Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      

MENU:

F1 Grand Prix of France - Qualifying

2 rundy do końca – czego potrzebuje Verstappen w Arabii Saudyjskiej?



Lewis Hamilton na Interlagos zaczął odrabianie strat w klasyfikacji generalnej do Maxa Verstappena, które kontynuował w Katarze. Obecnie zostało mu 8 punktów do odrobienia i nie może sobie pozwolić na przegranie z Holendrem w najbliższym wyścigu.

Dwie ostatnie rundy pokazały nam, że Hamilton i Verstappen są poza zasięgiem kogokolwiek. Obaj kierowcy i ich bolidy mają takie tempo, że trudno sobie wyobrazić aby któyś z nich zajął miejsce niższe niż drugie w jednej z dwóch pozostałych rund. Oczywiście biorąc pod uwagę normalne okoliczności, wykluczając awarie, zderzenia czy nadwzyczajne okoliczności strategiczne.

Verstappen jest w o tyle dobrej sytuacji, że już jedno dojechanie przed Hamiltonem, praktycznie daje mu tytuł. Co więcej, już w Arabii Saudyjskiej może sobie zapewnić pierwsze w karierze mistrzostwo świata.

Co musi się stać, aby do tego doszło? Warianty są cztery:



– Verstappen wygrywa w Arabii Saudyjskiej i ma najszybszy czas wyścigu: Hamilton nie może być wyżej niż na 6. miejscu,

– Verstappen wygrywa w Arabii Saudyjskiej bez najlepszego czasu wyścigu: Hamilton nie może być wyżej niż na 7. miejscu,

– Verstappen jest 2. i ma najszybsze okrążenie wyścigu: Hamilton nie może być wyżej niż na 10. miejscu,

– Verstappen jest 2, a Hamilton nie zdobywa punktu

Prześledźmy sobie zatem, kiedy ostatnio Lewis Hamilton zajmował miejsca, które mogą dać tytuł Verstappenowi:
– GP Włoch 2021 – nie ukończył po kolizji z Verstappenem
– GP Azerbejdżanu 2021 – 15. po błędzie przy restarcie
– GP Monako 2021 – 7.
– GP Włoch 2020 – 7.
– GP Brazylii 2019 – 7. po karze
– GP Niemiec 2019 – 9.
– GP Austrii 2018 – nie ukończył po awarii
– GP Meksyku 2017 – 9.
– GP Monako 2017 – 7.

Podsumowując, tylko 9 razy w ostatnich 100 wyścigach zdarzyły się miejsca Hamiltona, które mogłyby dać mistrzostwo świata Maxowi Verstappenowi już w Arabii Saudyjskiej.



Pewne jest już teraz, że w przypadku remisu punktowego między kierowcami, tytuł trafi do Maxa Verstappena, który ma 9 zwycięstw w sezonie 2021. Hamilton ma 7 i jeżeli wygra dwa razy, tytuł będzie jego.

Hipotetycznie

 

Arabia Saudyjska będzie raczej torem Mercedesa, na którym będą liczyły się prędkości maksymalne. Sprawia to, że najbardziej prawdopodobnym scenaruszem jest zwycięstwo Hamiltona i 2. miejsce Verstappena.

Jeżeli tak się stanie, a Max zgarnie najlepszy czas wyścigu, wówczas do ostaniego wyścigu będą przystępować z różnicą 2 punktów między sobą. De facto oznacza to, że ten, który wygra w Abu Dhabi, zdobędzie mistrzostwo. Podobnie będzie w przypadku zdobycia przez Hamiltona dodatkowego punktu za najszybsze okrążenia wyścigu.

Nowości pozmieniały

 

W 2020 roku do F1 wprowadzono dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu. Max Verstappen zdobył ten punkt 6 razy, a Lewis Hamilton 5. Gdyby zatem nie ta nowość, różnica między nimi wynosiłaby teraz 7 oczek.



Punkty w sezonie 2021 są też przyznawane za sprinty kwalifikacyjne. Verstappen zdobył ich 7, a Hamilton 2. Teoretycznie zatem Max na nich zyskał. Ale pod uwagę trzeba wziąć Grand Prix Brazylii, w którym Lewis Hamilton nadrobił 15 pozycji w sprincie (de facto 10 ze względu na karę). Gdyby nie sprint, wówczas Anglik musiałby startować z końca stawki i raczej nie byłby w stanie zagrozić zwycięswu Maxa Verstappena. Jednocześnie Max w sprincie zdobył 2 punkty, których nie miałby, gdyby nie sprint.

Ta rywalizacja jest zatem niesamowicie bliska, choć trzeba zauważyć, że większe straty punktowe w wyniku kolizji czy awarii poniósł Verstappen.

W Azerbejdżanie stracił do Hamiltona minimum 7. Tyle samo w Wielkiej Brytanii, gdy obaj zderzyli się z winy Hamiltona. Za sprawą Bottasa w Grand Prix Węgier też trzeba założyć minimum 7 punktów straty. Lewis z winy Verstappena stracił minimum 7 punktów na Monzy.

Jesteśmy świadkami znakomitego sezonu i oby w Arabii Saudyjskiej nie zdarzyło się nic, co sprawi, że w Abu Dhabi nie będzie żadnych emocji.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Fuji WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 29 lipca
godz. 14:00 – 15:00 – 1. trening
godz. 17:00 – 18:00 – 2. trening

Sobota, 30 lipca
godz. 13:00 – 14:00 – 3. trening
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 31 lipca
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi