Pierwszy wyścig po kolizji Verstappena i Hamiltona oraz ostatni przed przerwą wakacyjną. Przed nami Grand Prix Węgier, które zapowiada się bardzo ciekawie – nie tylko ze względu na walkę na torze. Przeczytajcie jego zapowiedź.
Harmonogram
Czwartek, 29 lipca
godz. 12:30 – 16:00 – Konferencja prasowa
Piątek, 30 lipca
godz. 10:05 – 10:50 – Trening F3
godz. 11:30 – 12:30 – Pierwszy trening F1
godz. 12:55 – 13:25 – Trening W Series
godz. 13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa
godz. 13:50 – 14:20 – Kwalifikacje F3
godz. 15:00 – 16:00 – Drugi trening F1
godz. 16:30 – 17:00 – Kwalifikacje W Series
godz. 17:25 – 18:10 – Trening Porsche Mobil 1 Supercup
Sobota, 31 lipca
godz. 10:35 – 11:20 – Pierwszy wyścig F3
godz. 12:00 – 13:00 – Trzeci trening F1
godz. 13:55 – 14:25 – Kwalifikacje Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
godz. 16:00 – 17:00 – Konferencja prasowa
godz. 16:30 – 17:10 – Wyścig W Series
godz. 17:55 – 18:40 – Drugi wyścig F3
Niedziela, 1 sierpnia
godz. 10:45 – 11:30 – Trzeci wyścig F3
godz. 12:10 – 12:45 – Wyścig Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 13:20 – 13:50 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1
Program TV
Wyścig będzie oczywiście transmitowało Eleven Sports, ale tym razem także Polsat. Tym, którzy jeszcze nie mają tych programów, przypominam, że nadal dostępna jest promocja Player.pl, dzięki której do końca roku wszystkie kanały Eleven Sports obejrzycie za 90 zł. Zakupicie go tutaj. Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Wyścig będzie można też oglądać w F1 TV Pro, które ma już w pełni zaktualizowaną aplikację z lepszą jakością i możliwością oglądania przez Airplay i Google Chromecast. Innymi nowościami są prędkość 50 klatek na sekundę, wyższa jakość, możliwość przewijania transmisji na żywo czy nowa wyszukiwarka materiałów dostępnych w aplikacji. Zakupicie ją tutaj.
Alfa zapowiada
„Przystępujemy do finałowego wyścigu przed przerwą letnią z takimi samymi celami – oboma samochodami w Q2 i punktami w niedzielę. Nie ustanę w powtarzaniu, że pukamy do drzwi pierwszej dziesiątki i potrzebujemy jedynie ułożenia się rzeczy by wykonać finałowy krok. Spędziliśmy większość poprzedniego wyścigu w punktach i byliśmy na 10. miejscu aż do ostatnich okrążeń na Silverstone, a to tor, który zazwyczaj nie pasuje naszemu autu więc mamy nadzieję, że będziemy w stanie wydobyć coś więcej z naszego potencjału na torze znacząco różniącym się do tego brytyjskiego. To byłby idealny scenariusz przed przerwą letnią by podtrzymać passę w drugiej części sezonu” – powiedział Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen wystartuje na Hungaroring po raz 19. czym wyrówna należący do Rubensa Barrichello rekord tartów na tym obiekcie. Fin raz wygrał Grand Prix Węgier i raz startował z Pole Position. Do Kimiego należą rekordy:
– liczby podiów na Hungaroring (9)
– liczby najszybszych okrążeń w wyścigach na Hungaroring (4)
Łącznie w wyścigach na Hungaroring Kimi zdobył 134 punkty, co jest 3. wynikiem w historii. Będzie to jego 200. wyścig z silnikiem Ferrari za plecami.
„W ostatnim wyścigu na Silverstone byliśmy bardzo blisko punktów. Byłem 10. gdy mierzyłem się z Perezem i czułem, że mogę walczyć o ten punkt aż do końca wyścigu. Wróciliśmy z niczym, ale mamy nadzieję, że będziemy w stanie utrzymać formę na Węgrzech, na torze, który powinien nam pasować. Jak zawsze oczekujemy być blisko w sobotę i niedzielę, ale jeżeli zrobimy dobrze swoją robotę, powinniśmy wywieźć dobry rezultat” – powiedział Kimi Raikkonen.
Antonio Giovinazzi pojawia się w sesjach weekendu wyścigowego przed GP Węgier od 2017 roku. Nigdy nie zdobył punktów w F1 na tym torze, ale w 2016 roku w GP2 był drugi w wyścigu głównym.
„Ukończenie pierwszej połowy sezonu na dobrych pozycjach byłoby świetne przed udaniem się na przerwę letnią i dodałoby wszystkim pewności siebie. Węgry to zupełnie inny tor niż Silverstone i mamy nadzieję, że spiszemy się tam dobrze. Wiemy, że nasze tempo jest wystarczająco dobre by utrzymać za sobą wielu rywali, ale potrzebujemy spisywać się dobrze, gdy będzie miało to znaczenie. Jeżeli to zrobimy, możemy mieć dobry weekend” – dodał Antonio Giovinazzi.
Występy Kubicy
Robert Kubica startował na Hungaroring wielokrotnie, ale bez wielkich sukcesów. Często miewał sporo pecha. Jego występy przypominam tutaj.
O torze
Historia
Hungaroring gości zawody F1 nieprzerwanie od 1986 roku. Wszystko zaczęło się od pomysłu Bernie’go Ecclestone’a, który pod koniec lat 70-tych XX wieku zamarzył sobie, żeby zosganizować wyścig za „Żelazną kurtyną”. Początkowo, ówczesny rzewodniczący FOCA i promotor F1 myślał o zawodach ulicznych w Moskwie, ale władze Związku Radzieckiego nie podjęły konkretnych kroków i „niepodlewany” działaniami pomysł umarł. Pojawiały się pomysły Chin czy Jugosławii (mocno forsowany przez ówczesną żonę Berniego, pochodzącą z Jugosławii Slavicę). Testowano także m.in. tor w Poznaniu. Ostatecznie jednak, na wybór miejsca wpływ miał węgierski specjalista od reklamy Tamas Rohonyi, który wraz z rodakiem Tamasem Fransem, którzy korzystając ze współpracy z Ecclestone’m zwócili jego uwagę właśnie na kraj ich pochodzenia.
Na początku Bernie chciał zorganizować wyścig w Związku Radzieckim, ale ten wydał mu się depresyjny i szary. Jego żona, Slavica zaproponowała rodzinną Jugosławię, jednak udało mi się przekonać, że to mój kraj – Węgry – są najlepszym miejscem na Grand Prix – powiedział Rohonyi.
Początkowo narodziły się dwie koncepcje. Zorganizowanie wyścigu ulicznego, lub wybudowanie jakiegoś „stałego” toru pod Budapesztem. Ze względów ekonomicznych zwyciężyła ta druga opcja, a jako lokalizację dla nowej areny wybrano leżącą w niecce pagórkowatego terenu, wioskę Mogyorod. Tereny odkupiono od państwowego kombinatu rolniczego i nakładem ok 18 mln dolarów, na przełomie lat 1985-86 wybudowano tor Hungaroring.
10 sierpnia odbyła się pierwsza, historyczna Grand Prix Węgier. Na wyścigu zjawiło się przeszło 200 000 osób, które mogły podziwiać batalię o zwycięstwo, jaką stoczyli, startujący z pole position Ayrton Senna z Lotusa i kierowca Williamsa Nelson Piquet. Zwyciężył ten drugi. Pecha miał Alain Prost. Francuski kierowca McLarena, który na Węgrzech zaliczał swoją 100 Grand Prix, rozbił swój bolid i nie zjawił się na mecie wyścigu.
Od tego czasu na Hungaroringu odbyło się wiele pamiętnych wyścigów, jak choćby w 1989, gdy Nigel Mansell zwyciężył po starcie z 12 pola. W 1997 roku niespodziewanie prowadził Damon Hill w kiepskim bolidzie Arrows-Yamaha, ale jego pech sprawił, że zwycięstwo przypadło późniejszemu mistrzowi świata, Jacquesowi Villeneuvowi z Willliamsa, którego ekipę… przed sezonem opuścił Hill.
Dwukrotnie dotychczas na Węgrzech kierowcy zapewniali sobie mistrzostwo świata. Miało to miejsce w 1992 roku, gdy jedyny tytuł zdobywał Nigel Mansell oraz w 2001 roku, gdy mistrzostwo fetował tam Michael Schumacher.
Kilku kierowców odniosło tam też swoje debiutanckie zwycięstwa. W 1993 roku zwyciężył Damon Hill, w 2006 Jenson Button, a w 2008 roku swoje jedyne zwycięstwo w F1 wywalczył Heikki Kovalainen. Pamiętnym wydarzeniem było zwycięstwo na Hungaroringu Fernando Alonso z 2003 roku. Hiszpan wygrał tu swój pierwszy wyścig w wieku niespełna 23 lat i aż do czasu Sebastiana Vettela i pamiętnego wyścigu na Monzie w 2008, był najmłodszym zwycięzcą wyścigu w F1.
Szczególnie jeden wyścig na Węgrzech zapadł w pamięć polskich kibiców. W 2006 roku, na torze Hungaroring w F1, w barwach zespołu BMW Sauber, zadebiutował Robert Kubica. Zastąpił wtedy Jacquesa Villeneuve’a, którego zwycięstwo w 1997 roku… obserwował z trybun.
Pętla
Hungaroring liczy sobie 4381 metrów i składa się z 14 zakrętów. To jeden z krótszych torów w kalendarzu F1. Kierowcy w wyścigu przejeżdżają 70 okrążeń (306,630 km). Najdłuższa prosta toru to 908 metrów. Kierowcy przez 53% okrążenia jadą z pełnym gazem i dokonują blisko 50 zmian biegów na jednym okrążeniu. Prędkości maksymalne dochodzą do 310 km/h. Startujący z pole position mają około 44% szans na wygranie wyścigu na Hungaroring.
W tym roku ponownie będziemy mieli 2 strefy DRS jedna po drugiej z tylko jednym punktem detekcji.
Tak przedstawiają się wyniki ubiegłorocznej rywalizacji:
Opony
Na Hungaroring Pirelli przywiezie pośredni zestaw swoich mieszanek.
Pogoda
Jak to zwykle bywa – albo będzie padało albo nie. Niektóre prognozy pokazują sporo deszczu na sobotę, inne na niedzielę. Nad Węgrami będą przechodziły burze i one mogą namieszać w rywalizacji.
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 395,5 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 387,5 | |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 226 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 165,5 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 160 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 159 | |
8 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 115 | |
9 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 | |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | 74 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 43 | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 34 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | Williams Mercedes | 16 | |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 7 | |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | |
19 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 0 | |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 7 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 6 | 01/04/24 - 3 pkt | |
Kevin Magnussen | 5 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Daniel Ricciardo | 2 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Fernando Alonso | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Nikita Mazepin | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
George Russell | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!