutecznie wyprzedza Hiszpana.
„Musiałem odpuścić, wyprzedził mnie po zewnętrznej” – mówi po walce z Perezem. „Wypchnął mnie szeroko, mogłem zrobić to samo w zakręcie 2″ – dodaje.
Na 31. okrążeniu jest pytany o balans i opony i potwierdza, że wszystko jest OK. Gdy inżynier mówi, że zbliża się do niego Bottas, Alonso odpowie: Tak, ale on jedzie autem z innej kategorii”.
Niedługo potem Fernando jest ostrzegany, że Bottas wypadł i że jest dużo żwiru na torze. Alonso był blisko w jednym zakręcie Fina. „Tor jest OK, nie jest śliski, nie ma żwiru” – zgłasza kierowca.
Na 34. kółku inżynier informuje, że wszystko jest OK, a Fernando potwierdza. „Będę się cieszył tymi okrążeniami. Samochód znów prowadzi się bardzo dobrze” – mówi Fernando. „Ciesz się” – odpowiada inżynier.
„Na 37. okrążeniu Alonso pyta, czy z paliwem wszystko OK i dostaje potwierdzenie. „Są jakieś walki z przodu, na których możemy skorzystać?” – dopytuje, jadąc na 4. pozycji. Inżynier zaprzecza.
Znów Alonso sam sugeruje ustawienia, zgłasza też, że zaczyna jechać lepszym tempem i zbliża się do krawężników.
„Myślę, że Perez zatrzyma się jeszcze raz po najszybsze okrążenie. Co myślicie?” – pyta Alonso, a inżynier mówi, że to możliwe.
Na 41 okrążeniu Fernando słyszy, że Verstappen i Perez zjechali po mediumy. Kierowca Alpine znów sugeruje zmianę ustawień, ale nie otrzymuje potwierdzenia, pyta ponownie i jest proszony by nic nie zmieniał.
3 kółka później dostaje polecenie by cisnął, pojawiają się komunikaty dotyczące straty Pereza.
„Powiedzcie Estebanowi by bronił się jak lew!” – mówi Fernando na 45. okrążeniu. Sam jest proszony o unikanie krawężników w zakrętach na wysokiej prędkości.
Na 49. okrążeniu Alonso pyta: Jak myślicie, uda nam się czy nie?” Inżynier odpowiada: „Powinno być OK”.
Alonso ma podawane informacje o kolejnych przebitych oponach więc jest proszony o unikanie krawężników. „Dajcie mi różnicę do Pereza na każdym okrążeniu” – prosi i je dostaje, z kolejnym przypomnieniem, by dbał o lewe opony.
„4 okrążenia do końca, 8 sekund różnicy” – mówi inżynier. „Uda nam się?” – dopytuje kierowca i dostaje komunikat, że „powinno być OK, ale uważaj na lewy przód”.
Po wprowadzeniu wirtualnej neutralizacji Fernando jest o niej informowany, dostje też polecenia dotyczące ustawień.
Alonso zgłasza, że używa overtake na ostatnim okrążeniu i dostaje kolejne informacje o straty Pereza, a jeszcze przed metą dostaje polecenie zmiany trybu silnika na łagodniejszy tuż za metą”. Jego radości tuż po finiszu trzeba wysłuchać:
Gasly
Gasly nieźle startuje, ale od razu musi bronić się przed Alonso, który wyprzedza go w dość łatwy sposób. Niedługo po starcie dostanie komunikat, że kierowcą bezpośrednio za nim jest Max Verstappen i że dostępny ma przycisk overtake.
Na 3. okrążeniu Pierre słyszy: „DRS dostępne, Max nie jest w naszym wyścigu”. Kilka zakrętów później inżynier powie: „Możesz przepuścić Maxa”. Gasly tak robi i przepuszcza Holendra, nie otwierając DRSu na prostej.
„Wyglądamy dobrze jeżeli chodzi o opony” – mówi nieco później inżynier. Gasly dopytuje, jak lewa przednia opona, ale inżynier potwierdza, że wszystko z nią OK. Daje on też kierowcy znać, że złamał limity toru w zakręcie 16.
„Max będzie atakował Alonso, postaraj się to wykorzystać” – mówi inżynier, ale Gaslyiemu się to nie udaje.
Gasly dostaje sporo poleceń zmiany ustawień, szybko jest też proszony o oszczędzanie w zakręcie 9. Za Pierrem jedzie Lando Norris i kierowca ma regularnie podawane różnice między nimi, ale inżynier też prosi go o oszczędzanie opon i paliwa.
Francuz jest proszony o update dotyczący balansu i opon, ale nie odpowiada. Po kolejnych sugestiach zmiany ustawień, inżynier ponawia prośbę o update dotyczący opon, ale bez skutku. Pyta zatem, czy kierowca jest jeszcze w stanie znaleźć tempo w aucie, ale ten odpowiada: „Spróbuję, postaram się znaleźć coś więcej, ale…”
Kolejnym kierowcą za Gaslym będzie Perez. „Nie mam już nic więcej, nie dam rady” – mówi kierowca, sugerując zmianę opon. „Monitorujemy ruch Pierre” – odpowiada inżynier.
Perez wyprzedza kierowcę AlphaTauri, a ten mówi: „Opon ku*wa nie ma”. Od razu jest wzywany do boksów. Po pit-stopie następuje zmiana ustawień, a Pierre dostaje informacje o tempie innych.
„Skup się na czystych okrążeniach by zostać przed Oconem” – mówi inżynier, a kilka okrążeń później informuje kierowcę, że „Max zjechał po twarde, dam ci znać jak sobie radzą”.
Pierre ponownie jest proszony o zarządzanie w zakręcie 1, po kolejnym jeszcze raz inżynier mu o tym przypomina.
„Nie rozumiem ich tempa” – mówi Gasly. Niedługo potem zgłasza wibracje przodu. Wygląda OK z naszej strony, potrzebujemy lift off dla paliwa” – odpowiada inżynier.
Gasly dopytuje, jakie jest tempo innych kierowców i dostaje odpowiedzi. Jest też ponownie proszony o oszczędzanie paliwa.
„Większość ludzi jedzie na jeden pit-stop, właśnie zjechały Ferrari” – słyszy Gasly. Kierowca pytał, czy wiatr się wzmógł, ale dostał informację, że nie”.
Gasly pyta również, jakie czasy kręcą Yuki i Alonso. Gdy Bottas przebije oponę, Gasly będzie otrzymywał o tym informacje.
„Sprawdźcie hamulce, jest coś dziwnego na hamowaniu” – zgłosi kierowca na 35. kółku. „Są zimne, nie odpuszczaj” – odpowie inżynier.
Inżynier poinformuje kierowcę, że inni kierowcy mają duże problemy z oponami i zjeżdżają po raz drugi. Kierowca prosi: „Dajcie wszystko, co macie teraz”. Niebawem poinformuje jednak, że opony się przegrzewają więc zostanie poproszony o wycofanie się i schłodzenie opon.
„Wiele osób zmienia strategię z 1 na 2 pit-stopy” – mówi inżynier. „Mamy dobrą sytuację z oponami, ci przed tobą tracą czas na zarządzaniu” – dodaje.
Gasly znów dopytuje o tempo Yukiego. Dojeżdża do niego Hamilton i inżynier aż 3 razy musiał powtórzyć mu o niebieskich flagach, a potem stanowczo powiedział: „Przepuść go teraz!”
„Norris zjechał, ma przebitą oponę – będzie za tobą” – mówi inżynier, a po kilku okrążeniach dodaje, że już 3 samochody doświadczyły takich problemów.
Dość długo Gasly nie przepuszczał też dublującego go Maxa Verstappena.
Pytany o swoje odczucia, Gasly mówi: „Nie mam opon i jestem ku***sko wolny”.
Komunikat kierowcy po zakończeniu wyścigu jest dość cierpki: „Nie rozumiem, dlaczego byliśmy tak wolni. Naciskałem tak mocno przez cały wyścig… Naprawdę tego nie rozumiem. Za każdym razem lewy przód się przegrzewał” – powie Gasly i zapyta, na których miejscach skończyło Alpine.
„P3… Tempo Alonso na pierwszym stincie było szokujące, nie rozumiem tego” – powie w odpowiedzi.
Inni
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu:
Takie komunikaty radiowe wybrała F1 do swojego podsumowania weekendu:
Oto zestawienie najciekawszych onboardów GP Kataru:
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!