Aby lepiej nam się śledziło rywalizację, zapraszam do przeczytania skrótu najważniejszych zasad rozgrywania 24h Le Mans. Poniżej dowiecie się o tym jakie auta jadą, na jakich zasadach, kiedy i jak mogą robić pit-stopy, co mogą naprawiać, jakie flagi mogą otrzymać i co muszą zrobić, by zostać sklasyfikowanym w wyścigu.
Auta
Do tegorocznego wyścigu przystąpi 61 (po wycofaniu JOTY #61) zespołów w 5 kategoriach:
– Hypercar (5 aut) – najlepszy czas kwalifikacji 3:23.9
– LMP2 (24 auta) – najlepszy czas kwalifikacji 3:27.9
– LMGTE Pro (8 aut) – najlepszy czas kwalifikacji 3:48.1
– LMGTE Am (23 auta) – najlepszy czas kwalifikacji 3:50.1
– Innovative Car (1 auto) – czas kwalifikacji 3:36.8
Auta pomiędzy poszczególnymi klasami muszą się przepuszczać i obowiązują niebieskie flagi, ale przepisy dla dublowanych nie są tak restrykcyjne jak np. w F1 i to bardziej na dublującym ciąży obowiązek wybrania dobrego miejsca do wyprzedzania. Wolniejsze auto nie musi zmieniać toru jazdy by przepuszczać szybszy samochód.
W kategorii LMP2 nie obowiązuje Balance of Performance, jest on jednak w Hypercarach. Osiągi samochodów są zrównywane poprzez wagę oraz maksymalne zużycie energii. I tak:
– Toyoty: 1066 kg + 962MJ na stint
– Alpine: 950 kg + 844MJ
– Glickenhausy: 1030 kg + 965MJ
Warto zauważyć, że w Hypercarach są różnice w pojemności baku – Alpine ma 75 litrów przy 90 litrach Toyoty.
Oto spotters guide (pełny rozmiar tutaj):
Kierowcy
Każdy z zespołów musi składać się z 3 kierowców, a jeden z nich musi posiadać kategorię brązową lub srebrną, zgodnie z kategoryzacją FIA.
Kierowca nie może jechać w trakcie 24-godzinnego wyścigu mniej niż 6 godzin, ale nie więcej niż 14 godzin. Dodatkowo, kierowca nie może przejechać więcej niż 4 godzin w trakcie 6-godzinnego okresu mierzonego w dowolnym momencie wyścigu. Do tego czasu nie wlicza się czas spędzony w boksach gdy auto jest zatrzymane.
Jest jeszcze kwestia temperatur. Jeżeli w aucie nie ma klimatyzacji, a średnia temperatura w ciągu 80 minut przekracza 32 stopnie, to kierowca nie może jechać dłużej niż te 80 minut.
Opony
Kierowcy w Le Mans mają dostępną tylko jedną mieszankę opon (nie ma zatem rozróżnienia miękkie – twarde itp). Załogi LMP2 mają do swojej dyspozycji 56 opon na cały wyścig, ale nie muszą zmieniać wszystkich podczas jednego pit-stopu, mogą 1, 2, 3 lub 4. Łącznie daje to 14 kompletów więc w najgorszym wypadku mogą zmieniać wszystkie opony nawet co 100 minut. Te przepisy dotyczą oczywiście opon na suchą nawierzchnię.
Start
Jest to start lotny poprzedzony jednym okrążeniem za samochodem bezpieczeństwa. Gdy ten zjeżdża wszyscy kierowcy jadą na swojej pozycji w dwóch rzędach, a gdy zapalą się zielone światła, rozpoczyna się wyścig.
W wyjątkowych warunkach start może odbyć się za samochodem bezpieczeństwa. Podobnie odbywa się restart wyścigu po czerwonej fladze.
Pit-stopy
Ograniczenie prędkości w alei serwisowej wynosi 60 km/h. Aby dokonać pit-stopu kierowca musi zatrzymać się przed garażem i wyłączyć silnik zanim dojdzie do jakiejkolwiek interwencji mechaników. Mogą oni dotankowywać auto i zmieniać opony w tym samym czasie, ale nie mogą wtedy przeprowadzać żadnych, nawet najmniejszych napraw. Można ich dokonywać jedynie w garażu.
Przy samochodzie może pracować maksymalnie 4 mechaników, a jeżeli potrzebna jest ich większa liczba, istnieje konieczność wepchnięcia auta do garażu. Kierowca wysiadający ze swojej zmiany może pomóc zawodnikowi wsiadającemu w zapięciu pasów i usadowieniu się w kokpicie.
W trakcie wyścigu zabronione jest wymienianie: silnika, skrzyni biegów i nadwozia. Każda uniemożliwiająca jazdę awaria któregokolwiek z tych elementów kończy rywalizację danej ekipy.
Flagi/neutralizacje
W przypadku wystąpienia zagrożenia na torze istnieje kilka sposobów by zwiększyć bezpieczeństwo. Podstawowym jest żółta flaga, ale ona rzadko w przypadku Le Mans wystarcza.
