Spragnieni ścigania po Spa, przystępujemy do jednego z bardziej wyczekiwanych wyścigów w kalendarzu. Grand Prix Holandii wraca po 36 latach przerwy i wszyscy jesteśmy ciekawi, jak będzie wyglądała rywalizacja na bardzo ciekawej nitce toru Zandvoort. Swoje 3 grosze może dołożyć też pogoda.
Harmonogram
Czwartek, 2 września
godz. 12:30 – 16:00 – Konferencja prasowa
Piątek, 3 września
godz. 10:05 – 10:50 – Trening F3
godz. 11:30 – 12:30 – Pierwszy trening F1
godz. 12:55 – 13:25 – Trening W Series
godz. 13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa
godz. 13:50 – 14:20 – Kwalifikacje F3
godz. 15:00 – 16:00 – Drugi trening F1
godz. 16:30 – 17:00 – Kwalifikacje W Series
godz. 17:25 – 18:10 – Trening Porsche Mobil 1 Supercup
Sobota, 4 września
godz. 10:35 – 11:20 – Pierwszy wyścig F3
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 13:45 – 14:15 – Kwalifikacje Porsche Mobile 1 Supercup
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
godz. 16:00 – 17:00 – Konferencja prasowa
godz. 16:30 – 17:10 – Wyścig W Series
godz. 17:55 – 18:40 – Drugi wyścig F3
Niedziela, 5 września
godz. 10:45 – 11:30 – Trzeci wyścig F3
godz. 12:10 – 12:45 – Wyścig Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 13:20 – 13:50 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig
Program TV
Wyścig będzie oczywiście transmitowało Eleven Sports. Tym, którzy jeszcze nie mają tych programów, przypominam, że nadal dostępna jest promocja Player.pl, dzięki której do końca roku wszystkie kanały Eleven Sports obejrzycie za 90 zł. Zakupicie go tutaj. Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Wyścig będzie można też oglądać w F1 TV Pro, które ma już w pełni zaktualizowaną aplikację z lepszą jakością i możliwością oglądania przez Airplay i Google Chromecast. Innymi nowościami są prędkość 50 klatek na sekundę, wyższa jakość, możliwość przewijania transmisji na żywo czy nowa wyszukiwarka materiałów dostępnych w aplikacji. Zakupicie ją tutaj.
Alfa zapowiada
„Nie mogę doczekać się następnej rundy mistrzostw. Wszyscy jesteśmy winni fanom wielki show, a nowy tor o takim układzie jak Zandvoort po prostu wymaga spektakularnego wyścigu. Nawet mimo tego, że nie jest to całkowicie nowy tor dla Formuły 1, to jednak jazda na nim w nowoczesnych bolidach daje pewną nieprzewidywalność. Cokolwiek się stanie w ten weekend, musimy być gotowi i w pełni wykorzystać każdą okazję” – mówi Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Co ciekawe, najbardziej doświadczony w F1 kierowca, Kimi Raikkonen, jest jednym z trzech, którzy na Zandvoort nigdy nie jeździli – opróćz Fernando Alonso i Yukiego Tsunody.
„Zawsze interesująco jest jechać na nowym torze, szczególnie takim jak Zandvoort, opartym na oldschoolowym układzie. Jest za wcześnie by oceniać, jakie będzie tu ściganie czy jak będzie się po nim jeździło, ale to oznacza, że będziemy musieli wycisnąć maksimum z piątkowych sesji by być gotowym na kwalifikacje w największym możliwym stopniu. Oprócz nauki nowego toru, weekend będzie przypominał wszystkie inne więc nie spodziewam się dużych niespodzianek” – powiedział Fin.
Bardzo dobre wspomnienia z Zandvoort ma Antonio Giovinazzi. Włoch ścigał się na Zandvoort w Formule 3 w 2013 i 2015 roku. W pierwszym starcie jego najlepszym miejscem było 10. W 2015 roku zaliczył rewelacyjny weekend, wygrywając jeden wyścig i dojeżdżając na drugich miejscach w kolejnych dwóch.
„Zandvoort jest miejscem, z którego mam bardzo dobre wspomnienia. Miałem tu naprawdę mocny weekend w 2015 roku, gdy jeździłem w F3. Później w tamtym roku wygrałem tam Masters of F3. To był ostatni raz, kiedy ścigałem się w Holandii i to zdecydowanie miłe rezultaty do wspominania. Ten weekend będzie jednak zupełnie inną historią. To normalny weekend wyścigowy z dodatkowym wyzwaniem nauki toru w tym samochodzie. Musimy być naprawdę gotowi i zoptymalizować to, co mamy, próbując osiągnąć dobry rezultat. Byłoby wspaniale uzyskać dobry wynik przed Monzą” – powiedział Włoch.
Występy Kubicy
Robert Kubica pierwszy raz startował na Zandvoort w 2003 roku w Formule 3. W obu wyścigach był 24. W tym samym roku w rundzie Formuły 3 International Trophy, kiedy zajął 33. miejsce. Rok później wrócił tam, zajmując w tej samej serii 8. i 5. miejsca.
O torze
Pięknie położony tor został utworzony w 1948 roku. Nitka toru liczy 4259 metrów, a kierowcy pokonają 72 okrążenia co złoży się na 306,648 km. Składa się ona z 14 zakrętów. Jego rekordzistą jest… Luca Badoer w Ferrari w 2001 roku. Wyścigi F1 odbywały się tam 30 razy. Pierwsze GP F1 odbyło się tu w 1952 roku, a ostatni raz w 1985 roku. Od czasu ostatniego wyścigu F1 na Zandvoort rozegrano 633 wyścigi F1.
12 z dotychczasowych 30 wyścigów na Zandvoort wygrywał kierowca startujący z pole position, a 10 padło łupem kierowcy startującego z 2. miejsca. Podczas 5 z 30 wyścigów na Zandvoort padał deszcz. Najmniejsza liczba kierowców na mecie na Zandvoort to 7 w 1979 roku. Nigdy nie było jednak tam czerwonej flagi.
Tor w ostatnich latach przeszedł sporą modernizację, a głównym jej punktem były dwa ostatnie zakręty. Pochylenie nawierzchni dochodzi na nich do aż 18%.
Dla kierowców dostępne będą 2 strefy DRS i tylko w nich możliwe będzie wyprzedzanie. Tor jest bowiem bardzo kręty i wąski.
Według większości ekspertów, układ toru bardziej powinien pasować bolidom Mercedesa, co może nieco zepsuć święto kibiców Maxa Verstappena.
Tak przedstawia się onboard toru:
Opony
Na Zandvoort Pirelli przywiezie najtwardszy zestaw swoich mieszanek.
Pogoda
Pierwotnie prognozy zapowiadały opady deszczu na niedzielę, jednak obecnie ich ryzyko jest bardzo małe.
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 395,5 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 387,5 | |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 226 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 165,5 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 160 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 159 | |
8 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 115 | |
9 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 | |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | 74 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 43 | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 34 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | Williams Mercedes | 16 | |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 7 | |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | |
19 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 0 | |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 6 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 3 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Fernando Alonso | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Nikita Mazepin | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
George Russell | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!