Formuła 1 w Eleven       REKLAMA        KONTAKT        150 zł na OC/AC!      F1 MOŻESZ OBSTAWIAĆ NA EFORTUNA.PL     F1 TV PRO    SIMRACE

logo-powrot-roberta

MENU:

Miko Marczyk

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk na trasach WRC. Pora na walkę o tytuł



Szóstą rundą sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy ERC będzie 34. Rally Serras de Fafe e Felgueiras. Portugalska impreza, której baza mieści się w kultowym Fafe, wyłoni pierwszych mistrzów w tym sezonie ERC. Na trasie nie zabraknie Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka. Załoga ORLEN Team ma w najbliższy weekend okazję upiec kilka pieczeni na jednym ogniu.

Tegoroczna wizyta w Fafe będzie dla wielu zawodników mistrzostw Europy czymś zupełnie nowym. Nie wszyscy pamiętają, ale w ubiegłym roku na tym terenie również odbyła się runda ERC. Rally Fafe Montelongo był jednak imprezą… asfaltową! Rally Serras de Fafe e Felgueiras to już z kolei rajd o nawierzchni szutrowej. Mamy tutaj do czynienia z absolutnie kultowymi odcinkami specjalnymi.

Rajdowym kibicom nazwa Fafe kojarzy się głównie z ogromną hopą blisko finiszu Rajdu Portugalii, rundy Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. To wręcz ikoniczne miejsce na światowej mapie rajdów samochodowych. Warto w tym momencie zauważyć pewne podobieństwa. Oes Senhora da Fé z mistrzostw Europy to to samo, co słynne Vieira do Minho z WRC. Agra to fragment Cabeceiras de Basto itd. Można by tak wymieniać w przypadku każdej próby. Krótko mówiąc, w nadchodzący weekend mistrzostwa Europy będą się ścigać na trasach mistrzostw świata.



Ten fakt w naturalny sposób premiować może takich kierowców, jak Andreas Mikkelsen, czy Dani Sordo. Obaj panowie to z natury kierowcy fabryczni teamów WRC. Norweg startował w Rajdzie Portugalii siedem razy i dwa razy stał na podium. Hiszpan z kolei pojawiał się na tych trasach aż trzynaście razy, z czego pięć występów zakończyło się na podium… w tym ten z maja tego roku. Można wręcz stwierdzić, że ci zawodnicy odcinki specjalne wokół Fafe znają na pamięć – ich przewaga doświadczenia jest tutaj niezaprzeczalna.

Zresztą jest więcej kierowców, którzy mieli już okazję startować w Rajdzie Portugalii WRC. Nil Solans, Yoann Bonato, czy Benito Guerra Jr. to zaledwie kilka przykładów. Z punktu widzenia Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka najważniejsze może być jednak to, że żadnego doświadczenia na tych trasach nie mają Efren Llarena i Sara Fernandez. Hiszpański duet w tym konkretnym przypadku jest głównym rywalem załogi ORLEN Team.

Dzieje się tak za sprawą tego, że 34. Rally Serras de Fafe e Felgueiras to ostatnia runda Michelin Talent Factory – juniorskiej kategorii mistrzostw Europy i kuźni talentów francuskiego producenta opon. Właśnie w Portugalii wyłoniony zostanie mistrz. W walce pozostały wyłącznie dwie załogi – właśnie Efren z Sarą z Hiszpanii oraz Mikołaj i Szymon – załoga ORLEN Team. Różnica między nimi wynosi zaledwie siedem punktów. Wszystko jest w tej sytuacji otwarte.

Zresztą, Marczyk i Gospodarczyk znajdują się też na bardzo wysokim trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej mistrzostw Europy. Dobry wynik i konsekwentna, pewna jazda, mogą sprawić, że duet w Škodzie Fabii Rally2 evo zbliży się do lidera ERC. Nagle okazuje się, że w okolicach Fafe walka toczyć będzie się co najmniej na kilku frontach. Cały czas z tyłu głowy należy mieć też to, że jest to rajd rozgrywany na trasach mistrzostw świata WRC. To z punktu widzenia rozwojowego jest znakomita informacja i kolejny element warty analizy.



W obliczu tak niesamowicie zapowiadającego się wyzwania, zarówno pod kątem zbierania doświadczenia na trasach WRC, jak i walki o tytuł w Michelin Talent Factory, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk nie mogą pojawić się na trasach 49. Rajdu Świdnickiego-Krause, rundy mistrzostw Polski, która odbywa się w tym samym terminie, czyli w nadchodzący weekend. Tam jednak sytuacja jest na tyle komfortowa, że nawet pomimo nieobecności w Świdnicy, przy sprzyjającym zbiegu okoliczności Marczyk i Gospodarczyk mogą już w niedzielę cieszyć się z kolejnego tytułu mistrzów Polski, wciąż ścigając się na trasach w Portugalii.

– Szósta runda Rajdowych Mistrzostw Europy będzie dużym wyzwaniem. Co prawda już w ubiegłym roku ścigaliśmy się w Fafe, ale wtedy była to zupełnie inna impreza – rajd asfaltowy. W tym roku czeka nas rajd szutrowy na trasach Rajdu Portugalii, czyli rundy mistrzostw świata WRC. Kibice są tam zatem przyzwyczajeni do rajdów na absolutnie najwyższym poziomie – zaznaczył Mikołaj Marczyk.

– Za rywali mamy zawodników, którzy doskonale znają te trasy. Dani Sordo startował tam cztery miesiące temu i stanął na podium autem WRC, Andreas Mikkelsen startował tam wiele razy, a aktualnie jest liderem nie tylko mistrzostw Europy, ale także WRC 2. Jest jeszcze dwukrotny mistrz Europy Aleksiej Łukjaniuk – stawka jest naprawdę bardzo mocna. My skupiamy się w ten weekend głównie na walce w Michelin Talent Factory, czyli kategorii juniorskiej, gdzie mamy szanse na mistrzostwo. Naszym celem jest jednak przede wszystkim obecność na mecie i zebranie doświadczenia, które w przyszłości może się okazać niezwykle cenne – zakończył kierowca ORLEN Team.

Odcinek testowy oraz kwalifikacyjny 34. Rally Serras de Fafe e Felgueiras odbędą się w piątek, 1 października, w godzinach popołudniowych. Na sobotę i niedzielę zaplanowano szesnaście odcinków specjalnych o łącznej długości 197 kilometrów. Zwycięzców poznamy 3 października, około godziny 16:30 czasu polskiego.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

ELMS - 4h Portimao

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

22 – 24 października

12:50 – FP1

09:30 – FP2
15:00 – Kwalifikacje

14:00 – Wyścig F1

Popularne tagi