Slow zone
W przypadku mniejszego incydentu lub zepsutego samochodu, który stoi na poboczu i nie stwarza zagrożenia dla innych kierowców, dyrekcja wyścigu może wyznaczyć tzw. Slow Zone, w którym prędkość musi zostać ograniczona do 80 km/h. W takiej strefie nie wolno wyprzedzać. We wszystkich innych częściach toru rywalizacja może toczyć się normalnie. Cały tor podzielony jest na 35 stref, liczących od 300 do 500 metrów.
Full Course Yellow
W przypadku większych zagrożeń lub konieczności naprawy barier lub uprzątnięcia fragmentów aut, może zostać wprowadzone ograniczenie prędkości do 80 km/h na całym torze. Wyprzedzanie jest oczywiście zabronione.
W czasie FCY nie można zjeżdżać do alei serwisowej, chyba że w danym aucie kończy się paliwo. Wówczas kierowca może zjechać na tzw. “splash” czyli 5-sekundowe tankowanie, które pozwoli na kontynuację jazdy. Uczestnicy mogą również wymienić uszkodzone opony.
Samochód bezpieczeństwa
Ze względu na długość toru, używane są na nim aż 3 samochody bezpieczeństwa. Kierowcy muszą ustawić się za najbliższym na torze i jechać z jego prędkością, utrzymując odstępy.
A co ze zjazdami do boksów? Zasady są takie same jak podczas FCY. Jeżeli jednak jeżeli ktoś był już w alei serwisowej i został zatrzymany przez czerwone światło na jej końcu, wówczas musi odczekać aż wszystkie 3 samochody bezpieczeństwa i wszyscy uczestnicy miną wyjazd z boksów. Wówczas światło zmienia się na zielone i można opuścić boksy.
Czerwona flaga
Wyścig może też zostać przerwany w przypadku dużego niebezpieczeństwa na torze, jego blokady lub konieczności pilnej interwencji służb. Dzieje sę tak również w przypadku ekstremalnych okoliczności pogodowych. Po wprowadzeniu czerwonej flagi ekipy nie mogą się wyprzedzać i muszą podjechać do wyznaczonej strefy gdzie gaszą samochody.
Inne flagi
Co znaczą zielona, żółta, niebieska czy ta w szachownicę wiecie. A co z innymi?
– żółto-czerwona – “flaga olejowa” oznaczająca bardzi śliski fragment toru przed kierowcą
– czarna z pomarańczowym kółkiem – kierowca, któremu jest pokazywana, musi zjechać do boksów na naprawy
– czarno – biała – ostrzeżenie dla kierowcy za niesportowe zachowanie
– czarna flaga – dyskwalifikacja danego kierowcy
Kary
Repertuar wykroczeń, za które można dostać karę jest bardzo szeroki i dotyczy zarówno zachowań na torze wobec innych uczestników, prekraczania linii, prędkości, czasu, pit-stopów czy regulaminu technicznego.
Mogą to być kary czasowe, przejazdu przez boksy, stop and go czy dyskwalifikacji.
Co ważne, kary stop & go odbywa się nie przy swoim garażu a w specjalnie wyznaczonej strefie.
Sklasyfikowanie
Obowiązują tu nieco inne zasady niż np. w Formule 1. Aby samochód był sklasyfikowany musi
– przejechać linię mety, gdy pokazywana jest flaga w szachownicę. Może się zatem zdarzyć tak, że mający dużą przewagę lider odpada na ostatnim okrążeniu i nie jest sklasyfikowany mimo że przejedzie więcej okrążeń niż zwycięzca.
– przejechać minimum 70% dystansu pokonanego przez zwycięzcę klasyfikacji generalnej
– ukończyć ostatnie okrążenie w czasie nie dłuższym niż 6 minut – tu jednak po dramacie Toyoty z 2016 roku złagodzono przepisy i obecnie sędziowie mogą przyznać “tylko” karę za przekroczenie tego czasu. Toyota minęła linię mety ale w czasie dłuższym niż 6 minut i nie została sklasyfikowana.
Dodatkowo zabronione jest zatrzymywanie się przed metą by “poczekać” na flagę.
Nawet jeżeli auto nie wróci w trakcie wyścigu do boksów o własnych siłach na naprawy, może po naprawieniu wrócić do jazdy.
Punkty
Punkty do klasyfikacji WEC (bo przecież Le Mans jest rundą Długodystansowych Mistrzostw Świata) mogą zdobywać tylko ekipy zgłoszone do tej serii, a zespoły występujące gościnnie (np. WRT #41) nie “zabierają” im punktów do klasyfikacji generalnej. A zatem nie ma ryzyka, że np. prowadzące auto nr 41 zostanie spowolnione przez zespół by przepuścić #31 w celu zdobycia przez tę drugą ekipę większej liczby punktów.
Team orders są jednak możliwe i nie jest wykluczone że któryś zespół użyje ich by dać przewagę strategiczną jednemu z samochodów.
Punkty za 24h Le Mans są podwójne dla ekip, a zatem ekipy otrzymują do kalsyfikacji 50-36-30-24-20-16-12-8-4 i 2 punkty. Dodatkowo zespół, który został sklasyfikowany otrzymuje 1 punkt.
Pogoda
Tuż przed startem spójrzmy jeszcze na prognozę, bo zaczyna robić się “ciekawie”. Wczoraj wydano żółte alerty dla Le Mans, ostrzegające przed burzami z piorunami.
Prawdopodobieństwo opadów wynosi 40% dziś oraz 25% jutro.