Formuła 1 potwierdziła dziś, że na kolejne sezony zostaje w Hiszpanii, a kierowcy będą rywalizować na torze Circuit Barcelona – Catalunya. Znacznie wcześniej pojawią się oni w Arabii Saudyjskiej.
Barcelona zostaje
Przez kilka ostatnich sezonów los Grand Prix Hiszpanii w Barcelonie był mocno zagrożony. Pierwotnie planowano nawet, F1 nie zjawi się w Hiszpanii w 2020 roku. Za sprawą pandemii Barcelonę jednak mieliśmy, a pojawienie się Fernando Alonso sprawiło, że lokalny rząd zaczął mocniej przyglądać się sprawie udzielenia dofinansowania na organizację wyścigu.
Na początku tego tygodnia taka zgoda na finansowanie w kolejnych 5 latach została udzielona, a dziś F1 ogłosiła, że Circuit Barcelona Catalunya zostaje do minimum 2026 roku.
Oprócz majowego wyścigu, w sezonie 2022 kierowcy F1 pojawią się na nim jeszcze podczas pierwszej tury przedsezonowych testów pomiędzy 25 a 27 lutego. Prawdopodobnie uczestniczył będzie w niej Robert Kubica.
7 dni
Za tydzień kierowcy Formuły 1 wyjadą na tor uliczny w Dżuddzie, który ma być najszybszym torem ulicznym w historii serii.
Przez długi czas były wątpliwości, czy tor uda się przygotować na czas, jednak w minionym tygodniu opublikowano zdjęcia pokazujące, że nitka toru jest gotowa na przyjęcie kierowców. Prace nadal trwają, jednak nie dotyczą one kluczowych elementów obiektu.
A project that has been under construction for 8 months #Jeddah #Corniche Circuit is ready now for the big global race of #Formula1 pic.twitter.com/iHWqpKAmqK
— Saudia Radio (@saudia_radio) November 23, 2021
Wiadomo już, że na ulicznym torze, na którym rywalizacja będzie toczyła się w nocy, będą 3 strefy DRS. Choć na mapie wygląda, jakby była na nim 1 prawdziwa prosta, to jednak w drugim i trzecim sektorze będą długie momenty jazdy z pełnym gazem.
Tor liczy 6175 metrów i będzie drugim najdłuższym w tegorocznym kalendarzu. Szacuje się, że w kwalifikacjach kierowcy będą pokonywać jedno okrążenie w czasie 88 sekund. Łącznie mamy na nim aż 27 zakrętów, a nawrót w zakręcie 13 jest pochylony pod kątem 12 stopni (na Zandvoort pochylenie to 19%).
Średnia prędkość na tym torze w bolidach F1 ma przekraczać 250 km/h, a maksymalnie kierowcy mają osiągać 322 km/h.
Tor otacza mur, składający się z 3300 bloków betonu i 3000 barier TecPro.