KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

onboardy kierowcy

Smutny Norris, przepraszający Russell, wściekli Kimi i Leclerc i spokojny Seb



Grand Prix Austrii nie rozczarowało i przyniosło sporo emocji oraz ciekawych komunikatów radiowych kierowców. Kto był wściekły i na co podczas rywalizacji na Red Bull Ring?

Russell

 

W swoim pierwszym komunikacie George Russell informuje o kilku kroplach deszczu, które pojawiły się na jego wizjerze. Anglik pyta również o temperatury toru.

„Pamiętajcie – bez komentarzy na okrążeniu formującym” – mówi przed startem do Jamesa Urwina.

George rusza przeciętnie, a do tego znajduje się w złym miejscu i złym czasie i na starcie traci aż 4 miejsca. To mogło być bardzo ważne w kontekście późniejszej walki o punkty.

Gdy pada komenda samochodu bezpieczeństwa, inżynier przypomina Anglikowi o zmianie ustawień.

„Gdzie jesteśmy?” – pyta George. „Hamulce dobre, utrzymuj to, jesteśmy na 12. miejscu” – mówi inżynier, dodając, że dwóch kierowców za Russellem z tyłu jest na oponach twardych.



Po restarcie, na którym Russell utrzymuje swoje miejsce, inżynier przypomina mu o zmianie ustawień. Już na 5. okrążeniu pojawia się polecenie „lift and coast” – dla opon.

Russell niedługo potem pyta o różnice do bolidów przed nim i za nim. Na 8. okrążeniu jest proszony o większe zarządzanie oponami w zakręcie numer 9. Inżynier bardzo często przekazuje mu komunikaty na temat różnic i tempa rywali.

„Tempo jest dobre, mamy takie same tempo jak goście z przodu, a oni mają miękkie, jesteśmy na dobrej pozycji” – mówi Urwin.

Russell musi bronić swoje pozycji, dlatego inżynier poleca mu przejście w tryb „go defend”, uczulając jednak kierowcę, by nie używał przycisku „overtake”. George zgłasza, że jeżeli tak, to zostanie wyprzedzony.

Russell dostanie informację o pierwszych zjazdach kierowców, a na 15. okrążeniu prosi sam o podanie różnic do innych kierowców. 3 okrążenia później inżynier zezwoli mu na używanie przycisku overtake, ale dopiero w późnej fazie a Russell odpowie, już i tak to robił.

Russell jest proszony o feedback dotyczący opon – mówi, że jest nieźle, ale tylne się przegrzewają. O feedback zostanie poproszony na 26. okrążeniu. Odpowie, że na szybkich i średnich zakrętach jest dobrze.

patronite

Pit-stop na 30. okrążeniu przebiegnie bezproblemowo, a po nim Russell pyta, czy kierowcy przed nim jadą na 1 czy 2 pit-stopy i dostanie odpowiedź że na 2. Urwin wydaje kierowcy dużo poleceń zmiany ustawień, a na 35. okrążeniu powtórzy prośbę o lift and coast.
Prośba o feedback opon – nieźle, ale tyły się przegrzewają

Gdy George wyprzedzi Lance Strolla, otrzyma pochwały od inżyniera i prośbę by uważał na ślizganie tylnych opon w zakrętach 2,3 i 4. Po raz kolejny padnie prośba o lift and coast.

„Próbuję zarządzać, ale jest trudno wtedy jechać szybko” – odpowiada Russell. „Potrzebujemy opon na końcówkę wyścigu” – powie na 45. kółku inżynier.

Do Russella zbliża się Fernando Alonso oraz dublujący kierowcy. Inżynier zgłosi na 45. okrążeniu: „Potrzebujemy maksymalnej wydajności z niebieskimi flagami”. Kilka okrążeń później Russell otrzymuje komunikat, że 2 samochody przed nim będą zjeżdżać jeszcze do boksów.

Na 51. okrążeniu Russell pyta, czy Alonso jest na takiej samej strategii jak on i otrzyma potwierdzenie.

Russellowi powiedziano, że 2 samochody przed nim będą jeszcze zjeżdżać do boksów

Anglik jest ostrzegany o Alonso i tym, że Hiszpan ma system DRS. Inżynier mówi mu, że może użyć trybu „Go defend” jeżeli potrzebuje. Russell nie dosłyszał tego komunikatu i dopytał: „Go defend czy Mode 10?”

„Możemy cisnąć nieco bardziej w 7. zakręcie. Jeżeli potrzebujesz możesz użyć późnego overtake” – słyszy George na 59. kółku.

Russell broni się przed Alonso i jest za to chwalony. Po kilku kolejnych okrążeniach inżynier poprosi kierowcę o używanie trybu „Go race mode 8” oraz że Russell może używać przycisku overtake kiedy chce. „Alonso ma 2 ostrzeżenia za limity toru w 9. zakręcie” – doda Urwin.



Inżynier mówi Russellowi, że opony są w dobrym stanie i może cisnąć, ale lepiej by unikał przycisku overtake”.

Alonso wyprzedzi Russella, a Anglik odeprze atak Kimiego Raikkonena. Po minięciu linii mety przeprosi zespół, mówiąc, że nie mógł zrobić nic więcej. Ekipa przyzna, że wykonał świetną pracę i nie ma za co przepraszać.

Norris

 

Przed startem Lando upewnia się w swoich ustawieniach, a inżynier życzy mu dobrego wyścigu. Lando startuje nieźle, ale nie ma szans podjęcia walki z Verstappenem. Utrzymuje 2. miejsce.

Gdy wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, inżynier dyktuje kierowcy ustawienia, na jakich powinno być auto i schłodzenie go.

Po wznowieniu Lando ostro walczy z Perezem, ale nie ma ani przed ani po tej walce komunikatów kierowcy czy inżyniera, oprócz informacji, że autem z tyłu jest teraz Hamilton.



Na 7. okrążeniu kierowca dostaje informację, że dostępny jest sytem DRS. Norris odpowiada, że tempo wydaje się być podobne do tego z minionego tygodnia.

Inżynier informuje kierowcę, ile za nim są Hamilton i Gasly. Gdy poda mu tempo Francuza, Norris odpowie: „Dobra, dobra, nie dbam o to”.

Po kilku kolejnych okrążeniach jazdy za Hamiltonem i kolejnych komunikatach o przewadze nad Hamiltonem, Norris mówi: „Jest szybszy, co mi radzicie?”

„Lando, za bardzo używamy lewej tylnej opony. Jakby dało radę utrzymać go za nami bez tego, byłoby dobrze, uważaj na ślizganie się tyłu” – odpowiada inżynier. Kilka okrążeń później informuje kierowcę, że pierwszy zawodnik odwiedził aleję serwisową.

„Tempo oceniam na 1, myślę, że to ok co robię” – mówi kierowca, przyznając, że jedzie bardzo szybko. Inżynier potwierdza, że zespół jest zadowolony z tempa.

Norris pyta o to czy jedzie na właściwych ustawieniach i dostaje potwierdzenie, wraz z informacją, że oba okna samochodów bezpieczeństwa są otwarte. Próśb o rekomendację ustawień na poszczególne zakręty będzie w tym wyścigu kilka ze strony Norrisa.

„Co myślisz o okrążeniu w której celujemy?” – pyta inżynier kierowcę w kontekście zjazdu do boksów. „Na ten moment wygląda OK” – odpowiada Anglik.

Po kilku okrążeniach Lando zgłosi: „Nie mogę już cisnąć, opony są OK, ale nie mogę już jechać tempem Hamiltona”. „OK, plan A nadal możliwy” – odpowie inżynier.

Gdy Hamilton wyprzedzi Norrisa, kierowca McLarena zgłosi, że hamulce jego rodaka z Mercedesa „są w ogniu”.

„Mam większe problemy w brudnym powietrzu, ale w porównaniu z Bottasem nie jest źle” – zgłosi Lando kilka okrążeń później.

Inżynier podaje mu różnice do Hamiltona i Bottasa i wtrąca informację o karze 5 sekund. Lando zaczyna dopytywać za co, ale inżynier szybko ucina pytania, prosząc by teraz o tym nie myślał i skupił na jeździe. Podaje mu też różnicę do Daniela Ricciardo. „Dobra, nieważne. Czego ten gość się spodziewał jadąc od zewnętrznej” – mówi Norris, komentując jeszcze swoją karę.

Norris po kilku następnych okrążeniach zgłosi, że Bottas jest od niego szybszy. Przed zjazdem do boksów inżynier prosi kierowcę o „100% tempa” i prosi o informację o balansie auta. Norris potwierdza, że jest dobry.

Norris zjeżdża do boksów i odbywa karę, a wyjeżdżając jest informowany o położeniu Leclerca. Inżynier prosi kierowcę by cisnął. Po kilku okrążeniach Norris pyta: „Jak mocno mogę teraz cisnąć dla Bottasa?”. Inżynier odpowie, że są zadowoleni z obecnego tempa, ale może się to zmienić.

baner mubi blog do wpisu

Inżynier pyta, jak tempo, a kierowca odpowiada, że „2, ale może zarządzać znacznie bardziej”.

Norris dostanie informację o uszkodzeniach Hamiltona i problemach kierowcy Mercedesa. Inżynier powie mu też, że może cisnąć bardziej w zakrętach 6. i 7.

„Bottasowi powiedziano by nie wyprzedzał Hamiltona, to otwiera nam drzwi, ciśnij” – mówi inżynier.

Norris jadąc za kierowcą Mercedesa zgłasza, że Fin przekroczył limity toru. Potem padnie informacja, że Bottas otrzymał zgodę na walkę z Hamiltonem, a następnie, że mogą zamienić się miejscami zawodnicy Mercedesa.

Gdy Hamilton zjedzie do boksów Norris otrzyma o tym informacje i prośbę o kolejnych zmianach ustawień. Podawane mu będą również różnice do Valtteriego Bottasa.

Na 10 okrążeń przed końcem inżynier powie, że z ich perspektywy opony wyglądają dobrze i Lando może cisnąć. Podana zostanie mu również różnica do Hamiltona, wraz z informacją, że nie stanowi on zagrożenia.

„Nie mogę zbliżyć się do niego odpowiednio blisko” – powie Norris, jadąc około 1,3 sekundy za Bottasem.



„Pamiętaj, co mówiliśmy o krawężnikach, póki co wszystko dobrze” – odpowie inżynier. Lando poprosi by inżynier odzywał się tylko gdy nie ma samochodów w pit-lane, gdyż inaczej niż nie słyszy.

Gdy inżynier zgłosi, że Bottas przed Norrisem łapie dublowanych, Lando odpowie z przekąsem, że widzi to.

Po minięciu linii mety, Lando długo milczy. Inżynier informuje go, dzie ma zjechać, jest też chwalony za podium.

„Tak, dobra robota, ale nie jestem zawodolony, powinno być P2, nie wiem co wtedy mogłem zrobić lepiej” – odpowiada kierowca.

„Tak, wiemy, że jesteś wkurzony. Jak na ironię, on potem dostał karę za dokładnie to samo”. Jesteś kierowcą dnia więc ktoś z tobą pogada” – odpowiada inżynier.

„Czy wolno mi porozmawiać z McLarenem” – słychać głos dziennikarki. „Tak, mozesz mówić – mówi kierowca”. „NIe jestem zadowolony, co jest wspaniałe, bo i tak jesteśmy na podium. Wspaniale widzieć tych wszystkich kibiców na trybunach na pomarańczowo, kibicujących McLarenowi. Inżynier go pośpiesza i instruuje jeszcze raz gdzie ma zjechać.”

Inni

 

Skrajnie różnie były reakcje na wypadek pomiędzy Raikkonenem i Vettelem. Niemiec zachował spokój i współpracował z inżynierem. Sebastian stwierdził, że kontakt był „trochę niepotrzebny” i że Kimi musiał go nie widzieć lub patrzyć w innym kierunku.



Raikkonen natomiast pytał – choć też dość spokojnie – co się stało – w swoim stylu.

Kimi miał w tym wyścigu powody do nerwów również na swojego inżyniera. Emocje były duże, ale trudno nie przyznać Finowi racji.

Zły na Sergio Pereza po wyścigu był też Charles Leclerc.

Kolejnym wściekłym kierowcą był Esteban Ocon.



Valtteri Bottas na spokojnie przyjmował wszystkie komunikaty, zabraniające mu i zezwalające mu na walkę z Lewisem Hamiltonem.

Lewis Hamilton dopytywał, ile punktów stracił do Maxa Verstappena.

Takie komunikaty do swojego podsumowania wybrała F1:

Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu:

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi