Gdyby tworzyć listę przegranych i wygranych pierwszej połowy sezonu to z pewnością wśród tych pierwszych byłby zespół Astona Martina.
Zespół
Oczekiwania
Po świetnym sezonie 2019, kiedy Aston de facto zdobył trzecią najwyższą liczbę punktów, wiele osób wiązało spore nadzieje z ich występami. Rebranding na Astona Martina dodatkowo podgrzewał emocje. Na papierze w składzie ekipy następowała zmiana jakościowa na plus, ale było to tylko teoretyczne założenie.
Zespół chciał walczyć o podia i spodziewano się, że 5. miejsce w klasyfikacji konstruktorów będzie formalnością. Pierwsze sygnały z testów były pozytywne.
Jak wyszło?
Można zaryzykować stwierdzenie, że fatalnie. Na półmetku sezonu Aston Martin jest 7. w klasyfikacji generalnej. Mają co prawda jedno podium (plus jedno anulowane), ale podstawowym faktem jest to, że ich samochód po prostu nie jest wystarczająco szybki. Jasne, gdyby Vettel utrzymał drugie miejsce na Hungaroring, byliby na 6. miejscu, ale to i tak za mało. Brakuje w kwalifikacjach, brakuje w wyścigach i tylko na niektórych torach byli w stanie powalczyć. Jednocześnie – poza dyskwalifikacją Vettela – nie zaliczali pechowych występów czy awarii.
Być może sprawdzają się słowa ekspertów, którzy mówią, że Astonowi „bokiem” wychodzi „skopiowanie” bolidu Mercedesa z 2019 roku. Nie rozumiejąc ogólnego konceptu aerodynamicznego swojego auta, nie są w stanie go w odpowiedni sposób rozwijać, a to w tak konkurencyjnym sezonie jak 2021 jest bardzo kosztowne.
Lawrence Stroll zadowolony nie będzie, ale z drugiej strony – jeżeli miał im się przydarzyć gorszy sezon, to dobrze, że jest to akurat ten.
Przyszłość?
Teraz najważniejsze będzie dla nich nowe otwarcie – w tym samym składzie, ale z innym samochodem. Aston z pewnością ma potencjał, zasoby ludzie i zasoby finansowe żeby się podnieść i walczyć o te cele, które sobie założyli. Ale konkurencja nie śpi i trzeba przygotować coś swojego, coś, co będzie się w pełni rozumiało.
Kierowcy
Sebastian Vettel
Nigdy nie byłem entuzjastą talentu Sebastiana Vettela. Jeszcze za czasów Ferrari mówiłem, że po krótkotrwałym „peaku”, teraz pikuje w dół. I nie sądzę, aby coś w tej kwestii znacząco się zmieniło. Muszę jednak przyznać, że sezon 2021 Vettel ma mocny. Być może przejście do nowej ekipy mu pomogło, być może odżył u boku mniej wymagającego partnera. Czasem jest tak, że kierowca musi pokazuje swój pełny potencjał, jeżeli jest wyraźnym faworytem ekipy. A trudno by tak nie było, gdy jego kolegą jest Lance Stroll.
Seb zaliczył kilka dobrych występów, ale przede wszystkim jeździ w miarę solidnie, szczególnie w ostatnich wyścigach, wykorzysując okazje na wysokie zdobycze punktowe. Ma stabilną przyszłość i może błyszczeć. Z drugiej strony w punktach był zaledwie 3 razy, ale jednocześnie tylko łącznie 6 razy nie miał problemów technicznych czy kary.
Najbardziej imponuje mi Vettel zachowaniem poza bolidem. Pomaga młodszym kierowcom, jak Mick Schumacher, pomaga zespołowi, inicjuje fajne akcje, mimo braku social mediów ma fajny kontakt z kibicami. Zachowuje się jak na mistrza świata przystało.
Moja ocena: 6,5/10
Lance Stroll
Największym sukcesem tego kierowcy jest to, że wielu zaczyna zapominać, dlaczego jest w F1. Mam jednak wrażenie, że jeżeli mielibyśmy kategoryzwać typowych paydriverów, to Stroll jest jednym z tych lepszych, który dodatkowo, potrafi błysnąć. W tym sezonie jeszcze mu się to nie udało, ale średnio w sezonie jeden taki „wyskok” zalicza.
W 2021 roku zdobył 18 punktów. To i dużo i mało. Ale nie popełniał wielkich błędów.
Moja ocena: 5,5/10
Statystyki
Miejsce w generalce: 7.
Punkty: 48
Najwyższa pozycja na starcie: 8
Najwyższa pozycja w wyścigu: 2
Obecność w Q3: 9
Obecność w Q2: 9
Vettel | Stroll | |
---|---|---|
Pozycja | 11 | 13 |
Punkty | 30 | 18 |
Pole position | 0 | 0 |
Zwycięstwa | 0 | 0 |
Podia | 1 | 0 |
Najwyższa pozycja w wyścigu | 2 | 8 |
Najwyższa pozycja na starcie | 8 | 9 |
Wyżej w wyścigu | 5 | 6 |
Wyżej w kwalifikacjach | 7 | 4 |
Lepszy czas wyścigu | 4 | 7 |
Wizyty w Q3 | 5 | 4 |
Wizyty w Q2 | 5 | 4 |
Średnia pozycja w kwalifikacjach | 11.45 | 12.7 |
Średnia pozycja na mecie | 12.73 | 11.55 |
Ukończone wyścigi | 9 na 11 | 9 na 11 |
Pozycje zyskane na 1. kółku | 18 | 19 |
Przejechane kilometry | 3222 | 2870 |
Koszty dla zespołu | $1,628 mln | $0,497 mln |
Zarobki | 15 mln funtów | 10 mln funtów |
Głos należy do Was!
Pora abyście to Wy wyrazili swoje zdanie na temat wyników osiąganych przez Astona Martina w tym roku. Wyniki w kolejnym tekście tego cyklu.
Jak oceniasz postawę Astona Martina w tym sezonie?
Pod uwagę bierzcie ogólną sytuację zespołu, ubiegły rok i możliwości ekipy - finansowe, organizacyjne i personalne 1 - Fatalna, gorzej być nie mogło 10 - Rewelacyjna, gorzej być nie mogło
Czy według Ciebie pozycja zespołu w klasyfikacji odzwierciedla potencjał jego bolidu?
Czy uważasz, że Aston Martin może w tym sezonie poprawić swoją pozycję w klasyfikacji?
Jak ocenisz postawę Sebastiana Vettela w tym sezonie?
Pod uwagę bierzcie potencjał samochodu. 1- fatalnie, gorzej być nie mogło 10- rewelacja, lepiej być nie mogło
Jak oceniasz postawę Lance Strolla w tym sezonie?
Pod uwagę bierzcie potencjał samochodu. 1- fatalnie, gorzej być nie mogło 10- rewelacja, lepiej być nie mogło
Share your Results:
Oceniliście Williamsa
Ogólną postawę zespołu oceniliście na 5,83.
44% z Was uważa, że pozycja Williamsa odzwierciedla potencjał ich bolidu. Według 40% jest to „mniej więcej”. Dla 16% nie jest ona odzwierciedleniem pozycji samochodu.
19% z Was uważa, że Williams jest jeszcze w stanie poprawić swoją pozycję w tym sezonie. Według 9% osób trudno powiedzieć, a 72% uważa, że Williams tego miejsca nie poprawi.
George Russella ocenialiście zazwyczaj na „6”-tkę lub „7”-kę. Jego średnia to 6,06.
Podobne oceny otrzymywał Nicholas Latifi. Jego średnia to 5,4.