Najpierw warunki wywróciły kolejność do góry nogami, a potem zaczęło się odrabianie. Rywalizacja na Hungaroring nie należała do typowych. A jak wyglądają jej liczby? Zapraszam na pełne podsumowanie.
Wyniki
Kolejność startowa:
Wyniki
Nie wiadomo czemu, mimo dyskwalifikacji pozostawiono w oficjalnych wynikach 2. miejsce dla Sebastiana Vettela, dodając adnotację, że są to wyniki prowizoryczne. Aston Martin zapowiedział apelację, na którą ma 96 godzin. Trzeba się spodziewać, że jej rozpatrzenie nadejdzie przed GP Belgii.
Skrót:
Best lapy
Pierre Gasly został ściągnięty do boksów na przedostatnim okrążeniu by uzyskać najlepszy czas i odebrać punkt Lewisowi Hamiltonowi. Udało się to.
Sektory
Hamilton wyraźnie wygrał z Gaslym w pierwszym.
Prędkości
Najszybsza – podobnie jak w kwalifikacjach – Alfa. Zwycięzca wyścigu na drugim biegunie wśród tych, którzy do mety dojechali.
Pit-stopy
Rekordu absolutnego nie ma, ale jest najlepszy wynik w tym sezonie. Warto zwrócić uwagę na dwa pit-stopy Red Bulla poniżej 2 sekund wczoraj.
Strategie
Były one dość standardowe, oprócz tej Antonio Giovinazziego, który spróbował wyjechać na slickach do wyścigu i zupełnie mu się to nie opłaciło. Wcześniejszy zjazd Hamiltona by mieć trochę czystego powietrza był niezłym rozwiązaniem i na innym torze mógł przynieść nawet zwycięstwo. Miękkie mieszanki były w użyciu dwa razy podczas tego wyścigu.
Opony
Najdłuższy stint pokonali wczoraj Ricciardo i Russell – po 49 okrążeń.
Alfa podsumowuje
Wypowiedzi szefa oraz kierowców Alfa Romeo Racing ORLEN znajdziecie tutaj.
Ode mnie
Jeżeli zaczynaliście przygodę z F1 przed 2010 rokiem to z pewnością pamiętacie, że niegdyś deszczowe wyścigi były „codziennością”. Ubiegłoroczny „pandemiczny” kalendarz sprawił, że mieliśmy deszczu nieco częściej, ale i tak w ostatnich latach deszczowe wyścigi można policzyć na palcach (może nawet) jednej ręki. Obecni kierowcy nie mają zatem zbyt wielu okazji do jazdy w deszczu. Czy w takim razie kierowcy zapomnieli już nieco, jak się w deszczu jeździ? Możliwe bo brak treningu jakoś musi się objawić. Fakt, że Bottas miał nieco trudniej, bo tuż przed niego zjechał Norris, ale i tak popełnił ogromny błąd, prawie tak duży jak Stroll.
Faktem też pozostaje, że błąd kierowcy Mercedesa kosztował bardzo dużo oba bolidy Red Bulla. Sergio Perez musiał się wycofać, a do tego stracił silnik. Verstappen stracił całe deflektory po prawej stronie i ostatecznie zamiast 18 punktów za 2. miejsce, na którym wówczas był, dostał 2 za 9. pozycję. Kolejny fakt jest taki, że Red Bull znów stracił mnóstwo pieniędzy. Mattia Binotto – w kontekście Charlesa Leclerca – już mówi o tym, żeby zespoły, których kierowca zostanie winny kolizji, pokrywały koszty napraw. Chodzi oczywiście o obowiązujące w tym sezonie limity budżetowe. Kolejny fakt to utrata przez Verstappena i Red Bulla prowadzenia w klasyfikacjach generalnych. Lewis ma już 8 punktów przewagi nad Verstappenem. Bilans dwóch ostatnich wyścigów to 43-2. W normalnych okolicznościach Maxowi trudno byłoby wygrać na Hungaroring, ale taka strata jest bardzo dotkliwa. Lewis rzeczywiście pojechał świetnie i należą mu się brawa za przebijanie się na torze, na którym wyprzedzanie jest ekstremalnie trudne. Wykorzystał w pełni potencjał swojego auta. Niestety, próby przeciągnięcia uwagi na siebie podczas ceremonii i wypowiedzi po walce z Alonso nie przysporzyły mu fanów. Jego zdanie „przy tych prędkościach jest to bardzo niebezpieczne” po czyściutkim blokowaniu przez Aloso zalatuje ogromną hipokryzją w kontekście wydarzeń sprzed 2 tygodni.
