Po 2 latach przerwy Formuła 1 wraca do USA, rozpoczynając ekscytującą końcówkę sezonu 2021. Komu będzie sprzyjał ten tor? Przekonamy się jutro. Dziś przeczytacie pełną zapowiedź rywalizacji na Circuit of the Americas.
Harmonogram
Czwartek, 21 października
godz. 19:30 – 23:00 – Konferencja prasowa
Piątek, 22 października
godz. 17:20 – 17:50 – Pierwszy trening W Series
godz. 18:30 – 19:30 – Pierwszy trening F1
godz. 19:35 – 19:45 – NASCAR Demo
godz. 19:55 – 20:25 – Trening F4
godz. 20:00 – 21:00 – Konferencja prasowa
godz. 22:00 – 23:00 – Drugi trening F1
godz. 23:30 – 24:00 – Drugi trening W Series
Sobota, 23 października
godz. 17:05 – 17:25 – Kwalifikacje F4
godz. 17:35 – 17:50 – NASCAR demo
godz. 18:10 – 18:40 – Kwalifikacje W Series
godz. 20:00 – 21:00 – Trzeci trening F1
godz. 21:25 – 21:55 – Pierwszy wyścig F4
godz. 23:00 – 00:00 – Kwalifikacje F1
godz. 00:00 – 01:00 – Konferencja prasowa
godz. 00:25 – 01:00 – Pierwszy wyścig W Series
Niedziela, 24 października
godz. 15:50 – 16:10 – NASCAR demo
godz. 17:00 – 17:30 – Drugi wyścig F4
godz. 18:05 – 18:40 – Drugi wyścig W Series
godz. 19:20 – 19:50 – Parada kierowców
godz. 21:00 – 23:00 – Wyścig
Program TV
Wyścig będzie oczywiście transmitowało Eleven Sports. Tym, którzy jeszcze nie mają tych programów, przypominam, że nadal dostępna jest promocja Player.pl, dzięki której do końca roku wszystkie kanały Eleven Sports obejrzycie za 90 zł. Zakupicie go tutaj. Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Wyścig będzie można też oglądać w F1 TV Pro, które ma już w pełni zaktualizowaną aplikację z lepszą jakością i możliwością oglądania przez Airplay i Google Chromecast. Innymi nowościami są prędkość 50 klatek na sekundę, wyższa jakość, możliwość przewijania transmisji na żywo czy nowa wyszukiwarka materiałów dostępnych w aplikacji. Zakupicie ją tutaj.
Alfa zapowiada
„Przystępujemy do wyścigu na Astin z jednym celem w głowie – powrotu do punktów. Zdobyliśmy je w Rosji, a w Turcji zabrakło nam do nich 2 zakrętów. To pokazuje, że każdy wyścig do końca sezonu będzie dla nas okazją do zameldowania się w pierwszej 10-tce w niedzielę. Chcemy spisać się dobrze w USA, wiemy, że marka Alfa Romeo jest tu poważana i jak wiele znaczyłby dla wszystkich fanów mocny występ na tym torze” – mówi Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen jest jednym z czterech kierowców obecnej stawki, który rywalizował w GP USA na dwóch różnych torach – Indianapolis i COTA. Wygrał raz – w 2018 roku i było to jego ostatnie jak dotychczas zwycięstwo w F1. Na podium w GP USA stawał 3 razy, raz ruszał z pole position i zdobył 64 punkty (3. wynik w historii).
„Mam dobre wspomnienia z COTA – oczywiście to miejsce gdzie ostatni raz sięgnąłem po zwycięstwo więc to miła rzecz mogąc tu wrócić, jednak gdy już wsiadasz do samochodu, to takie rzeczy przestają mieć znaczenie. Wiemy, że musimy zrobić wszystko dobrze i chcemy wyjechać ze zdobyczą punktową. Przygotowania do tego musimy zacząć w piątek. Za nami dwa wyścigi, w których zmieniały się warunki i musieliśmy na to reagować. Teraz zobaczmy, co ma nad do zaoferowania weekend w USA” – powiedział Fin.
Antonio Giovinazzi punktów w GP USA jeszcze nigdy nie zdobył
„Nie mogę doczekać się weekendu w Austin. To zawsze miłe miejsce do wizyty, a ludzie są bardzo przyjaźni. Samo miasto jest wspaniałe. Pamiętam, gdy ścigałem się tu w 2019 roku to był świetny weekend i mam nadzieję, że teraz będzie tak samo. To frustrujące, że nie udało nam się zdobyć punktów w Turcji, szczególnie, że zabrakło niewiele, ale mamy tempo by finiszować w pierwszej 10-tce. Damy z siebie wszystko również tu i liczymy na to, że będzie lepiej niż podczas dwóch ostatnich weekendów” – powiedział Włoch.
Występy Kubicy
Robert Kubica startował na Circuit of Americas w ramach FOrmuły 1 tylko raz w 2019 roku. W pierwszym treningu był 19, przed Nicholasem Latifim, który jechał w bolidzie George Russella. W drugim treningu Polak był 20, a w trzecim 18. W kwalifikacjach Polak stracił w czasówce 0,5 sekundy do Russella i zajął ostatnie miejsce. Do wyścigu startował z 19. pozycji, przed Sergio Perezem.
W wyścigu Kubica doświadczył pierwszej awarii w sezonie 2019, która uniemożliwiła mu ukończenie wyścigu. Na 31. okrążeniu został ściągnięty do boksów z powodu wycieku hydraulicznego w jego bolidzie.
O torze
Wraz z Austin, USA wróciło do Formuły 1 w 2012 roku. Rywalizacja na nowym obiekcie, liczącym 5513 metrów, zazwyczaj jest bardzo ciekawa. Tor jest położony 156 metrów nad poziomem morza, a jego najdłuższa prosta liczy 1090 metrów. Kierowcy rozwijają na niej prędkość aż 337 kilometrów na godzinę. Średnia prędkość, z jaką przejeżdżane jest kółko to 201 km/h. Tor w Austin wymaga średniego docisku aerodynamicznego oraz chłodzenia. Bolidy zużywają 1,88 kg paliwa na okrążenie, a zawodnicy jadą z gazem w podłodze przez 51% okrążenia.
W tym roku kierowcy przejadą 56 okrążeń, co da 308,405 km dystansu wyścigowego.
Historię Grand Prix USA przeczytacie tutaj. Statystyki i ciekawe fakty na temat rywalizacji tu znajdziecie w tym wpisie.
Dla kierowców przygotowano dwie strefy DRS:
Tak przedstawia się onboard toru:
Tak przedstawiają się wyniki rywalizacji z 2019 roku (Wyniki wszystkich sesji tutaj).
Opony
Na COTA Pirelli przywiezie pośredni zestaw swoich mieszanek.
Pogoda
Szans na deszcz raczej nie ma, choć może być pochmurnie. Temperatury dość wysokie.
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing Honda | 395,5 |
2 | Lewis Hamilton | ![]() | Mercedes | 387,5 |
3 | Valtteri Bottas | ![]() | Mercedes | 226 |
4 | Sergio Perez | ![]() | Red Bull Racing | 190 |
5 | Carlos Sainz | ![]() | Ferrari | 165,5 |
6 | Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 160 |
7 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 159 |
8 | Daniel Ricciardo | ![]() | McLaren Mercedes | 115 |
9 | Pierre Gasly | ![]() | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 |
10 | Fernando Alonso | ![]() | Alpine | 81 |
11 | Esteban Ocon | ![]() | Alpine | 74 |
12 | Sebastian Vettel | ![]() | Aston Martin Mercedes | 43 |
13 | Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 34 |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | ![]() | Williams Mercedes | 16 |
16 | Kimi Räikkönen | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 |
17 | Nicholas Latifi | ![]() | Williams Mercedes | 7 |
18 | Antonio Giovinazzi | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 |
19 | Mick Schumacher | ![]() | Haas Ferrari | 0 |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | ![]() | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | ![]() | RedBull Racing RBPT | 87 |
2 | ![]() | Aston Martin Aramco Mercedes | 38 |
3 | ![]() | Mercedes | 38 |
4 | ![]() | Ferrari | 26 |
5 | ![]() | Alpine Renault | 8 |
6 | ![]() | Alfa Romeo Ferrari | 4 |
7 | ![]() | Williams Mercedes | 1 |
8 | ![]() | Haas Ferrari | 1 |
9 | ![]() | AlphaTauri RBPT | 0 |
10 | ![]() | McLaren Mercedes | 0 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Pierre Gasly | 10 | 22/05/23 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 8 | 09/04/23 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 8 | 27/03/23 - 1 pkt | |
Alexander Albon | 7 | 28/03/23 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 6 | 08/05/23 - 3 pkt | |
Esteban Ocon | 5 | 20/03/23 - 2 pkt | |
Nicholas Latifi | 5 | 12/06/23 - 1 pkt | |
Yuki Tsunoda | 4 | 03/07/23 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 4 | 27/03/23 - 1 pkt | |
George Russell | 4 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Kevin Magnussen | 3 | 08/05/23 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Mick Schumacher | 3 | 23/10/23 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 13/11/23 - 2 pkt | |
Sebastian Vettel | 2 | 10/07/23 - 1pkt | |
Sergio Perez | 2 | 02/10/23 - 2 pkt | |
Charles Leclerc | 1 | 09/10/23 - 1 pkt |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!