KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogram

“Zabierzcie Yukiego z drogi” – GP Francji z Tsunodą, Verstappenem i nie tylko



Ja wybrałem Yukiego Tsunodę, Wy wskazaliście Maxa Verstappena. Zapraszam na podsumowanie najciekawszych komunikatów radiowych z Grand Prix Francji – nie tylko tych zawodników.

Tsunoda

 

Japończyk ruszał z alei serwisowej, dlatego przed startem dopytywał o procedurę startową, rozgrzewanie opon. Dostał jednak informację, że to będzie po prostu standardowy wyjazd z boksów.

Tuż przed wyjazdem, Yuki jest jednak proszony żeby uważał na ludzi w pit-lane bo po starcie będzie duże zamieszanie.

Gdy opuści aleję serwisową, inżynier mówi: “Mode 6, dawaj Yuki”. Przez pierwsze okrążenia kierowca AlphaTauri otrzymuje dużo instrukcji na temat ustawień. W swoim pierwszym komunikacie, Japończyk narzeka na wibracje. W odpowiedzi otrzymuje polecenie zmiany ustawień.

Po kilku kolejnych okrążeniach inżynier pyta, czy potrzebuje więcej stabilności, a Yuki potwierdza i następuje kolejna zmiana ustawień.



Tsunoda jest zachęcany do wyprzedzenia Raikkonena, ale bardzo narzeka na lewą przednią oponę. “Nie jesteś sam wielu kierowców narzeka.

“Próbuję go gonić, ale ma mnóstwo trakcji na wyjściach” – mówi Tsunoda, zgłaszając później problem z temperaturami opon: “Robi się źle” – mówi.

Po zjeździe na pit-stop, inżynier znów zachęca Yukiego: “Dobra, teraz jest twój czas, zrób użytek z czystego powietrza” – mówi.

Tsunoda otrzymuje polecenie zmiany ustawień i znów jest zachęcany do szybszej jazdy: “Ciśnij, musimy podciąć Ocona”. Chwilę później inżynier mówi: “Push flat out przez 1 okrążenie”.

Yuki narzeka na stabilność auta, a inżynier mówi mu, że wzmaga się wiatr.

“Jakie są twoje ograniczenia Yuki?” – pyta inżynier. “Obecnie trakcja” – odpowiada kierowca.

Zespół pyta Yukiego, czy myśli, że dojedzie na tych oponach do końca, a Japończyk nie jest tego pewny.

Yuki jest informowany, że Alonso za nim mocno ciśnie. Gdy zostanie wyprzedzony przez Strolla, Yuki mówi: “Przepraszam, nie mogłem nic zrobić”. “OK, skup się na tempie” – odpowie inżynier.

Pytany kolejny raz o ograniczenia, Tsunoda wykrzykuje “Trakcja!”.

Kolejne okrążenia to przede wszystkim informacje o tempie, a na ostatnich okrążeniach również niebieskie flagi.

Po minięciu linii mety, Yuki mówi: “Była duża degradacja, trakcji nie było”. “Dobra robota mimo to, wyścig był ok. Jakbyśmy zaczęli wyżej, bylibyśmy w punktach, ale uczymy się dalej” – mówi inżynier. Yuki prosi o kolejność czołówki wyścigu.



Verstappen

 

Na długo przed startem Max odbywa krótką dyskusję z inżynierem na temat ustawień, a potem następuje cisza. Dopiero po dojeździe na pola startowe, inżynier informuje kierowcę, że ostatni samochód ustawił się na starcie.

Po błędzie Max nie ma żadnego komunikatu, a niedługo potem inżynier zaczyna podawać mu straty i przewagi nad rywalami. Gdy aktywny stanie się system DRS, inżynier informuje o tym kierowcę oraz o tym, że Bottas za nim ma go dostępnego.

Verstappen domaga się czegoś na poprawę prowadzenia auta i dostaje polecenie zmiany ustawień. Już wtedy pojawia się problem z niewyraźną komunikacją radiową.

Verstappen nie jest w stanie dogonić Hamiltona, blisko za nim jest Bottas. “Nie wiem, co mam jeszcze zrobić” – mówi kierowca, po czym dostaje polecenie zmiany ustawień.

Verstappen zgłasza problemy z tyłem, ale po kilku okrążeniach inżynier prosi go o podniesienie tempa: “A myślicie, że co robię?” – odpowiada kierowca.



Verstappen zjeżdża do boksów, a po wyjeździe dostaje informacje o Bottasie i prośbę o zmianę ustawień. Sam po chwili pyta o różnicę i dostaje informację, że Hamilton zaraz zjedzie do boksów.

Już gdy Verstappen widzi Hamiltona, inżynier mówi Holendrowi o Angliku. Potem Max co chwilę dostaje informacje o stracie Hamiltona i tym, czy Anglik ma system DRS. Gdy nastąpi krótka przerwa w tych komunikatach, kierowca mówi: “Gap! Hello!”. “0.7, mode 7 i uspokój się Max” – mówi inżynier.

“Chcę znać różnice żeby wiedzieć kiedy mam się bronić” – odpowiada Verstappen.

Gdy za Verstappenem jedzie wciąż Hamilton, kierowca dziwi się: “Jak dużo przyczepności oni mają!”.

Po kilku okrążeniach intensywnych komunikatów radiowych oraz spoglądania w lusterka na będącego blisko Hamiltona, Max mówi: “Nie dojedziemy tego w ten sposób, to pewne”.

W kolejnym komunikacie Holender mówi: “Nie wiem, ale musimy coś zrobić, zaczynam tracić przyczepność, a oni mają jej aż tyle”.

Niedługo później – gdy przewaga nad Hamiltonem się powiększy – Verstappen zostanie ściągnięty do boksów.

Kierowca Red Bulla dostaje regularne informacje o czasach, jest mu przedstawiana długość pierwszego stintu oraz orientacyjne tempo, jakim powinien jechać. “Upewnij się tylko Max żeby zostało ci trochę gumy na koniec stintu”.

Max wydaje kolejny komunikat, ale inżynier nie rozumie go i prosi kierowcę, żeby spróbował przesunąć mikrofon przy najbliższej okazji. Max próbuje i prawdopodobnie pyta czy już, ale poprawy nie ma.

“Gdy zbliżymy się do Mercedesów, Mode 8 i dostępny overtake” – mówi inżynier. Po chwili dodaje też, że Valtteri Bottas ma duże problemy w pierwszym sektorze.

Przed Holendrem jadą dublowani kierowcy, gdy przed Maxem znajdzie się Tsunoda, ten powie do zespołu: “Weźcie Yukiego z drogi”.



Max jest chwalony za wyprzedzenie Bottasa i ma regularnie podawane czasy okrążeń i stratę do Hamiltona. Na 3 okrążenia przed końcem inżynier ostatni raz poda stratę i powie: “Zostawiam cię z tym”.

Max wyprzedza Lewisa i jest chwalony za ten manewr, po czym podawana jest mu przewaga nad Hamiltonem.

Gdy minie linię mety, padają gratulacje: “Co za wyścig, niesamowity” – mówi Max. “Świetna robota Max, mamy rewanż” – odpowiada Christian Horner.

Inni

 

Największą furorę zrobił komunikat Valtteriego Bottasa, który przeklinał na swój zespół, że nie posłuchano go w sprawie strategii na dwa pit-stopy.



Okazuje się, że również Lewis Hamilton miał podobne uwagi. Po minięciu linii mety zachował jednak spokój mimo “przegranego” wyścigu.

Okazuje się, że Alpine chciało zamienić swoich kierowców w trakcie wyścigu, ale Fernando Alonso delikatnie wyperswadował ten pomysł.

Intensywnie było też w McLarenie. Zespół próbował wypytać go, kiedy mogą skończyć się jego opony.

A oto wybór Formuły 1 z najlepszymi komunikatami z całego weekendu.

Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu:



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Las Vegas

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 21 listopada:
godz. 1:30 – 1. Trening
godz. 5:00 – 2. Trening

Sobota, 22 listopada:
godz. 1:30 – 3. Trening
godz. 5:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 23 listopada:
godz. 5:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję...

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi