Tacy ludzie tworzyli kształt obecnej Formuły 1. Poznajcie Petera Saubera, szwajcarskiego elektryka, któremu niejeden kierowca F1 zawdzięcza karierę.
*Dla potrzeb tego tekstu będę traktował zarówno obecny zespół Alfa Romeo jak i BMW Sauber jak kontynuację ekipy Sauber, startującej w F1 od 1993 roku.
Peter Sauber
Ten elektryk z Hinwil w Szwajcarii pierwszy raz miał do czynienia z motoryzacją na poważnie gdy został zatrudniony w salonie samochodowym w swojej miejscowości jako sprzedawca. Sam skusił się na zakup Volkswagena Beetle z salonu, w którym pracował i zaczął ścigać się w wyścigach górskich. W 1970 roku założył zespół Sauber Motorsport, aby w jego barwach jeździć w wyścigach górskich. Jeździł zbudowanym przez siebie samochodem z silnikiem Ford Cosworth. Auto to swój największy sukces odniosło dopiero 4 lata później i to nie w rękach Saubera, a Friedricha Hurzelera, który zdobył mistrzostwo szwajcarskich wyścigów górskich.
Sauber budował swoje kolejne samochody, a z modelem C5 wziął udział w 24h Le Mans w latach 1977-1978 i w obu przypadkach był przez moment liderem swojej klasy.
W 1980 roku Peter Sauber budował nadwozia dla bolidów Loli w F2. Sauber mocno stawiał na innowacje, a jego konstrukcje były bardzo dobre. Zaowocowało to nawiązaniem współpracy z Mercedesem w 1985 roku. 6 lat później młody kierowca F1, Michael Schumacher zaliczył swój jedyny występ w 24h Le Mans właśnie w samochodzie Sauber Mercedes.
Team Sauber
Dzięki wsparciu Mercedesa zbudowana została nowoczesna fabryka, a Peter Sauber zaczął przygotowywać się do wejścia do F1, co udało mu się w sezonie 1993. Debiutancki sezon był dość udany z 7. miejscem w klasyfikacji konstruktorów.
Na sezon 1994 Sauberowi udało się przekonać Mercedesa do wejścia do zespołu jako dostawca silników, ale już rok później musiał szukać innego partnera, gdyż Mercedes przeniósł się do McLarena. Po dwóch latach używania silników Forda, Sauber zaczął kupować stare silniki Ferrari i wystawiać je pod nazwą Petronas. Paradoksalnie to właśnie w 1995 roku przyszło pierwsze podium – Hainza Haralda – Frentzena na Monzy. Zespół również w sezonach 1996-1998 zdobywał po jednym miejscu na podium.
Pozycja ekipy w F1 rosła, co doskonale pokazały sezony 2001 i 2002, kiedy zajęła ona 4. i 5. miejsca w F1, wyprzedzając wiele ekip z większymi budżetami.
W 2005 roku pakiet kontrolny Saubera wykupiło BMW – od Credit Suisse. Szwajcarski bank miał te udziały na mocy umowy podpisanej z Peterem Sauberem w 1994 roku. Założyciel ekipy zatrzymał 20% akcji.
BMW Sauber
Był to okres największej świetności ekipy, która w tym czasie sięgnęła po zwycięstwo, pole position i 17 ze swoich 27 podiów. Sezon 2007 zakończyła na 2. a 2008 na 3. miejscu w klasyfikacji generalnej F1. Sezon 2009 był ostatnim pod szyldem BMW. Pod koniec tego roku trwała walka o uratowanie ekipy i ostatecznie 100% udziałów wróciło do Petera Saubera.
Ten okres był czasem największych sukcesów ekipy, w którym zdobyli pole position, wygrali wyścig i zdobyli 17 miejsc na podium.
Sauber
W 2012 roku Peter Sauber przekazał jedną trzecią udziałów Monishy Kaltenborn, która została tym samym pierwszą kobietą w historii stojącą na czele zespołu F1. W 2016 roku ekipa ponownie wpadła w problemy finansowe, co poskutkowało sprzedażą firmy Longbow Finance. Wraz z tą sprzedażą, Peter Sauber ogłosił swoją emeryturę w F1.
W 2018 roku zespół zacieśnił współpracę z Ferrari, a do nazwy ekipy wszedł nowy sponsor – Alfa Romeo. W sezonie 2019 był to już zespół Alfa Romeo Racing.
Kierowcy
W barwach tej ekipy na przestrzeni 25 lat jeździli tacy kierowcy jak Johnny Herbert, Jean Alesi, Kimi Raikkonen, Felipe Massa, Sebastian Vettel, Sergio Perez, Charles Leclerc czy Nico Hulkenberg.
Statystyki Saubera w F1
2007 – wicemistrzowie świata
2008 – 3. miejsce
Najwyżej sklasyfikowany kierowca w klasyfikacji generalnej: 4. (Kubica 2008)
483 starty (373 Sauber, 89 BMW Sauber, 21 Alfa Romeo)
38 kierowców (32 Sauber, 4 BMW Sauber, 2 Alfa Romeo)
1 zwycięstwo (Kubica, Kanada 2008)
1 pole position (Kubica, Bahrajn 2008)
5 najszybszych okrążeń (3 Sauber, 2 BMW Sauber)
27 podiów (17 BMW Sauber, 10 Sauber) (9 Kubica, 8+1 Heidfeld, Perez 3, Frentzen 2, Herbert 2, Alesi 1, Kobayashi 1)
1 dublet (Kanada 2008, Kubica – Heidfeld)
922 punkty (513 Sauber, 352 BMW Sauber, 57 Alfa Romeo)
127 okrążeń na prowadzeniu (98 BMW Sauber, 25 Sauber, 4 Alfa Romeo)
603 km na prowadzeniu (450 BMW Sauber, 133 Sauber, 20 Alfa Romeo)
48 773 przejechanych okrążeń (36 875 Sauber, 9463 BMW Sauber, 2435 Alfa Romeo)
240 341 przejechanych km (180 886 Sauber, 47 161 BMW Sauber, 12 294 Alfa Romeo)