Grand Prix Włoch momentami było bardzo intensywnym wyścigiem dla Roberta Kubicy. Polak musiał walczyć nie tylko z rywalami, ale również ze strategią przygotowaną przez zespół. Przeczytajcie, jak z perspektywy kierowcy Alfa Romeo Racing ORLEN przebiegała rywalizacja na Monzy.
Przed startem Robert otrzymuje instrukcje i informacje na temat ustawień oraz to, na jakich oponach startują jego rywale.
Sam start spod świateł nie jest dobry i Kubica jest bliski straty miejsca na rzecz Mazepina. Udaje mu się jednak obronić pozycję, a czysty tor przed sobą, za sprawą braku Tsunody, wykorzystuje na wyprzedzenie Schumachera. W drugą szykanę Robert nie wchodzi idealnie, ale utrzymuje miejsce. Przejeżdża przez kurz po wypadku Giovinazziego, a potem atakuje go Schumacher, ale bezskutecznie.
Start Roberta Kubicy w #ItalianGP 2021#F1 #Kubica #RK88 #ElevenF1 pic.twitter.com/g5QJynD474
— Damian (@dkk_skyblueone) September 12, 2021
Chwilę później inżynier informuje go o wirtualnej neutralizacji po wypadku Giovinazziego. „Rozważ przesunięcie balansu hamulców” – mówi Robertowi inżynier.
Wydaje on polecenia dotyczące zmiany ustawień podczas wirtualnej neutralizacji, a potem daje informację o wznowieniu. Po 3 okrążeniach jazdy, będzie można używać systemu DRS.
„Schumacher jest 0,3 sekundy za DRS-em za tobą, Russell przed robi wysokie 27” – mówi Julien Simon-Chautemps do Roberta.
Po kilku okrążeniach, inżynier zachęca Kubicę: „Russell stracił czas z Bottasem, nie jest szybki, złapmy go”. Niedługo później poinformuje Kubicę, że ten odjeżdża od Haasów. W ciągu następnych okrążeń będą też informacje na temat uślizgów, jakie bolid Russella łapie w 4. i 8. zakręcie.
„Nie mogę cisnąć bardziej, muszę zadbać o opony” – zgłosił Kubica po tym jak był zachęcany przez inżyniera do gonienia Russella. „Jasne, wiesz co robisz” – odpowiedział inżynier.
W następnych okrążeniach Robert zostanie pochwalony za odjeżdżanie Haasom. „Russell przed tobą skarży się na przegrzewanie tyłów, masz jeszcze margines na wyjściu z 2. zakrętu. Russell zaczyna duże lift and coast, niebawem może być bezbronny” – powiedział Kubicy inżynier.
Na 13. okrążeniu zgłosi on Polakowi, że George Russell dostał polecenie jeszcze większego „lift and coast”.
„Twoje tempo jest dobre, Russell bardzo się skarży o opony, niebawem będzie bezbronny” – mówi kilka okrążeń później inżynier.
Robert dostaje polecenie przejścia na SOC6, czyli dość wysoki tryb silnika jak na wyścig. Niestety, kilka okrążeń później zaczynają się problemy.
„Uważaj na paliwo, sugerujemy małe lift and coast” – mówi inżynier, instruując Polaka, gdzie znajdzie dane dotyczące zużycia. „Kiedy możesz fail bravo 22” – dodaje Julien Simon-Chautemps.
„Russell robi teraz 27,6, bardzo się skarży” – powie w następnym komunikacie inżynier. Robert będzie w następnych okrążeniach proszony o więcej lift and coast.
„Te liczby są szalone, rośnie ogromnie” – mówi Robert do inżyniera.
„Tak, widzimy to, jedyna rada to więcej lift and coast” – odpowiada box Alfy.
„Ale przed Bravo 22 zarządzałem dobrze! Te liczby są szalone, nie da się ich zbić” – mówi w dłuższej wypowiedzi Kubica i dostaje kolejne polecenia zmiany ustawień.
„Oba Haasy teraz zjechały. Ten poziom lift and coast mocno pomaga twoim oponom więc jest dobrze, ale przydałoby się więcej dla paliwa” – mówi Julien Simon-Chautemps.
Kubica mija wjazd do alei serwisowej na 25. okrążeniu i wtedy słyszy w radiu: „Oh, żółta, żółta przed tobą, będzie samochód bezpieczeństwa, póki co jedź”. Gdy minie Verstappena i Hamniltona wprowadzony zostaje safety car. Inżynier instruuje Kubicę o ustawieniach i mówi, że jego okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte. „Oszczędzaj jak najwięcej paliwa” – dodaje inżynier, mówiąc, że zmienią opony na pośrednie.
Pyta on potem o ustawienia przedniego skrzydła, a Kubica prosi o obniżenie go o jeden stopień. Polak upewnia się jeszcze czy na pewno ma zjechać do boksów.
Pit-stop przebiega bezproblemowo, a wyjeżdżający Kubica dostaje przypomnienie o delcie i informację, że nie ma nikogo wokół siebie, ale też że nadal musi oszczędzać jak najwięcej paliwa.
Po chwili Robert dostaje też informację o innych kierowcach – na jakich są oponach.
„Będziesz miał przewagę opon nad tymi wokół ciebie. Opony mają dobrą temperaturę, ale popracuj nad hamulcami. SOC9. Zachowaj najwięcej paliwa jak to możliwe, robisz dobrą robotę. Gdy SC będzie zjeżdżał, rozgrzej opony” – mówi w kolejnych komunikatach inżynier.
Gdy następuje wznowienie, Robert dostaje zgodę na użycie overtake, a gdy będzie dostępny DRS, Kubica dostanie informację, że Vettel ma dostępny ten system.
Inżynier zachęca Roberta żeby zbliżył się do Nicholasa Latifiego, ale na 36. okrążeniu Kubica dostanie polecenie obniżenia trybu silnika na SOC9.
„Latifi jest szybszy od nas tylko w Ascari i Parabolice, na pozostałej części okrążenia jesteśmy szybsi” – mówi inżynier.
Robert informuje, że chce naładować baterię i pyta, na jakie ustawienie może przejść. Inżynier poleca mu SOC 10.
Kilka okrążeń później inżynier mówi Robertowi, że okno samochodu bezpieczeństwa jest zamknięte, a po chwili informuje, że Mazepin zatrzymał się na wyjściu z Ascari. Wówczas zostaje wprowadzona wirtualna neutralizacja.
„Podejrzewam, że to będzie szybki VSC, naładuj baterię” – mówi inżynier Kubicy. Tuż za Robertem czai się Vettel, który kilkukrotnie wcześniej próbował wyprzedzać Roberta. Tuż po wznowieniu będzie tego bardzo bliski i w ciągu 2 okrążeń wyprzedzi Kubicę.
„Jeszcze dużo zostało, ciśnij, za tobą jest antonio, ścigamy się ze wszystkimi” – powie tuż po tym manewrze inżynier.
Kubica niedługo potem usłyszy, że Antonio ma za nim dostępny DRS. Po trzech okrążeniach, gdy Giovinazzi nawet nie ma jak podjąć próby wyprzedzania, inżynier powie do Roberta: „Chcemy zamienić pozycje w 1. zakręcie”. Robert ustąpi miejsca Włochowi.
Team orders Robert przepuszcza Antonio… po co? nie wiem…#Kubica#MonzaGP #ItalianGP#ElevenF1 pic.twitter.com/ja28S6u5gI
— CODEXER (@CODEXERR) September 12, 2021
„Dziękujemy, teraz ciśnijmy Vettela, dam ci znać co z SOC” – mówi inżynier. Po 1 okrążeniu powie Kubicy: Możesz zejść na SOC 8 i naładować baterię.
Na dwa okrążenia przed końcem Kubica będzie mógł zejść na SOC6, a przed ostatnim kółkiem dostanie polecenie SOC3. Na ostatnim okrążeniu Robert wykręci swój najlepszy czas wyścigu.
„Pojechałeś bardzo dobry wyścig, wykonałeś świetną pracę, możesz być z siebie dumny” – powie inżynier po mecie. Tuż przed zjazdem do boksów ktoś inny z ekipy przypomni Robertowi o pełnej procedurze wyłączenia samochodu. Dopiero na ten drugi komunikat Robert odpowie: „OK”.