KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

F4: Kacper Sztuka walczył z rozgrzanym do czerwoności torem



To nie był wymarzony weekend Kacpra Sztuki we mistrzostwach Włoch Formuły 4. Młody kierowca z Cieszyna notował świetne rezultaty podczas treningów, ale w kwalifikacjach do trzech niedzielnych wyścigów zajął pozycje w drugiej części stawki, co uniemożliwiło mu walkę o czołowe lokaty. Mimo to zdołał trzykrotnie zameldować się w pierwszej „dziesiątce” debiutantów. Główną przeszkodą okazał się brak doświadczenia w jeździe po rozgrzanym asfalcie.

Podczas trwających cztery godziny, piątkowych sesji treningowych, Kacper Sztuka przejechał ponad 100 okrążeń, jeszcze lepiej poznając tor i wykręcając doskonałe czasy. Skupiając się na tempie kwalifikacyjnym, Polak zdołał uzyskać czwarty czas w stawce i mógł z dużym optymizmem czekać na sobotnią rywalizację o jak najlepszą pozycję startową. Kwalifikacje okazały się jednak niezwykle wymagające i 15-letni cieszynianin nie zdołał powtórzyć wyniku z testów.

– Tor był bardzo rozgrzany. Temperatura asfaltu sięgała 60 stopni. Było mi bardzo trudno dostosować się do tych warunków, bo pierwszy raz ścigałem się na tak gorącej nawierzchni. To było coś zupełnie nowego. Co więcej na torze było bardzo dużo aut i każdy chciał jechać za kimś, aby mieć jak najlepszy tunel aerodynamiczny. To wszystko sprawiło, że ten etap rywalizacji nie poszedł po naszej myśli – przyznał Kacper Sztuka.



W pierwszym wyścigu młody Polak walczył jak lew, próbując z mozołem przesuwać się o kolejne pozycje do przodu. Wskoczył w pewnym momencie na 19. lokatę, ale wówczas na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Po powrocie do ścigania Kacper Sztuka stracił kilka pozycji i ostatecznie ukończył rywalizację na 23. miejscu. To co nie udało się rano, udało się po południu. W drugim wyścigu cieszynianin wskoczył na 17. miejsce i 8. wśród debiutantów. Na swoje pierwsze punkty zapracował z kolei drugi z Polaków – Piotr Wiśnicki, dojeżdżając do mety z 10. czasem.

– Harmonogram był napięty – trzy wyścigi jednego dnia też były dla mnie nowością. Bardzo trudno było przebijać się do przodu z drugiej części stawki. Wypadki i kolizje nie ułatwiały sprawy, a w trzecim wyścigu zawodnicy zdecydowanie bardziej ryzykowali i nie brakowało pojedynków koło w koło. Za każdym razem poprawiałem swoją pozycję startową, ale jak to w Formule 4, rozpoczynając zmagania z tylnych linii nie ma zbyt wielkich szans na dogonienie czołówki – przyznał kierowca.

Ten ostatni wyścig, wspominany przez młodego kierowcę, trwał wyjątkowo ponad godzinę. Wszystko z powodu niebezpiecznie wyglądającej kolizji dwóch bolidów, które wypadły poza tor w tumanach żwiru i piasku. Na szczęście nikomu nic się nie stało, pojawiła się jednak czerwona flaga i rywalizacja musiała zostać przerwana. Po powrocie do sportowej walki, Kacper Sztuka zdołał wywalczyć 20. pozycję, kończąc weekend z kilkoma cennymi punktami w klasyfikacji debiutantów.

– Na pewno mamy problem z jazdą w upale i musimy popracować nad tempem kwalifikacyjnym na rozgrzanym torze. Dobra informacja jest taka, że na chłodniejszej nawierzchni tempo było doskonałe, więc teraz tylko trzeba popracować nad tym, by przenieść je również na takie warunki, jakie mieliśmy w sobotę i niedzielę – podsumował cieszynianin.



Teraz Kacpra Sztukę czeka niemal miesiąc przerwy. Kolejną, czwartą rundę F4 zaplanowano na torze Imola między 23, a 25 lipca. Jest więc sporo czasu na testy i pracę nad poprawieniem wyniku na półmetku sezonu.

Wyniki 3. rundy na torze w Vallelundze

Wyścig 1:
1. Oliver Bearman (GBR) 31’51.695
2. Sebastian Montoya (COL) +1.277
3. Tim Tramnitz (GER) +1.801

17. Piotr Wiśnicki (POL) +12.732
23. Kacper Sztuka (POL) +16.725

Wyścig 2:
1. Oliver Bearman (GBR) 32’11.782
2. Tim Tramnitz (GER) +0.296
3. Joshua Dufek (AUT) +1.024

10. Piotr Wiśnicki (POL) +4.408
17. Kacper Sztuka (POL) +8.815

Wyścig 3:
1. Oliver Bearman (GBR) 28’14.313
2. Sebastian Montoya (COL) +0.947
3. Tim Tramnitz (GER) +3.233

17. Piotr Wiśnicki (POL) +36.626
20. Kacper Sztuka (POL) +46.479

Klasyfikacja generalna rookie:
1. Leonardo Bizzotto (BVM Racing) 105pkt
2. Conrad Laursen (DEN) 97pkt
3. Lorenzo Patrese (AKM Motorsport) 90pkt

7. Kacper Sztuka (AS Motorsport) 68pkt



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi