Ja jechałem wyścig z Sergio Perezem, Wy w głosowaniu wybraliście Lewisa Hamiltona – zapraszam na podsumowanie najlepszych komunikatów GP Meksyku 2021.
Perez
Perez zgłasza tuż po starcie i pierwszym zakręcie, że miał kontakt z Bottasem, ale „nie mógł nic zrobić by go uniknąć”.
Inżynier mówi, że widział tę sytuacją i udziela kierowcy wskazówek dotyczących samochodu bezpieczeństwa.
„Ku*wa chłopie, nie mogłem nic zrobić” – mówi Perez, ale inżynier uspokaja go, że nic się nie stało.
„Kim był idiota, któy uderzył w Bottasa? Niemal również mnie zdjął” – mówi potem kierowca, ale nie dostaje odpowiedzi, zamiast tego inżynier wylicza mu kolejność.
Perez ma przypominane ustawienia i jest proszony o rozgrzewanie opon.
Po wznowieniu Perez często dostaje informacje dotyczące tempa innych kierowców. Jest też informowany, gdzie traci do Verstappena – najpierw że w zakrętach 4. i 9. a następnie, że w zakrętach 10. i 12.
„Dbaj o to, by ta strata do Hamiltona się nie powiększała” – mówi inżynier. Pytany o balans, Meksykanin mówi, że zmaga się z podsterownością, a opony tylne się przegrzewają i raczej nie mogą nic z tym zrobić.
Po informacji o tym, że Hamilton stracił pociąg aerodynamiczny za Verstappenem, Perez mówi, że stan jego opon się poprawia.
„Jak okno? Jak wyglądamy?” – pyta Perez na 17. okrążeniu i dostaje informację, że liczą na realizację planu B. Inżynier prosi go o pozostanie blisko Mercedesa.
Red Bull wydłuża plan pit-stopu dla Pereza do Planu B + 5 okrążęń. Po kilku kolejnych okrążeniach kierowca skarży się na podsterowność, a inżynier mówi, żeby użył „narzędzi” by z nią walczyć.
Sergio będzie się skarżył, że dublowani kierowcy nie ustępują miejsca. Później Red Bull poinformuje go, że być może zostanie na torze dłużej, następuje przejście na Plan A +5.
Na 29. okrążeniu Perez jest ściągany do boksów, ale ma zrobić „odwrotnie do Hamiltona”. Lewis zjeżdża, a zatem kierowca Red Bulla zostaje na torze. Perez prosi o podanie swojego tempa i mówi, że przy tym zużyciu opon, może utrzymywać jeszcze dobre tempo. Na 35. kółku powie nawet, że opony są „bardzo dobre”. 3 okrążenia później zespół pozwoli mu zredukować lift and coast.
Perez stale pyta o tempo Verstappena i Hamiltona, również po wizycie w alei serwisowej. Tuż przed zjazdem mówił, że może utrzymać to tempo dłużej. Ponownie będzie się też skarżył na dublowanych, którzy nie zjeżdżają z toru.
„Właśnie zdublowałeś Bottasa” – wybrzmi komunikat na 42. okrążeniu. Na 25 kółek przed końcem Perez dostaje informację o tempie Hamiltona i że dopadnie go przed końcem wyścigu: „Nie masz nic do stracenia Checo”.
„Hamilton w czystym powietrzu, to jego tempa, dużo zdjąłeś podczas tego okrążenia, strata to 5,8” – mówi inżynier, dodając, że Sergio może, ale nie musi używać lift and coast.
Po jednym z kolejnych komunikatów – na 15 okrążeń przed końcem – inżynier mówi do Pereza, że jest „szybszy w każdym zakręcie”.
„- Hamulce są dobre, opony są dobre, bateria jest dobra. Dopadnijmy go
– A silnik?
– A silnik? Silnik też jest dobry” – słychać na 13 okrążeń przed końcem. Perez dostaje też informację, że Hamilton ma problemy.
W ostatnich okrążeniach inżynier zachęca kierowcę do naciskania „to jest czas”. Perez milczy i odzywa się dopiero, gdy inżynier pogratuluje mu „podium w Meksyku”.
„Dziękuję chłopaki. Więcej nie było możliwe. Dziękuję kibicom, niesamowity dzień!” Włączy się też Christian Horner, gratulując Sergio, który życzy kierowcy dobrej zabawy, mówiąc, że trofeum dla zespołu odbierze Adrian Newey, gdyż mija 30 lat od jego pierwszego zwycięstwa w F1: „Upewnijcie się, żeby miał na sobie kask” – żartuje Perez, dodając, że „czas na Tequilę”.
Hamilton
Jak tylko padnie komunikat o samochodzie bezpieczeństwa, Peter Bonnington przedstawi Lewisowi Hamiltonowi kolejność oraz wyda komunikaty dotyczące neutralizacji. Anglik przeklnie jedynie: „cholera”.
„Pokonali nas na hamowaniu, to szalone” – powie niedługo potem Hamilton.
Przed wznowieniem Anglik dostanie sporo poleceń dotyczących zmiany ustawień. Niedługo po zielonej fladze „Bono” przedstawi mu kolejność i różnice. Hamilton odpowie: „Jest szybki”, mając na myśli oczywiście Verstappena.
Hamilton zgłosi, że opony robią się gorące, a po kilku okrążeniach poprosi swojego inżyniera o „status”. Ten odpowie mu, że traci głównie na prędkości minimalnej w zakręcie 9. oraz w całym trzecim sektorze.
Inżynier będzie mu regularnie podawał czasy, jakie robią kierowcy Red Bulla.
Na 13. kółku Lewis powie, że nie zostało wiele z tych opon, a okrążenie później przyzna, że mocno spadła ich kondycja. Bonington odpowie podaniem czasów kierowców oraz informacją, że zużycie opon w stawce wygląda na małe.
„Popracuj nad wydajnością Lift and coast” – powie inżynier na 16. okrążeniu. „Pomyśl nad wolniejszym zakrętem 10, żeby mieć lepsze wejście w 11” – doda Bono.
„Pamiętaj by pić” – usłyszy Hamilton wraz z informacją, że Verstappen zbliża się do dublowanych.
„Jesteś szybszy w zakręcie 10, ale wolniejszy w 11” – powie inżynier do Lewisa. „Ci goście są od nas szybsi” – mówi Hamilton. „Buduj przewagę nad Perezem” – doda Bonnington.
Kierowca będzie narzekał na podsterowność, dostanie też informację, że planują plan A + 6 okrażeń.
Na 29. okrążeniu Hamilton zostanie ściągnięty do boksów. „To będzie krytyczne okrążenie, wyjedziesz blisko Leclerca, obecnie masz sekundę zapasu nad Perezem” – usłyszy Hamilton już na wyjeździe z alei serwisowej. Ten bufor bezpieczeństwa nad Perezem będzie rósł, o czym Hamilton będzie informowany.
Gdy Verstappen zjedzie do boksów, Lewis będzie pytał, ile traci do Holendra.
„Daj mi znać, gdzie są szybsi, gdzie jest szybszy Verstappen” – prosi inżyniera Hamilton i dostanie odpowiedź, że przede wszystkim na wyjściach z zakręgów 11. i 13.
Hamilton będzie regularnie otrzymywał komunikaty dotyczące tempa Pereza i Verstappena, ale na 44. okrążeniu poprosi inżyniera o „zostawienie mu tego”: „Widzę, że się zbliża”.
Na 47. kółku inżynier poprosi Hamiltona o status dotyczący opon, jednak nie otrzyma odpowiedzi. 5 okrążeń później, Anglik zapyta: „Chłopaki, jesteście tam?” i dostanie potwierdzenie.
„Jak słabe jest tempo?” zapyta Hamilton na 53. kółku. Otrzyma informację oraz komentarz: „Obecne danie pokazują, że złapie cię na ostatnim okrążeniu, ale to mocno zmienne. Jesteś wolniejszy na wyjściu z zakrętu 12 i hamowaniu do 13”.
Na 58. kółku Hamilton zgłosi, że opony się zużywają, jednak inżynier odpowie, że to za sprawą temperatury nawierzchni.
Hamilton będzie miał problem ze zbliżeniem się do dublowanego kierowcy, jednak inżynier pogoni go, mówiąc, że Perez jest za blisko. „To szalone chłopie, nie mogę się zbliżyć, opony się przegrzewają”.
Gdy Perez będzie 1,2 sekundy za Lewisem, inżynier poprosi go o lift and coast. „Nie utrzymam go, mam duże problemy” – powie Hamilton.
Lewis znów powie, że samochód się przegrzewa więc ponownie zostanie mu polecone lift and coast i dostanie informację, że Perez też musi odpuszczać.
Hamilton będzie dostawał informacje
„Brawo Lewis, trudny dzień w biurze, ale dobrze się spisałeś utrzymując to 2. miejsce”.
„Dziękuję chłopaki, to było wymagające, dziękuję wam za ciągłą pracę, ciśnijmy dalej. Pod koniec nie miałem opon” – powie Hamilton. Zapyta też, jak poszło Verstappenowi i dostanie odpowiedź, że był 15. ale przynajmniej odebrał najszybsze okrążenie Verstappenowi. „Dałem z siebie wszystko, nie było po prostu tempa” – rzuci Lewis na zakończenie, „Nie oczekiwaliśmy niczego więcej” – odpowie Bono.
Inni
To zestawienie najlepszych onboardów z weekendu według F1:
Tak brzmiały komunikatów wszystkich kierowców na mecie wyścigu:
A to najlepsze komunikaty z całego weekendu:
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!