To tylko testy, ale ich wyniki mogą napawać “rozsądnym” optymizmem w kwestii tempa ekipy WRT z Robertem Kubicą w składzie. Wiele ekip nie pokazało jeszcze jednak pełnego potencjału, na przykład Inter Europol Competition. Na początek tygodnia wyścigowego 24h Le Mans zapraszam na podsumowanie testów!
Wyniki
Hypercary
Myślę, że możemy mówić o sporym zaskoczeniu – nawet jeżeli to “tylko testy”. Nikt nie spodziewał się, że na ich czele będzie auto zespołu Glickenhaus, który opuścił początek sezonu i w pierwszych rundach mierzył się raczej z LMP2 niż Hypercardami. Faworytem mimo wszystko pozostają Toyoty i to raczej ta z numerem 7.
Nie sądzę, by stać było ich na wmieszanie się w walkę Toyoty z Alpine, ale kto wie, może bardzo się mylę? Oto najlepsze czasy kierowców Hypercarów z wczorajszego testu.
LMP2
Przyznam szczerze, że nawet w teście nie spodziewałem się 3. miejsca WRT z numerem #41. Jest to pozytywne zaskoczenie, do którego trzeba jednak podejść z dużym dystansem. Awans do sesji Hyperpole (6 najlepszych ekip ze środowych kwalifikacji) będzie ogromnym sukcesem.
Do najlepszego czasu niedzielnych testów nie zabrakło wiele. Sporo straciła ekipa Inter Europol Competition, która znalazła się na 17. miejscu.
Warto zaznaczyć, że wszyscy spośród 5 kierowców WRT uczestniczących w testach znaleźli się w pierwszej 14-tce tabeli czasów kierowców LMP2.
Biorąc pod uwagę optymalne czasy z dwóch dni testowych, WRT #41 również jest na 3. miejscu w LMP2.
WRT #41 było najszybszym prototypem LMP2 w pierwszym, najkrótszym i najbardziej krętym sektorze. Najgorzej na tle rywali było w najdłuższym – ostatnim.
Odpowiedź na powyższe wyniki znajduje się poniżej. WRT #41 miało “dopiero” 8. prędkość maksymalną. Robert Kubica pojechał 320,1 km/h, ale z drugiej strony było to tylko 0,9 km/h mniej niż najwyższa prędkość prototypu LMP2.
Tak przedstawiały się wszystkie czasy kierowców WRT w 2. treningu.
Ode mnie
Co by nie mówić i pisać, to zawsze siłą rzeczy spoglądamy na czasy i wyciągamy z nich wnioski, nawet jeżeli czujemy, że nie ma to większego sensu. Wydaje się być już teraz jednak jasne, że WRT może w tym wyścigu powalczyć. W gronie aż 25 prototypów LMP2 pierwsza dziesiątka stała się jak najbardziej realna po tym teście.
Zapytacie – dlaczego tylko “pierwsza dziesiątka”? Bo mimo wszystko WRT jest debiutantem jeżeli chodzi o LMP2 w Le Mans, ma w aucie #41 dwóch kierowców, którzy będą jechać pierwszy raz, a mierzyć będzie się z ekipami obeznanymi z torem, które wiedzą jak się “pod niego ustawiać”. Dodatkowo mierzenie się z ekipami WEC, które znają już plusy i minusy pakietu z niższym dociskiem nie może być proste.
Nastawianie się na coś więcej może być zdradliwe i prowadzić do frustracji. W takim wyścigu jak Le Mans zdarzyć może się wszystko i nawet mająć rewelacyjne tempo można szybko zakończyć wyścig lub dojechać daleko gdy okoliczności nie będą sprzyjające.
Pozytywne jest to, że potwierdzają się nasze wnioski z ELMS – WRT “ogarnia temat” i wie co robi. To grupa profesjonalistów, która ma spory potencjał.
Trzeba zauważyć, że wiele ekip nie pokazało wczoraj pełni swoich możliwości. Według mnie jedną z nich jest Inter Europol Competition. Polska ekipa mając mniejsze zaplecze ma nieco trudniej niż największe ekipy, a do tego tym samochodem startuje na Le Mans po raz pierwszy, co sprawia, że wiele ich doświadczeń z lat poprzednich idzie w zapomnienie.
Kubie Śmiechowskiemu, Alexowi Brundle i Rangerowi van der Zande mocno kibicujemy, bo mogą sprawić niespodziankę – tak jak już kilka razy w tym sezonie WEC.
Co i kiedy?
Poniżej przypominam dalszy harmonogram na ten tydzień. Przed nami spore emocje już od środy. Wszystkie sesje oprócz pierwszego treningu będą transmitowane w Eurosporcie na żywo.
Środa, 18 sierpnia
godz. 08:30 – 09:30 – Pierwszy trening Fun Cup
godz. 10:30 – 11:30 – Pierwszy trening Road to Le Mans
godz. 12:00 – 13:00 – Drugi trening Fun Cup
godz. 14:00 – 17:00 – Pierwszy trening 24 hours of Le Mans
godz. 17:30 – 18:15 – Kwalifikacje Fun Cup
godz. 19:00 – 20:00 – Kwalifikacje 24 hours of Le Mans
godz. 20:30 – 21:30 – Drugi trening Road to Le Mans
godz. 22:00 – 00:00 – Drugi trening 24 hours of Le Mans
Czwartek, 19 sierpnia
godz. 09:00 – 09:45 – Pierwszy trening Porsche Sprint Challenge
godz. 10:40 – 11:00 – Pierwsze kwalifikacje Road to Le Mans
godz. 11:15 – 11:35 – Drugie kwalifikacje Road to Le Mans
godz. 12:25 – 13:10 – Trening Endurance Racing Legends
godz. 14:00 – 17:00 – Trzeci trening 24 hours of Le Mans
godz. 18:00 – 18:45 – Kwalifikacje Endurance Racing Legends
godz. 19:30 – 20:25 – Pierwszy wyścig Road to Le Mans
godz. 21:00 – 21:30 – Kwalifikacje Hyperpole 24 hours of Le Mans
godz. 22:00 – 00:00 – Czwarty trening 24 hours od Le Mans
Piątek, 20 sierpnia
godz. 09:00 – 09:45 – Drugi trening Porsche Sprint Challenge
godz. 10:30 – 11:15 – Pierwszy wyścig Endurance Racing Legends
godz. 12:00 – 12:45 – Kwalifikacje Porsche Sprint Challenge
godz. 15:30 – 20:30 – Wyścig Fun Cup
Sobota, 21 sierpnia
godz. 09:00 – 09:45 – Wyścig Porsche Sprint Challenge
godz. 10:15 – 11:00 – Drugi wyścig Endurance Racing Legends
godz. 11:30 – 11:45 – Sesja Warm-up 24 hours of Le Mans
godz. 12:15 – 13:10 – Drugi wyścig Road to Le Mans
godz. 16:00 – Start wyścigu 24 hours of Le Mans
Niedziela, 22 sierpnia
godz. 16:00 – Zakończenie wyścigu 24 hours of Le Mans
fot. Brecht Decancq – WRT