Wygrał jednak Ocon, a kierowcą dnia kibice wybrali Fernando Alonso. Alpine rozegrało to wybornie a i kierowcy dołożyli coś od siebie, ale o tym postaram się napisać w kolejnym tekście.
Chyba wszyscy żałują dyskwalifikacji Sebastiana Vettela. Niemiec pojechał świetnie i śmiem zaryzykować stwierdzenie, że miał lepsze tempo od Ocona. Gdyby tor bardziej nadawał się do wyprzedzania, mógłby podjąć skuteczną próbę ataku. Niektórzy mogą się denerwować, że jest to zbyt surowa kara. Czytałem już mnóstwo wypowiedzi porównujące kary Hamiltona z Silverstone (10 sekund) z karami Giovinazziego (10 sekund stop and go za przekroczenie prędkości w alei serwisowej) i Vettela (brak 0,7 litra paliwa). Ja bym ich jednak bronił. Zasady dotyczące paliwa są znane nie od dziś, a chodzi przecież o bardzo poważną kwestię używania zgodnej z przepisami mieszanki paliwowej. Nie można takich kwestii bagatelizować i tu kary muszą być surowe by ekipom nie chciało się kombinować. Giovinazzi jadąc za szybko w alei serwisowej mógł wyprzedzić nawet kilka aut podczas postojów. Najważniejsze żeby w działaniach sędziów była konsekwencja.
Na 3. miejsce tym samym wskakuje Sainz. Gdyby startował wyżej, a nie z 15. miejsca i nie ucierpiałby w karambolu na starcie, to wygrałby pod nieobecność obu Mercedesów, Red Bulli i McLarenów. Ferrari miało na to tempo, ale podmuch wiatru podczas kwalifikacji sprawił, rozbił bolid. Niemniej jest już zdecydowanie przed Charlesem Leclerciem w klasyfikacji generalnej. Raczej mało kto się tego spodziewał przed sezonem. Dodatkowo Ferrari awansowało na 3. miejsce w klasyfikacji generalnej po zakończeniu zawodów. Ciekawostką jest, że Sainz był na podium już 4 razy w F1, ale tylko w połowie przypadków faktycznie na nim stał.
Gdyby Pierre Gasly nie spadł na koniec stawki na początku, też byłby mocnym kandydatem do zwycięstwa. Był w stanie świetnie nadrobić stracone miejsca i pojechał znakomity wyścig. Wykonał również zadanie specjalne, odbierając Hamiltonowi punkt za najszybsze okrążenie. 5. i 6. miejsce AlphaTauri to dobry wynik.
Ostatecznie 7. i 8. miejsce dla Williamsów. Pierwszym, który po ponad dwóch latach przerwał ich bezpunktową serię był Nicholas Latifi. I trzeba otwarcie powiedzieć – to on był lepszym kierowcą z duetu Williamsa w ten weekend. W kwalifikacjach stracił do Russella bardzo mało, a w wyścigu lepiej zorientował się na starcie. Potem Williams podjął bardzo mądrą decyzję – nie walczyli o miejsce, chcieli mieć wyłącznie czysty tor i niezłe – jak na nich tempo – i to się udało. Większość osób mówi jednak o Russellu, gdyż to on dłużej walczył w Williamsie o te punkty. Łącznie 48 wyścigów. Płacz na mecie był uzasadniony, bo harował bardzo ostro na tę pierwszą 10-tkę, wyciągając wielokrotnie coś więcej z bolidu. 10 oczek w jednym wyścigu… ostatni raz takie cuda zdarzyły się w 2017 roku.
O Alfie pisałem już wcześniej i chyba nie ma sensu czegoś dodawać. Formę McLarena trudno oceniać. Bottas przerwał rekordową dla zespołu passę punktową Norrisa – 15 występów, a Ricciardo jechał z uszkodzeniami i ledwie dotoczył auto na 11. miejscu.
Vlog
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 395,5 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 387,5 | |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 226 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 165,5 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 160 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 159 | |
8 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 115 | |
9 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 | |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | 74 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 43 | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 34 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | Williams Mercedes | 16 | |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 7 | |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | |
19 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 0 | |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 6 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 3 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Fernando Alonso | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Nikita Mazepin | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
George Russell | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!