Już za nieco ponad 3 tygodnie kierowcy Formuły 1 będą uczestniczyć w pierwszym sprincie kwalifikacyjnym. Dziś ustalono ostatnie szczegóły tych wyścigów, m.in. problem szybciej zużywających się sprzęgieł w bolidach 4 ekip, w tym Alfa Romeo Racing ORLEN.
Ostatnie szczegóły
Najważniejsze kwestie 3 wyścigów kwalifikacyjnych w tym roku były ustalone już wcześniej (patrz poniżej), jednak dziś dyskutowano nad kilkoma mniejszymi kwestiami, m.in. problemem wytrzymałości sprzęgieł w niektórych ekipach.
Jak pisał Auto Motor und Sport, Aston Martin, Alpine i McLaren obawiały się o sprzęgła w swoich samochodach. Wszystko jest związane z parkiem zamkniętym. Kwalifikacje będą przeprowadzone w piątek – to oznacza, że po zakończeniu sesji obowiązuje zakaz prowadzania zmian w samochodach. W skrajnych sytuacjach dozwolona jest wymiana hamulców, świec zapłonowych, filtrów i uszkodzonych części. Jednak sprzęgło już się do tej listy nie zalicza.
Aston Martin, Alfa Romeo, Alpine i McLaren zwykle zmieniają lub serwisują sprzęgła po dwóch piątkowych sesjach treningowych. Nie będzie to już możliwe w przypadku obecności sprintu kwalifikacyjnego.
„Te sprzęgła zostały zbudowane w innym celu. Potrzebują konserwacji po 300 kilometrach. Gdybyśmy wiedzieli, czego się spodziewać przed sezonem, zbudowalibyśmy inne sprzęgła. Musimy jeździć ze sprzęgłem przez cały weekend bez serwisu, nie możemy zagwarantować, że wytrzyma” – mówił Andy Stevenson z Astona Martina.
Dziś ustalono, że w przepisach parku zamkniętego po piątkowych kwalifikacjach nie zostaną wprowadzone modyfikacje, jednak jeżeli zespoły zauważą graniczne zużycie elementów sprzęgła (również na danych), będą mogły je wymienić, przekazując wymieniany element do inspekcji FIA, która potwierdzi lub zakwestionuje słuszność jego wymiany.
Podobne obawy były również w sprawie zużycia dolnej deski, którą zazwyczaj zmienia się przed kwalifikacjami. Dziś ustalono, że nie będzie mogła ona być wymieniana.
Co już wcześniej wiedzieliśmy
Wyścigi sprinterskie mają być rozegrane przy okazji trzech tegorocznych rund – na Silverstone (17 okrążeń), Monzy (18 okrążeń) i podczas jednej pozaeuropejskiej rundy (mówiło się o Interlagos, ale rozegranie tego wyścigu stoi pod znakiem zapytania). Ogólny dystans każdego z wyścigów to 100 km.
Podczas tych weekendów wyścigowych w piątek będzie odbywał się pierwszy trening, a następnie kierowcy przejadą sesję kwalifikacyjną w tradycyjnym formacie z 5-ma dostępnymi kompletami opon miękkich. W sobotę rano będzie miał miejsce drugi trening, a następnie zawodnicy na podstawie piątkowych kwalifikacji ustawią się do „Kwalifikacji sprinterskich” czyli wyścigu na dystansie 100 km.
Każdy zawodnik będzie miał w nim dostępne dwa komplety opon – dowolnie wybrane spośród mieszanek dostępnych w weekend. Co ważne, w wyścigu nie będzie obowiązkowego pit-stopu. W wyścigu zawodnicy będą rywalizowali o punkty do klasyfikacji generalnej. Dostawać będzie je jednak tylko pierwsza trójka. Zwycięzcy przypadną 3 oczka, drugiemu kierowcy 2, a trzeciemu 1. W wyścigach tych będzie dostępny system DRS.
Wyniki takiego wyścigu zdecydują o ustawieniu do niedzielnego wyścigu głównego – nie będzie odwracania kolejności itp.
Źródło: Auto Motor und Sport, Autosport.com