Formuła 1 w Eleven       REKLAMA        KONTAKT        150 zł na OC/AC!      F1 MOŻESZ OBSTAWIAĆ NA EFORTUNA.PL     F1 TV PRO    SIMRACE

logo-powrot-roberta

MENU:

stenogramy turcja 2021

Śpiew, frustracja i tempo – najlepsze komunikaty GP Turcji



Wy głosowaliście na „stenogram” Sergio Pereza, ja wybrałem jazdę z Lewisem Hamiltonem, a do tego dorzucam inne ciekawe komunikaty z minionego weekendu wyścigowego w Turcji. Zapraszam na ich podsumowanie!

Hamilton

 

Przed startem mamy długą rozmowę Lewisa z inżynierem. Anglik pyta o ustawienia shift i dostaje potwierdzenie, że są „soft”. Pyta o kolejne rzeczy. Potem następuje osobliwy dialog, który zaczyna Hamilton:
– Musimy mieć jakąś muzykę w samochodzie, to straszne nudne przed wyścigiem.
– Mogę ci zaśpiewać jeśli chcesz
– Wszystko będzie lepsze niż to
– Nie słyszałeś, jak śpiewam

Po kolejnych informacjach na temat ustawień, następuje start. Lewis dobrze rusza spod świateł, ale zostaje przyblokowany i nie jest w stanie zyskać pozycji. Dopiero po pierwszym zakręcie, gdy wypadnie Alonso, będzie 10.

Pierwszym na drodze Lewisa jest Yuki Tsunoda. Gdy przez kilka pierwszych okrążeń będą walczyć, radio mistrza świata będzie milczało. Gdy w końcu uda mu się uporać z Tsunodą, Peter Bonnington chwali Hamiltona i informuje go, jaką ma stratę do następnego kierowcy. „Cholera, trochę to trwało” – odpowie Lewis.

Po łatwych wyprzedzeniach Strolla i Norrisa, scenariusz się powtarza – Hamilton jest chwalony i dostaje informację, kto jest następny. „Jesteś najszybszy na torze” – dodaje „Bono”.

Po kilku kolejnych okrążeniach Lewis znów został pochwalony za tempo, a inżynier poprosił go o schładzanie opon.



Na 11. okrążeniu Lewis dopytywał, gdzie są inni kierowcy. Wówczas komunikacja się ożywiła i Hamiltonowi były przekazywane kolejne różnice do rywali.

Niebawem Hamilton zaraportuje: „Tor nadal jest dość mokry, opony się zużywają”. Zapyta również, czy Valtteri nadal prowadzi w wyścigu i dostanie potwierdzenie. Następnym kierowcą, którego wyprzedzi, będzie Pierre Gasly.

„Brawo, teraz przed tobą Perez – jest 7 sekund z przodu”.

Hamilton będzie wolniej zbliżał się do Pereza niż do innych zawodników. „W porównaniu do Pereza jesteś bardzo mocny w 3. sektore oraz w 8. zakręcie” – zgłosi inżynier.

„Czy inni też skarżą się na opony?” – pyta kilka okrążeń Lewis i dostaje potwierdzenie. „Wyglądamy dobrze w tym aspekcie” – doda Bonnington.

Hamilton pyta o różnice do Pereza oraz to, czy za bardzo zarządza oponami. Inżynier odpowie, że na ostatnim okrążeniu strata wynikajaca z zarządzania była bardzo niewielka i że zespół jest zadowolony z tego, co robi kierowca.

Na 20. okrążeniu Hamilton dostanie większą paczkę zmian ustawień, a sam zapyta o tempo i poinformuje, że opony są w coraz gorszym stanie. Będzie się również dopytywał, czy łapie Sergio Pereza.

Po kolejnej zmianie ustawień, Lewis pyta, czy ma dobre tempo. Poinformuje też, że nadal nie ma suchej nitki na torze – jedynie na wyjściu z zakrętu. 8.

Gdy przyblokuje go Mazepin, Hamilton nie skomentuje tego faktu, sam dostanie informację o sytuacji na torze. Na 29. kółku nastąpi kolejna zmiana ustawień. „Czy goście z przodu nam uciekają?” – zapyta Lewis. W odpowiedzi otrzyma tempo poszczególnych zawodników.

Gdy z boksów wyjedzie Fernando Alonso, którego Hamilton ma zdublować, Anglik będzie tym zaskoczony i zapyta, czy ścigają się z Alonso. Lewis, widząc dobre tempo Alonso, będzie dopytywał, na jakich oponach jedzie kierowca Alpine.

Na 37. okrążeniu przed Hamiltona wrócił Verstappen, który był w boksach. Hamilton został o tym poinformowany.

„Jakim sposobem jest przed nami?” – pyta Lewis. „Straciliśmy mnóstwo czasu za Perezem” – odpowiedział inżynier. „Upewnijcie się, że podetniemy Pereza” – dodaje Lewis i dostaje zapewnienie, że mają okno w ruchu.

baner-mubi-blog-do-wpisu (1)

Lewis dostał informację, że Sebastian Vettel wyjechał na oponach pośrednich, ale ma problemy i potwierdził, że jest na nie jeszcze za wcześnie. Anglik prosił też o sprawdzenie tylnych opon i ich stanu i dostał potwierdzenie, że wszystko z nimi w porządku.

Hamilton skarżył się, że trudno utrzymać temperaturę opon, dostał też informację – na 40. okrążeniu – że Leclerc jest 15 sekund z przodu i nie planuje zjeżdżać do boksów.

Okrążenie później Hamilton jest wołany do boksów.
– Dlaczego?
– Nowe intery są lepsze. Zagraża nam Gasly
– Nie sądzę, że są chłopie. Czy są znacznie szybsze?
– Ricciardo robi 1:33.5. Gasly podobnie.
– Czuję, że powinniśmy zostać.
– OK, zostańmy jeszcze jedno okrążenie, daj nam trochę czasu
– Nie jest daleko do suchych opon.
– Dobrze Lewis, nie zareagujemy jeszcze. Perez jest 15 sekund z tyłu.
– Jasne, przyczepność nie jest świetna, ale przesycha

Na 46. okrążeniu Hamilton jest informowany o tempie rywali. Sam pyta, czy te opony wytrzymają do końca. „Lewis, dyskutujemy czy te opony przetrwają aż do suchego toru. Leclerc zaczyna mieć duże problemy” – mówi „Bono”, podając tempo rywali za Lewisem.

„Bono” dwa okrążenia później informuje Lewisa, że Leclerc zjechał do boksów oraz jakie czasy robią Perez i Gasly. Prosi też kierowcę o informację o oponach.

„Ślizgam się, ale jest OK póki co” – mówi Hamilton. Okrążenie później dostanie komunikat: „Lewis, to ostatnia szansa żeby zjechać i być przed Gaslym”. „Jesteście pewni? OK” – odpowiada kierowca i zjeżdża do boksów.

Hamilton zjeżdża, a gdy wyjedzie z boksów dostanie informację, że Gasly jest 3 sekundy za nim, a 6 sekund przed nim jest Perez.

„Cholera, chłopie, czemu to zrobiliśmy?” – pyta Hamilton, a inżynier odpowiada, że i tak straciliby te pozycje. Nadal uważamy, że możesz teraz spróbować pojechać po najszybsze okrążenie” – odpowiada inżynier.



„Na jakiej pozycji jestem chłopie?” – pyta na 53. kółku Lewis. Gdy dostanie informację, że na 5, powie: „Mówiłem wam, nie trzeba było zjeżdżać, mam ogromny graining”.

„OK Lewis, traciliśmy czas do Pereza, ale porozmawiamy o tym później. Masz Gasliego sekundę za tobą” – dodaje inżynier. Hamilton prosi, by zostawić go w spokoju. Do końca wyścigu się już nie odezwie. Po minięciu linii mety Bonnington powie: „5. miejsce. Przepraszamy za to, przeprowadzimy cię przez naszą decyzję”.

Perez

 

Na pierwszych okrążeniach Perez dostaje dużo informacji o ustawieniach oraz o tempie rywali. Już po kilku kółkach pojawia się prośba o dbanie o opony.

„Jak wyglądają temperatury z waszej strony?” – pyta kierowca, a inżynier odpowiada, że są trochę po ciepłej stronie i dodaje kolejną prośbę o dbanie o opony.

Aż do końca wyścigu Perez będzie otrzymywał mnóstwo komunikatów o tempie rywali, z którymi się ściga. Nie pamiętam, by któryś z zawodników otrzymywał ich aż tak dużo.

Na 15. okrążeniu Perez był ponownie proszony o dbanie o opony, szczególnie prawy przód. Sam dopytywał o tempo innych kierowców.

Perez dopytywał, czy traci do Maxa w zakręcie 8. ale dostał informację, że ich tempo jest tam identyczne. Najwięcej traci w zakręcie 7.

Inżynier zapytał kilka okrążeń później, jak opony. Gdy kierowca odpowiedział, że tylne minimalnie gorzej, wówczas inżynier powiedział, że trochę się przegrzewają. Perez zapytany jak warunki, kierowca powiedział, że się poprawiają, ale opony są w coraz gorszym stanie.

Po 20. okrążeniu pojawiły się pierwsze prośby o oszczędzanie paliwa.

Gdy Hamilton wyprzedzi Gasliego, Perez dostanie informację, że to właśnie Anglik jest teraz bezpośrednio za nim. Sam zgłosi, że opony są w nieco gorszym stanie. Inżynier odpowie, by nadal nimi zarządzał i stosował lift and coast.

Perez dostanie również informację, że traci do Verstappena w środku zakrętu nr 14.

„Jesteś najszybszym kierowcą na torze, masz dobre tempo. Leclerc zaczyna mieć problemy” – powie inżynier. Kilka okrążeń później Perez sam zgosi problemy z oponami.



„Mazepin ma teraz niebieskie flagi” – powie inżynier kilka okrążeń później. „Tak, ale się nie przesuwa” – odpowie ze śmiechem Perez.

„Hamilton z tyłu – użyj swoich narzędzi” – zabrzmi komunikat, gdy Anglik będzie tuż za kierowcą Red Bulla. Perez pytał, czy ktoś zjechał już po nowe opony i dostał informację, że Ricciardo, który teraz jedzie bardzo podobnym tempem do niego.

„Dobra robota Checo, wszyscy mają problemy” – powie inżynier tuż przed wyprzedzaniem przez Hamiltona.

„Wypchnął mnie” – zgłosi kierowca po pamiętnej walce z Hamiltonem. „Tak, dobra obrona” – odpowie inżynier.

Potem Perez jest chwalony za tempo. Gdy inżynier zapytał, jak opony, Perez odpowiedział, że wibracje są coraz większe. Wówczas został ściągnięty do boksów.

Na 20 okrążeń przed końcem Pereza poproszono o ciśnięcie by utrzymać miejsce przed Hamiltonem. Kierowca będzie skarżył się na graining, ale dostanie informację, że jest już bezpieczny i Hamilton go nie wyprzedzi.

Na 10 okrążeń przed końcem Meksykanin pytał, gdzie jest Leclerc, a inżynier odpowiedział, że zjechał do boksów.

Gdy dostawał informacje o tempie rywali, sam dopytywał o tempo Maxa. Był też proszony o zarządzanie oponami.

„OK, Hamilton zjechał, to jest podium” – powiedział inżynier na 50. okrążeniu. Po kilku kółkach Perez dostał jednak informację, że Hamilton jest szybki więc może cisnąć i że oszczędzanie paliwa nie jest już potrzebne.

patronite

„6 okrążeń do końca, ciśnij, Hamilton się zbliża” – powiedział Perezowi inżynier. Pereza interesowało tempo liderów oraz najszybsze okrążenie wyścigu. Inżynier powiedział, że nie będzie warunków do niego, bo Pereza czekają dublowania. Mimo to Meksykanin podjął nieudaną próbę sięgnięcia po dodatkowy punkt. Wcześniej skarżył się, że Latifi nie dostaje niebieskiej flagi.

„Wróciłeś na podium, brawo” – powiedział inżynier na mecie. „Wreszcie. Możemy tak robić co weekend” – odpowiedział Perez, który dostał też gratulacje od Christiana Hornera.

Inni

 

Ciekawie brzmiały rozważania strategiczne Charlesa Leclerca podczas tego wyścigu.

Jak przebiegały dyskusje w aucie Vettela przed jego próbą na slickach w tym wyścigu?

Zjeżdżać nie chciał Kimi Raikkonen jednak posłuchał zespołu i opłaciło mu się to.



Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu tego wyścigu:

Formuła 1 przygotowała również swoje zestawienie najlepszych komunikatów z całego weekendu.

Oraz najlepszych onboardów.

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

ELMS - 4h Portimao

Dni
Godzin
Minut
Sekund

22 – 24 października

12:50 – FP1

09:30 – FP2
15:00 – Kwalifikacje

14:00 – Wyścig F1

Bądź na bieżąco

Popularne tagi