KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, Marcin Bogutyn, Marcin Rentflejsz, szymon034, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Tomasz Ignaczak, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
UniRacers, Łukasz w., Tancesz, Marcin, Szalony Burżuj, Paweł Koziarski

Jak na dłoni? Analiza Grand Prix Włoch



Dane tego wyścigu są bardzo ciekawe i w wielu aspektach dobrze odzwierciedlają przebieg rywalizacji na Monzy. Zapraszam na liczbowe podsumowanie Grand Prix Włoch. Jak Kubica naprawdę wypadł na tle Giovinazziego?

Wyniki

Wyniki Grand Prix Włoch 2021

Kolejność startowa

startowa go wloch 2021

Skrót



Best lapy

Jechali praktycznie taką samą strategią, Giovinazzi miał sporo czystego powietrza na początku wyścigu, ale na mecie czas Antonio Giovinazziego był o tylko 131 tysięcznych lepszy od Roberta Kubicy. Obaj uzyskali je w końcówce wyścigu.

best lapy gp wloch 2021

Prędkości

Najwyższą – aż 362 km/h – osiągnął Sebastian Vettel gdy wyprzedzał Roberta Kubicę. Drugim wynikiem dysponował Antonio Giovinazzi i to mimo uszkodzeń auta. Robert Kubica dysponował 11. prędkością, jednak przy niewielu okazjach miał warunki do rozpędzania auta, szczególnie gdy musiał oszczędzać paliwo.



Bardzo niską prędkość Robert miał na linii mety, najlepiej było w 3. sektorze.

predkosci monza 2021

Sektory

Alfy były bardzo szybkie w pierwszym sektorze. Dość powiedzieć, że rekord miał tam… Antonio Giovinazzi (uzyskany po przepuszczeniu przez Roberta). Kubica był szybszy od Włocha w drugim sektorze, a w trzecim stracił prawie 0,3 sekundy.

Optymalny czas Kubicy to 1:25.692, a Giovinazziego 1:25.202.

sektory monza 2021

Pit-stopy

Trzeba pochwalić Alfę, że pit-stop Roberta był bardzo szybki jak na nich i wyniósł 2,71 sekundy. Warto zauważyć, że czasy pit-stopów znacznie wzrosły i nikt nie zbliżył się do wyniku 2 sekund. To rezultat wprowadzonych niedawno przepisów dotyczących konieczności odstępów wynoszących 0,15 sekundy pomiędzy poszczególnymi etapami pit-stopów. Szacowano, że pit-stopy będą wolniejsze o około 0,5 sekundy i to się sprawdza.

pit-stopy monza 2021

Czas w alei

Wiele osób pytało, jak to się stało, że Robert Kubica przed pit-stopem jechał tuż za George Russellem, a po pit-stopach były między nimi 3 pozycje różnicy (Russell 9, Kubica 12.). Przede wszystkim trzeba pamiętać, że gdy wyjechał samochód bezpieczeństwa, między tymi kierowcami było około 5,6 sekundy. Russell minimalnie lepiej „wykorzystał” deltę i jeszcze minimalnie powiększył tę przewagę (w ramach przepisów) – do 7 sekund, a do tego w alei serwisowej spędził prawie pół sekundy mniej. To sprawiło, że przedzielili ich Latifi i Ocon.



aleja serwisowa monza 2021

Strategie

Kubica był jednym z 4 kierowców, którzy wystartowali na oponie twardej. Innymi byli Gasly, Hamilton i Bottas. Była to ryzykowna strategia. Gdyby samochód bezpieczeństwa nie pojawił się na 26 okrążeniu, Kubica nawet nie miałby szans na walkę z Vettelem i być może również z Giovinazzim. Dla Roberta jeszcze lepiej byłoby gdyby samochód bezpieczeństwa wyjechał nieco później.

strategie monza 2021

Opony

W użyciu były tylko wszystkie mieszanki z pośredniego zakresu opon Pirelli, choć stint Mazepina na miękkich był bardzo krótki. Warto zauważyć, że niemal wszyscy kierowcy bardzo szybko zaczęli narzekać na ślizganie się tylnych opon. Brak docisku (domyślnie niski docisk) oraz brudne powietrze sprawiały, że opony szybko się poddawały, a temperatura ponad 30 stopni nie pomagała w dbaniu o nie.

opony monza 2021

Czasy

Antonio Giovinazzi miał 38 szybszych okrążeń od Roberta Kubicy w tym wyścigu, ale zdecydowaną większość z nich, gdy jechał w „czystym powietrzu” i gonił końcówkę stawki. Po pit-stopach, gdy obaj mieli takie same opony i jechali w podobnej odległości za innymi autami Kubica miał 11 szybszych kółek, a Giovinazzi 15.

baner-mubi-blog-do-wpisu (1)

Tak wygląda porównanie okrążeń Giovinazziego i Kubicy:

wszystkie czasy KUb go monza

Pozycje

Najwięcej okrążeń Robert Kubica przejechał będąc na 15. miejscu.
15. miejsce: 19 okrążeń
12. miejsce: 18 okrążeń
14. miejsce: 8 okrążeń
13. miejsce: 6 okrążeń

Ode mnie

 

Jeżeli miałbym oceniać postawę Roberta Kubicy, to stwierdziłbym, że wykonał naprawdę solidną robotę i nie popełnił żadnego błędu. A to też nie było tak, że miał bezproblemowy wyścig. Zamieszanie ze zużyciem paliwa było naprawdę duże, co przeczytacie w następnym wpisie. W pierwszej fazie Robert jechał bardzo rozsądnie – start był lepszy niż w sobotę, a potem unikał ryzyka. Co więcej, musiał zarządzać oponami i zrezygnował z pogoni za Russellem, zostawiając sobie za nim zdrowe 4 sekundy. Tak niestety trzeba w obecnej F1 jeździć – z głową i oszczędnie. Sam Robert powiedział – obecnie jest tam tak, że trzeba pojechać wolniej żeby być na mecie wcześniej.

Cały czas musimy pamiętać o tym, że Robert wszedł w środku sezonu na „rozjeżdżonego partnera z zespołu” na niełatwych torach i w niełatwych okolicznościach. Ale poradził sobie. Jeżeli miałbym się do czegoś przyczepić, to byłby to wznowienia. Dla Kubicy VSC to nowość, a w 2019 roku nie miał sprzętu by podczas nich walczyć. To właśnie po VSC za Mazepina Kubicę wyprzedził Vettel. To kwestia do ogarnięcia przy regularnych startach, podobnie jak procedura startowa czy „trzymanie delty” w najkorzystniejszy sposób. Tego doświadczenia nie da się wyczytać. Gdyby nie to VSC i wyprzedzenie przez Vettela, Kubica dowiózłby 12. miejsce. A tak musiał potem przepuścić Giovinazziego, który sam zepsuł sobie wyścig na 1. okrążeniu. Alfa próbuje nam wmówić, że były to „okoliczności”, ale to był zwyczajny błąd kierowcy, a nawet dwa błędy.



Szczerze mówiąc nie rozumiem, po co Alfa kazała Kubicy i Giovinazziemu zamienić się miejscami. Żeby miało to jakikolwiek sens, to powinni byli zrobić to od razu po tym, jak Vettel wyprzedził Roberta. Wówczas mogliby wytłumaczyć to tym, że chcieli dać Antonio szansę na walkę z Niemcem. Ale przecież wcześniej Vettel był wstrzymywany przez Kubicę, a Antonio i tak nie miał do niego podejścia… W takim razie oprócz kwestii wizerunkowej, można doszukiwać się jeszcze liczenia przez Alfę na jakieś kary po wyścigu, które dałyby Antonio awans w punkty. Ale to bardzo naciągana teoria.

Robert nic na tę zmianę nie powiedział, dla niego to naturalne, on się o takie rzeczy nie wścieka. Ale noty mediów byłyby znacznie inne gdyby dojechał przez Tonio niż za bo zapewne – podobnie jak w 2019 – wielu dziennikarzom nie będzie się chciało dociekać faktów.

Tak czy inaczej Alfa spaprała kolejną szansę i znów nie przez „okoliczności”.

Najwięcej po tym wyścigu mówi się jednak o wypadku Verstappena i Hamiltona. Konkluzja jest prosta – miękka gra skończyła się na Silverstone. Teraz żaden już nie odpuści. I takie sytuacje mogą się jeszcze zdarzyć. Red Bull może sam siebie winić – zawalili pit-stop okrutnie, a wystarczyło go tylko zawalić. Gdyby to było 8 sekund, a nie 11, Max nadal byłby przed Lewisem.

Gdyby dało się wlepić karę 5 sekund, pewnie taką sędziowie daliby Maxowi, zachowując się „salomonowo” tak jak w Wielkiej Brytanii. Tam wielu wskazywało na incydent wyścigowy, ale jeżeli już to lekką winę Hamiltona. Tu było odwrotnie. I sędziowie również dali taką karę by Max bardzo nie ucierpiał. Gdyby „waga” tego zdarzenia była mniejsza, pewnie byłoby +5 na starcie. Teraz największa rola w Rosji Sergio Pereza. Jeżeli ogarnie miejsce tuż za Maxem i Mercami w kwalifikacjach, to z tej kary zrobi się już tylko +2 bo Red Bull weźmie nowy silnik Sergio albo po prostu powie mu żeby od razu puszczał Maxa. A pamiętajmy, że Sochi to tor Valtteriego Bottasa, który jak widać jest już spuszczony ze smyczy i ułatwiał życia Lewisowi nie będzie.

Ogromnie cieszy wygrana McLarena i pierwszy dublet od 11 lat. Do tego pierwsze zwycięstwo Daniela Ricciardo od 3 lat. Chłop, który tłucze F1 w czołowych ekipach od dekady potrzebował ponad połowy sezonu by ogarnąć auto (nadal według mnie nie w takim stopniu, jak ogarnia je Norris). A od chłopa, który wchodzi na 1,5 weekendu wyścigowego po 2 latach przerwy (a de facto 11) wymaga się, żeby był szybszy od objeżdżonego rywala z zespołu…

patronite

Ferrari na Monzy znów dostało solidnego łupnia i tracą do McLarena już sporo punktów, ale ta walka jeszcze potrwa i na nią również możemy się cieszyć.

Dobry wyścig pojechał Stroll, który kolejny raz okazał się szybszy od Vettela. Niemiec pytany o pozytywy z tego wyścigu, odpowiedział krótko – żadnych. Jeżeli ma podjąć decyzję o emeryturze, to takie wyścigi na pewno go do niej przybliżają.

Więcej w tym wyścigu mogli osiągnąć w Alpine, ale maksa wykręciły Williamsy. Już tak przywykliśmy do punktów Russella, że nawet o nich nie słychać. A Anglik punktował w 3 z 4 ostatnich rund.

W Haasie podsumowanie tego wyścigu i całego sezonu stanowi ten obrazek.

Vlog

 

Klasyfikacje

 

Kierowców:

PozKierowcaKrajZespółPunkty
1Max VerstappenRed Bull Racing Honda395,5
2Lewis Hamilton Mercedes387,5
3Valtteri BottasMercedes226
4Sergio PerezRed Bull Racing190
5Carlos SainzFerrari165,5
6Lando NorrisMclaren Mercedes160
7Charles LeclercFerrari159
8Daniel RicciardoMcLaren Mercedes115
9Pierre GaslyScuderia AlphaTauri Honda110
10Fernando AlonsoAlpine81
11Esteban OconAlpine74
12Sebastian VettelAston Martin Mercedes43
13Lance StrollAston Martin Mercedes34
14Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri Honda32
15George RussellWilliams Mercedes16
16Kimi RäikkönenAlfa Romeo Racing Ferrari10
17Nicholas LatifiWilliams Mercedes7
18Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing Ferrari3
19Mick SchumacherHaas Ferrari0
20Robert KubicaAlfa Romeo Racing0
21Nikita MazepinHaas0

Konstruktorów:



Poz.ZespółPkt
1RedBull Racing RBPT860
2 Mercedes409
3Ferrari406
4McLaren Mercedes302
5Aston Martin Aramco Mercedes280
6Alpine Renault120
7Williams Mercedes28
8AlphaTauri RBPT25
9Alfa Romeo Ferrari16
10Haas Ferrari12

Punkty karne:

Pierwsze punkty w ciągu ostatnich 12 miesięcy otrzymał Max Verstappen.



KierowcaPunktyNajbliższe punkty wygasają...Reprymendy
Kevin Magnussen1209/03/25 - 1 pkt1
Sergio Perez817/09/24 - 1 pkt
Logan Sargeant803/09/24 - 1 pkt
Fernando Alonso801/04/25 - 3 pkt
Lance Stroll517/09/24 - 1 pkt
Max Verstappen419/11/24 - 2 pkt
Esteban Ocon304/05/25 - 1 pkt
Daniel Ricciardo321/04/25 - 2 pkt
Lewis Hamilton203/09/24 - 2 pkt
Nico Hulkenberg201/09/25 - 2 pkt1
George Russell
219/11/24 - 2 pkt
Valtteri Bottas229/10/24 - 2 pkt1
Carlos Sainz106/05/25 - 1 pkt
Oscar Piastri01
Lando Norris1

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Singapuru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 20 września
godz. 11:30 – 1. trening
godz. 15:00 – 2. trening

Sobota, 21 września
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 22 września
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Mugello ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi