KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

Kubica wraca do Bahrajnu – jaki to tor dla niego?



Już w ten weekend Robert Kubica pokona kolejne okrążenia po Bahrain International Circuit. Pierwszy raz pojedzie tam autem LMP2 w ramach przedostatniej rundy WEC 2021 z zespołem High Class Racing. Przyjrzyjmy się historii występów Kubicy na tym obiekcie.

Tradycyjnie zaczynamy od okrążenia toru z Robertem…

Debiut

 

Grand Prix Bahrajnu rozpoczynało sezon 2006 Formuły 1. Było to pierwszy sezon Roberta, w F1, który zaczynał jako kierowca testowy Formuly 1. W swojej pierwszej w życiu sesji treningowej F1 Robert wykręcił najlepszy czas po przejechaniu 20 okrążeń. W drugiej sesji był 10. W trudnych warunkach pokazał swoją szybkość.

2007



Rok później Robert, już jako podstawowy kierowca BMW Sauber, był w treningach 7., 3. i 4. W kwalifikacjach uzyskał 6. czas. Wyścig rozpoczął dobrze i utrzymał miejsce, ale miał też nietypowy problem – otwartą klapę wlewu paliwa. Pierwsza seria zmian opon i tankowań nie przyniosła Robertowi zmiany pozycji, podobnie jak druga. Po dobrej i solidnej jeździe, Robert dowiózł 6. pozycję do mety.

2008

 

W swoim najlepszym sezonie w karierze, Robert GP Bahrajnu zaczął od 7., 5. i 7. pozycji w treningach. W Q1 Kubica przejechał jedno szybkie kółko i zajął 7. miejsce. W Q2 Polak poprawił swój czas o ponad sekundę i zajął 3. miejsce. Po pierwszym przejeździe w Q3 na miękkich oponach był drugi – zaledwie 11 tysięcznych sekundy za Felipe Massą. W drugim przejeździe Kubica osiągnął 1:33.096, co oznaczało pierwszy czas. Na torze był jednak jeszcze Felipe Massa, który pojechał 27 tysięcznych wolniej od Polaka. W ten sposób Kubica sięgnął po pole position.

„Jestem bardzo szczęśliwy. Straciłem szansę na zdobycie pole position w Australii, ale tym razem wszystko poszło po mojej myśli. Mój pierwszy przejazd w Q3 był całkiem niezły, ale przydarzył mi się mały błąd w pierwszym zakręcie. W drugim przejeździe, który był nieco lepszy, również popełniłem błąd, tyle że w 9 zakręcie. Wiedzieliśmy na podstawie symulacji przed sezonem, że samochód jest dobry i teraz odpłaca nam się to, że nie przestaliśmy ciężko pracować. Chcę podziękować całemu zespołowi, który pracował tak ciężko przez ostatnie miesiące. Teraz czas na analizę danych i przygotowanie się na jutro. Czeka nas długi wyścig” – mówił po tych kwalifikacjach Robert Kubica.



Oto wyniki tej sesji:

blank

 

blank

 

W wyścigu bolidy Ferrari w rękach Felipe Massy i Kimiego Raikkonena były znacznie szybsze od aut BMW Sauber. Felipe wyprzedził Roberta na starcie. Później Polaka wyprzedził też Kimi Raikkonen

Robert jechał szybko i bezbłędnie, ale wystarczyło to „tylko” na 3. miejsce, 3,5 sekundy przed Nickiem Heidfeldem.

blank

Rok 2009

 

W tym sezonie bolid BMW Sauber był jednym z najwolniejszych, a w treningach Robert zajmował 3., 17. i 7. miejsce. Kwalifikacje ukończył na 13. pozycji. Niestety, wyścig zakończył się najgorszym wynikiem w karierze Kubicy wśród tych ukończonych. Taki wynik był m.in. wynikiem kolizji na pierwszym zakręcie z Nickiem Heidfeldem, po której obaj kierowcy musieli zmienić przednie skrzydła. Niestety, straty były zbyt duże by dało się je odrobić. Kubica ukończył wyścig na 18. miejscu, a niżej – 6 sekund za Robertem – był tylko Heidfeld.

Rok 2010

 

Pierwszy sezon w nowym zespole Robert rozpoczynał właśnie w Bahrajnie, gdzie w treningach był 3., 15 i 8. W kwalifikacjach Robert uzyskał 9. czas, ale start – również ze względu na drobną awarię w bolidzie Marka Webbera – nie poszedł po myśli Kubicy, którego kontakt z Adrianem Sutilem kosztował spadek na koniec stawki.

Po wyprzedzeniu trzech rywali Robert wykonał pierwszy postój i dzięki dobrej strategii wyprzedził kolejnych kierowców. Po udanych manewrach na de la Rosie i Buemim, Robert awansował na 11. pozycję i właśnie na tym miejscu zakończył rywalizację.

2019

 

Kubica w barwach Williamsa był ostatni we wszystkich sesjach treningowych. W pierwszym stracił do Russella 0,065 sekundy. W drugim aż 1,028 sekundy, a w trzecim 138 tysięcznych.

W kwalifikacjach Kubica jechał bardzo dobrze i ostatecznie stracił tylko 40 tysięcznych do George Russella, to było jego drugą najmniejszą stratą w kwalifikacjach do Anglika. Robert nie był jednak zadowolony.

„Z mojej perspektywy wyglądało to nie za ciekawie. To nie jest tak, że zniwelowaliśmy stratę sekundy w ciągu jednego dnia, może George dziś gorzej pojechał, może mi lepiej się jechało, ale mam bolid, który średnio się prowadzi, mam bardzo wąskie okno, w którym mogę szybko jechać i to stawia mnie w bardzo złej sytuacji. Według mnie zrobiłem dobrą robotę, jestem zadowolony. Muszę robić swoje i robić rzeczy, które poprawią mnie jako kierowcę by w momencie, gdy będziemy dysponować lepszym autem, móc coś z tym zrobić” – stwierdził Polak w rozmowie z Mikołajem Sokołem.



„Próbowaliśmy zamaskować charakterystykę mojego bolidu innymi rozwiązaniami, ale różnica między bolidami jest tak duża. Ja kombinuję jak mogę, ale nie da się pewnych rzeczy rozwiązać jazdą. Dziś znowu straciłem część bolidu na 2 zakręty przed końcem. Nie wiem co mi odpadało, powinniśmy mieć ten zamiennik, bo odpadła rzecz, która nie jest nasza. Nie rozumiemy powodu różnicy w bolidach. Za dużo patrzycie na czasy. Nie mają znaczenia. Mamy większe problemy. Chłopaki w garażu robią ekstremalnie dobrą robotę z tym co mamy” – cytował słowa Polaka Cezary Gutowski.

Wyniki kwalifikacji Grand Prix Bahrajnu 2019 F1

W wyścigu Kubica dojechał na 16. miejscu, za Russellem po tym, jak zaliczył bardzo dobry start. Minimalnie lepszą reakcję spod świateł miał George Russell, ale na następnych zakrętach Robert Kubica wykazał się genialnym zmysłem wyścigowym. Dojeżdżając do pierwszego zakrętu dość szybko zszedł na zewnętrzną, co pozwoliło mu przebić się o 4 miejsca i był 16. Potem, gdy pozostali kierowcy wykorzystali przewagę swoich bolidów, pozostała już tylko walka Russell vs Kubica. Teoretycznie Polak powinien przepuścić Anglika, bo ten miał teoretycznie szybsze opony. I tak też zrobił po 2 okrążeniach. Ale problemem Williamsa szybko okazały się opony.

„Początek był niezły, bo nie trzeba było wtedy bolidu żeby było dobrze. Ale jest to małe pocieszenie. Mam wyczucie i fach wyścigowy i mimo 8 lat przerwy starty mi dobrze wychodzą” – powiedział Polak, który pierwsze okrążenie kończył na 16. miejscu. Pierwszy stint, który Polak wykonywał na oponach pośrednich, był niezły i lepszy od wyniku George Russella. Potem, gdy mieszanki zmieniono, okazało się, że to bolid Williamsa nie radzi sobie zupełnie z miękkimi oponami.

wyniki-wysciguaaa

„Będzie mnie czekało bardzo trudne zadanie w tym roku. Myślałem, że rajdowo sobie całkiem dobrze radzę, ale zachowanie bolidu było bardzo trudne. Walczyłem żeby ten bolid utrzymać na torze. Jechałem 25 km/h wolniej, a i tak miałem problemy. Jak chłopaki nie zrozumieją o co chodzi, to ma to mały sens. Jak mam nowe opony to jestem w stanie coś zamaskować, ale jak następuje degradacja to ten bolid się jeszcze gorzej radzi” – powiedział Kubica.

Po zakończeniu weekendu wyścigowego w 2019 roku odbyły się testy. Kubica i Russell jeździli po pół dnia, a jeden dzień dostał Nicholas Latifi. Jeżdżono autem Roberta Kubicy.

testy f1 bahrajn 2019

 

2020

 

W ubiegłym roku Robert Kubica wziął udział w 1. treningu przed Grand Prix Bahrajnu – pokonał 24 okrążenia, wykręcając czas 1:30.732. Polak był 150 tysięcznych szybszy od Antonio Giovinazziego i zakończył sesję z 13. czasem. Co ciekawe Kimi Raikkonen rezultat Kubicy przebił dopiero w kwalifikacjach.

Wyniki pierwszego treningu przed GP Bahrajnu 2020

„Minęło trochę od kiedy ostatni raz byłem w samochodzie, a w międzyczasie jeździłem w DTM więc kluczowe było szybkie złapanie czucia i pewności siebie w samochodzie. Poszło dobrze, szybko przystosowałem się do auta i było bezproblemowo. Miło wrócić do samochodu i pracować z zespołem. Miałem jasne wskazania dla inżynierów i było sporo informacji, które mogłem dać zespołowi. Mam nadzieję, że możemy wycisnąć maksimum z tego weekendu, tak jak robiliśmy w kilku ostatnich rundach” – powiedział Kubica po ubiegłorocznej jeździe.

Z torem Sakhir wiąże się jeszcze jedno bardzo ciekawe zdarzenie Roberta Kubicy. Podczas testów znalazł w kokpicie… telefon komórkowy, zostawiony przez jednego z mechaników. Zobaczcie:



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi