Sędziowie Grand Prix Włoch uznali Maxa Verstappena za winnego kolizji z Lewisem Hamiltonem w dzisiejszym wyścigu i wymierzyli mu karę przesunięcia o 3 miejsca na starcie do Grand Prix Rosji.
Verstappen otrzymał również dwa punkty karne – jego pierwsze w ostatnich 12 miesiącach.
Sędziowie zauważyli, żę Hamilton był znacząco przed Verstappenem na dojeździe do 1. zakrętu, a Max hamował późno by zrównać się z Hamiltonem. „Na żadnym etapie pokonywania zakrętu Verstappen nie był dalej niż przednie koło bolidu Hamiltona”.
Verstappen podczas przesłuchania przed sędziami, mówił, że Hamilton nie zostawił mu miejsca i spychał go na wierzchołek zakrętu. Hamilton natomiast argumentował, że Verstappen próbował wyprzedzić bardzo późno i powinien był oddać mu ten zakręt, wycofując się lub skręcając na krawężniki.
“Car 44 [Hamilton] was exiting the pits,” they noted. “Car 33 [Verstappen] was on the main straight. At the 50m board before turn one, car 44 was significantly ahead of car 33. Car 33 braked late and started to move alongside car 44, although at no point in the sequence does car 33 get any further forward than just behind the front wheel of car 44.
Max Verstappen has to sometimes use his head man.
He wasn't gonna make that corner ahead of Lewis Hamilton.
I'll be surprised if there are people out here who will defend this.
Costly and stupid mistake.#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/tEkfNw8l7k— The GLikeCoop 💙 (@ItsKingWanga) September 12, 2021
„Sędziowie zauważyli na nagraniach, że Hamilton chciał uniknąć zderzenia, chociaż jego pozycja zepchnęła auto Verstappena na krawężnik. Mimo to Verstappen zbyt późno rozpoczął atak w zakręcie 1 by mieć prawo do „miejsca wyścigowego” – czytamy w komunikacie.
To niezwykle ważna kara dla losów mistrzostw. Tak przedstawia się klasyfikacja generalna po Grand Prix Włoch.
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing Honda | 395,5 |
2 | Lewis Hamilton | ![]() | Mercedes | 387,5 |
3 | Valtteri Bottas | ![]() | Mercedes | 226 |
4 | Sergio Perez | ![]() | Red Bull Racing | 190 |
5 | Carlos Sainz | ![]() | Ferrari | 165,5 |
6 | Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 160 |
7 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 159 |
8 | Daniel Ricciardo | ![]() | McLaren Mercedes | 115 |
9 | Pierre Gasly | ![]() | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 |
10 | Fernando Alonso | ![]() | Alpine | 81 |
11 | Esteban Ocon | ![]() | Alpine | 74 |
12 | Sebastian Vettel | ![]() | Aston Martin Mercedes | 43 |
13 | Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 34 |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | ![]() | Williams Mercedes | 16 |
16 | Kimi Räikkönen | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 |
17 | Nicholas Latifi | ![]() | Williams Mercedes | 7 |
18 | Antonio Giovinazzi | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 |
19 | Mick Schumacher | ![]() | Haas Ferrari | 0 |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | ![]() | Haas | 0 |
Po dzisiejszym wypadku wielu ekspertów, również Jean Todt, podkreślało znaczenie systemu halo w tym wypadku.
This angle of the Hamilton-Verstappen crash is absolutely nuts. That halo has saved Hamilton 😦
— Sioned Dafydd (@SionedDafydd) September 12, 2021