Jak z perspektywy Maxa Verstappena przebiegała rozgrywka strategiczna Red Bulla i Mercedesa? Kto był na mecie zadowolony, a kto wręcz przeciwnie? Zapraszam na podsumowanie najciekawszych komunikatów radiowych GP USA.
Bottas
Przed startem Valtteri otrzymuje przypomnienie dotyczące ustawień oraz standardowe odliczanie. Tuż po starcie, który wyszedł przeciętnie, Valtteri zgłaszał, że został wypchnięty przez Tsunodę w 1. zakręcie.
Fin dostaje polecenie zmiany ustawień, a po chwili komunikat, że musi oddać pozycję Gasliemu bo inaczej dostanie karę. Sprzeciwiał się, ale zrobił to.
Bottas szybko dostanie informację, że opony przegrzewają się w zakrętach 17 i 18, a po zmianie ustawień zostanie pochwalony za kontrolę temperatury.
Na 8. okrążeniu dostanie informację, że niektóre samochody zaczynają już zjeżdżać do boksów, m.in. Gasly, ale Bottas “jedzie długo”.
Inżynier poleca Finowi wciśnięcie przycisku overtake podczas walki z wyjeżdżającym z boksów Leclerciem.
Bottas dostaje informację, jakie powinien mieć tempo, jakie tempo mają inni kierowcy, kto zjeżdża do boksów. Są również polecenia zmiany ustawień.
Tuż przed zjazdem do boksów dostaje polecenie “daj wszystko co masz”, potem jednak pada komunikat, że zostanie jeszcze jedno kółko. W ostatniej chwili następuje zmiana decyzji i Bottas jest ściągany od razu do boksów.
Valtteri jest pytany o balans auta i odpowiada, że jest dobry. Wciąż otrzymuje bardzo dużo poleceń zmian ustawień oraz regularne informacje na temat tempa swoich rywali.
Zostanie poinformowany, że jego stint będzie przedłużony by zrobić sobie okno między kierowcami.
Bottas poprosi inżyniera o powtórzenie informacji, ile okrążeń zostało do końca wyścigu.
Na 47. okrążeniu Valtteri zostanie poproszony o większe zarządzanie oponami. Kółko później inżynier powie mu, że Sainz ma pewne uszkodzenia w samochodzie.
Gdy z toru wypadnie Raikkonen, Bottas otrzyma informacje o możliwym żwirze. Gdy upora się z Sainzem, włączy się Toto Wolff, mówiąc: “Dobra robota Valtteri”.
Po minięciu linii mety Bottas dostaje gratulacje od inżyniera i szczegółową informację o wynikach, łącznie z tym jak przebiegała walka Hamiltona z Verstappenem. Kierowca odpowie: “Próbowałem, ale nie było możliwe więcej”.
Verstappen
Max traci na starcie prowadzenie w wyścigu, ale przez pierwsze okrążenia jest w stanie być bardzo blisko Lewisa Hamiltona. Dostaje w tej fazie sporo poleceń zmiany ustawień.
“Ślizga się mocno” – mówi Max o Hamiltonie. “OK, tylko uważaj na 6. i 7. zakręt” – odpowiada mu inżynier.
Już na 5. okrążeniu pojawia się pierwsze – choć jedyne – przekroczenie limitów toru przez Maxa o czym informuje go inżynier.
“On ślizga się bardzo, ja muszę dbać o tempo, tylko wam mówię” – zgłasza w okolicy 8. okrążenia Verstappen. Dwa okrążenia później powie: “Opony są gorące i chyba nie jesteśmy szczególnie szybcy”. Jest to kolejna sugestia dla zespołu do agresywniejszej strategii.
Wówczas ekipa poprosi go o zjazd do boksów, chyba że zrobi to Hamilton. Lewis został na torze przez co Max zjechał. Pit-stop trwał 2,9 sekundy, a na wyjeździe Max dostał informację, że ściga się z Danielem Ricciardo.
“Hamilton został więc zarządzaj tempem na początku stintu” – mówi inżynier do Maxa. Od tego momentu Verstappen zacznie dostawać informacje o tempie rywali przed nim.
“Powinniście zmusić Hamiltona by nie jechał zbyt długo poprzez Checo” – mówi na 12. kółku Verstappen. Okrążenie później dostaje informację, że Perez zjechał. Musi na to zareagować Mercedes i okrążenie później ściąga Hamiltona by nie podciął go Perez.
“Nie trać skupienia w 6. i 7. i kontroluj balans w 17” – uczula Maxa inżynier. Kilka okrążeń później poinformuje go, że traci do Hamiltona w 1. zakręcie, a Anglik bardziej oszczędza opony w 17. Max będzie dopytywał o tempo Lewisa.
Na 23. okrążeniu padnie polecenie kolejnej zmiany ustawień oraz pytanie o ustawienia przedniego skrzydła na kolejny stint.
Verstappen zgłosi problemy z tylnymi oponami na 25. okrążeniu i w odpowiedzi dostanie polecenie zmiany ustawień. Na 26. kółku będziemy mieli krótki okres wirtualnej neutralizacji by posprzątać elementy bolidu z toru.
“You`re free to push” – mówi inżynier Maxowi na 28. okrążeniu. Kierowca jest ściągany do boksu niedługo potem, a po wyjeździe pyta, ile okrążeń ma przejechać na tych oponach. “Na poprzednim stincie było 19, na tym ma być 26. Oszczędzaj opony” – powie inżynier, który niedługo później poprosi Maxa o “extra saving” w zakrętach 3, 4, 5 i 17.
Kierowca Red Bulla stale otrzymuje informacje o różnicach do Hamiltona. Sam kierowca będzie prosił zespół o “usuwanie ich zdrogi” odnosząc się do dublowanych aut.
Na 45. okrążeniu jest chwalony za swoje tempo, a na 6 okrążeń przed końcem zespół powie mu, że nie musi robić już lift and coast w 1. zakręcie. Max wciąż ma podawane różnice do Hamiltona.
Kilka ostatnich okrążeń, gdy Verstappen widzi już Anglika w lusterku, upływają w ciszy. Po mecie słychać radość Maxa: “Zrobiliśmy to, świetna robota chłopaki”. Otrzymuje polecenie zmiany ustawień i mówi: “Było zdradliwie na dużych prędkościach pod koniec, ale daliśmy radę”. Kierowcy gratuluje inżynier, włącza się również Christian Horner, mówiąc: “Miał 8 okrążeń młodsze opony, nie wiem jak ty to zrobiłeś”. Max odpowie: “Lubię to, jak rozegraliśmy strategię. Dobrze jest czasem być agresywnym”. Zostanie poproszony o mocne zbieranie gumy z toru.
Inni
Tak wygląda zestawienie najlepszych onboardów GP USA według F1:
A to zestawienie najciekawszych komunikatów radiowych tego wyścigu:
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!