Jeden frustrował się do 46. okrążenia, drugi od 46. okrążenia. Zapraszam na „stenogramy” z kominikacji radiowej Lando Norrisa i Maxa Vertappena w trakcie Grand Prix Rosji oraz na najciekawsze komunikaty innych zawodników.
Norris
Przed startem panuje cisza. Lando dobrze ruszy spod świateł i długo będzie wydawało się, że może utrzymać swoją pozycję. Na końcu prostej wyprzedził go jednak Sainz i choć Norris próbował kontrować, to został na 2. miejscu.
Na pierwszych okrążeniach Lando dostaje tylko prośby o zmiany ustawień. Na 3. kółku dostaje informację o rywalach oraz wzmiankę, że system DRS jest dostępny.
Norris dopytuje o różnice do rywali, a zespół odpowiada mu, prosząc o dbanie o opony.
Na kolejnych okrążeniach kierowca McLarena będzie chwalony za zbudowanie różnicy do Russella. Dostanie też informację, że Sainzowi polecono dbanie o opony. Nie ułatwiaj mu zadania” – powiedział inżynier do Anglika.
Przez cały wyścig Norris będzie dostawał sugetie zmian ustawień w poszczególnych zakrętach oraz informacje o rywalach.
Pierwszy raz narzeka na opony około 10. okrążenia, ale mówi, że powinno być OK. Nadal jedzie za Sainzem. „Czy uważasz, że dasz radę wyprzedzić na torze czy może powinniśmy przejsć na plan B?” – pyta inżynier. „Ogólnie moja lewa przednia opona jest bardzo zniszczona. Mogę jednak spróbować” – odpowiada kierowca.
Kilka okrążeń później dostanie informację, że pierwsi kierowcy pojawiają się w boksach. Inżynier chwali jego tempo i informuje, że trzymają się „planu A+5”.
Norris dostał informację, że Russell był w boksie aby nie dać się podciąć Strollowi, ale nie udało mu się i jest za Kanadyjczykiem. Dostaje też prośbę o zmianie ustawień i czasach jakie robią rywale.
„Myślę, że tempo mam dobre i mogę jechać” – zgłasza Norris. Kilka okrążeń później jest pytany, ile jeszcze wytrzyma na torze: „Czuję się OK, mam delikatne wibracje, ale nic wielkiego”. Następnie dostaje kolejne informacje o zjazdach rywali i sytuacji strategicznej. Będzie chwalony za tempo i proszony o dbanie o lewą przednią oponę.
Pytany niedługo później o stan opon, Norris odpowiada, że poprawa przyczepności nawierzchni trochę maskuje ich pogarszający się stan, ale „tempo nadal mam chyba dobre?” Zespół potwierdza, a po kilku okrążeniach potwierdzi, że tempo jest dobre i byłoby super, gdyby udało się je utrzymać.
Kierowca jest informowany o zjazdach innych kierowców, a inżynier mówi, graining na oponach ustał.
„Tempo jest nadal dobre” – mówi niebawem inżynier, ale Anglik zgłasza, że lewa opona poddaje się. „Ile jeszcze możesz przejechać?” – pyta zespół Norrisa. „Nie wiem, czuję się bardzo pewnie i stale teraz. Może 10 okrążeń?” – odpowiada kierowca.
Tuż przed zjazdem do boksów Norris jest proszony o 100% tempa. Sam prosi zespół o mówienie nieco głośniej bo ledwo słyszy polecenia. Norris po bezproblemowym pit-stopie wyjeżdża sam na tor i otrzymuje stałe informacje o tempie swoich rywali.
„Teraz za tobą jest Hamilton” – słyszy Lando gdy Ricciardo zjedzie do boksów. Norrisa proszono o oszczędzanie paliwem, a on upewniał się, czy w odpowiednim stopniu stosuje lift and coast. Zespół potwierdził. „OK, ale tak dalej oszczędzając nie będę w stanie być przed nim” – odpowiada Norris, gdy Hamilton będzie już blisko.
Inżynier mówi kierowcy o wolnym pit-stopie Pereza, ale on odpowiada: „Tak tak tak, dobra, mniej tego” – prosząc o mniejszą częstotliwość komunikatów radiowych. Później sam dopytuje, jakie czasy wykręca Hamilton i ile zostało okrążeń. Inżynier odpowiada, że 14 i że Lando nie musi już oszczędzać paliwa. Po zaledwie jednym kółku mimo wszystko zostanie poproszony o minimalny lift and coast.
Gdy zacznie kropić, kierowca zgłosi to ekipie. „Takie coś utrzyma się do końca według nas” – mówi zespół. Norris dostał informację, że tor aż do zakrętu 10 jest bardzo mokry i wiele aut wypada. Wówczas krzykął „Tak, zamknij się!”. Inżynier zapytał po chwili ponownie czy nie myśli o oponach przejściowych. „Nie!” – krzyknął. Po informacji, że Hamilton zjechał, Norris powiedział że widzi i że „zaangażowali się” w pozostanie na torze. „Lando, by mieć jasność – musimy mieć pewność, że utrzymasz się na torze”. Norris nie odpowiedział i dopiero 2 okrążenia później zgłosił, że to warunki na full wety i musi zjechać.
Do końca wyścigu Norris nie będzie już nic mówił, podobnie po minięciu linii mety. Otrzyma jedynie komunikat, które zajął miejsce.
Verstappen
Przed startem Max otrzymuje długie przypomnienie ustawień i procedur dotyczących okrążenia formującego. Tuż po starcie otrzymuje polecenie Mode 10, a potem przejścia na mode 7.
Max przez cały wyścig będzie dostawał sporo poleceń zmiany ustawień, głównie jeżeli chodzi o ustawienia „engine”. Co jakiś czas będzie dostawał informacje o tempie rywali i różnicach.
Gdy minie Bottasa, zostanie od razu pochwalony za jego wyprzedzenie. Max utknie natomiast za Gaslym i po kilku okrążeniach jazdy za kierowcą AlphaTauri zgłosi to. W ciągu 1 okrążenia uda mu się wyprzedzić Francuza.
Potem Max trafił na walkę Leclerca z Vettelem i zostanie w pewnym momencie dociśnięty do muru. Natychmiast poprosi o sprawdzenie przedniego skrzyła, ale zespół powie, że wszystko jest z nim w porządku.
„Jest bardzo trudno jechać za kimś” – powie Verstappen i otrzyma kolejne polecenia zmiany ustawień.
Po kilku kolejnych okrążeniach Max zacznie bardzo narzekać na zużycie opon. Mimo to będzie kręcił dobre czasy, ale problemy staną się coraz większe. Problemem była lewa przednia opona: „Nie mogę skręcać samochodem!” – krzyczał w pewnym momencie Max. Dopytywał też, czy dogania rywali oraz zgłaszał drobne wibracje.
Zespół informuje go o poczynaniach największych rywali, w tym Bottasa. Max po raz kolejny powie, że nie jest w stanie atakować przy tak zużytej lewej przedniej oponie. „OK, po prostu dbaj o nią i czekaj na szanse” – odpowiada inżynier.
Gdy zaczynają się pit-stopy, Verstappen jest o nich informowany. Max po raz kolejny zacznie domagać się zjazdu, gdy straci DRS. Zespół odpowie jednak, że obecnie nie ma strategicznego miejsca po powrocie z pit-stopu. „OK, spróbuję się tu bujać” – odpowiada kierowca.
Max jest ściągany do boksów i pit-stop przebiega bez problemu. „To będzie długi stint Max, dbaj o opony” – zgłasza inżynier. Max jednak szybko zacznie bić rekordowe czasy wyścigu.
Vertappen nie jest jednak w stanie atakować gdy dojeżdża do innych i będzie tym sfrustrowany.
„Nie mogę nic zrobić. Mój samochód jest z*ebany przez te opony” – mówi kierowca, a inżynier spokojnie odpowiada, że to wina fazy grainingu, która powinna szybko minąć.
Max jedzie na 7. miejscu i nie ma tempa by atakować, jednak wtedy inżynier mówi mu, by spodziewał się deszczu na 8 okrążeń przed końcem.
Max Verstappen sam cały czas raportował zespołowi, a ekipa pozostawiała decyzję jemu. Miał on wiele pytań i przypominało to dialog z ekipą, którego konkluzją był zjazd do alei serwisowej, zwłaszcza gdy Max widział kierowców wylatujących przed sobą.
Po minięciu linii mety kierowca był bardzo zadowolony z osiągniętego rezultatu.
Inni
AlphaTauri w bardzo dyskretny sposób przekazała Gasliemu by przepuścił Verstappena.
Tak wyglądały reakcje wszystkich kierowców na opady deszczu.
Jak wyglądały komunikaty po przekroczeniu linii mety?
Formuła 1 wybrała najciekawsze komunikaty z całego weekendu. Oto one:
Warto spojrzeć też na najlepsze onboardy weekendu: