167 tys. osób ze 187 krajów świata wzięło udział w ankiecie zorganizowanej przez Formułę 1, w której odpowiadali na pytania związane z popularnością sportu i wizjami jego rozwoju. Jak widać, wyścigi sprinterskie są raczej daleko na liście życzeń fanów.
Ponad 50-stronicowy raport z wynikami ankiety został opublikowany wczoraj i znajdziecie go tutaj. Średnia wieku 167 tys. głosujących to 32 lata, a 34% z biorących w niej udział było poniżej 24 roku życia. W ankiecie wzięło udział 18% kobiet. Najmocniej reprezentowanym kontynentem była Europa.
Ponad połowa głosujących deklarowała, że Formuła 1 jest sportem, który śledzą najmocniej, a większość głosujących ogląda ponad 13 wyścigów w roku.
Najpopularniejsze
Okazuje się, że kluczowymi dla fanów wyścigami są Monza, Spa, Silverstone i Monako. Na kolejnych miejscach na liście popularnością są Australia, Brazylia, Kanada, Japonia i USA.
Najpopularniejszymi platformami społecznościowymi wśród fanów pozostają Twitter i Instagram, spadła popularność Facebooka.
Kierowcy
Fani wskazywali również swoich ulubionych kierowców w stawce – ma ich 94% kibiców serii. Oto wyniki popularności zawodników:
1. Max Verstappen 14,4%
2. Lando Norris 13,7%
3. Lewis Hamilton 12,5%
4. Daniel Ricciardo 10,2%
5. Sebastian Vettel 9%
6. Charles Leclerc 7,4%
7. Fernando Alonso 7,3%
8. Kimi Raikkonen 5,4%
9. George Russell 4%
10. Pierre Gasly 2,9%
Zespoły
Wśród zespołów najpularniejszym nie jest już Ferrari, które przebił McLaren. Drużyna z Woking jest ulubioną ekipą dla prawie 1/3 głosujących fanów, mających swój ulubiony zespół (a tych jest 91% spośród wszystkich głosujących):
1. McLaren 29,5%
2. Red Bull 19,7%
3. Ferrari 17,9%
4. Mercedes 11,9%
5. Alpine 3,1%
6. Williams ~ 2,9%
7. Aston Martin ~ 2,8%
8. AlphaTauri ~ 2,6%
9. Alfa Romeo ~ 0,9%
10. Haas ~ 0,5%
Co proponują fani?
Bardzo ciekawe były odpowiedzi dotyczące poparcia przez fanów poszczególnych pomysłów związanych z poprawą atrakcyjności ścigania w F1. I tak:
– 39,5% osób popiera rzadsze interwencje sędziów w pojedynki między kierowcami z wyjątkiem niebezpiecznej jazdy
– 38,5% osób wspiera chciałoby pojawienia się więcej niż jednego dostawcy opon do F1
– 9,3% osób chciałoby powrotu tankowania
– 7,7% uważa, że w każdym wyścigu zespół powinien wystawiać w wyścigu trzeci bolid
– 6,7% uważa, że wyścigi sprinterskie poprawiają atrakcyjność F1
– 6,5% osób pozwoliłoby zespołom na zakup i jazdę klienckimi autami
– 2,9% wspiera mocne respektowanie limitów toru
Kibice nie chcieliby jednak przyznawania punktów za kwalifikacje. Głosujący sprzeciwiali się też:
– Wprowadzeniu balance of performance (27,8%)
– Zmuszeniu kierowców do używania wszystkich mieszanek opon w wyścigach (39,4%)
– Wyścigów sprinterskich w każdym GP (43%)
– Odwróconemu ustawieniu na starcie (51,5%)
– Zamrożeniu zmian w autach na kolejne lata (63,5%)