Ten wyścig był przez kilkadziesiąt okrążeń bardzo standardowy i nie działo się w nim wiele, ale końcówka to „wynagrodziła”. Jak przedstawiają się jego najważniejsze dane?
Wyniki
Skrót
Best lapy
Sergio Perezowi brakło 0,2 sekundy do zyskania jeszcze jednego punktu za najlepszy czas okrążenia. Wykręcił je Verstappen, ale siłą rzeczy nie dostanie dodatkowego punktu.
Sektory
Dzięki temu, że żaden z kierowców nie zjechał po opony by wykręcić najlepszy czas okrążenia, możemy nieco bardziej skutecznie porównać czasy sektorów. W pierwszych dwóch brylowały Red Bulle, w ostatnim jednak próżno szukać ich w czołówce – Perez miał 15. czas a Verstappen 16. Fakt braku slipstreama i DRS-u robił jednak robotę.
Prędkości
Najwyższą prędkość w wyścigu osiągnął Kimi Raikkonen – aż 345,6 km. Najwolniejszy spośród tych na mecie był Leclerc.
Pit-stopy
Red Bull był w niedzielę w stanie wykonać zmianę opon u Verstappena w czasie poniżej 2 sekund. Co ciekawe ich drugi pit-stop – z Sergio Perezem – był jednym z najwolniejszych i niektórzy doszukują się tu celowego działania by bardzo szybki Meksykanin nie wyjechał przed Maxem Verstappenem. Szybcy ponownie byli mechanicy Alfy Romeo.
Fatalne pit-stopy zaliczali mechanicy Haasa. Wszystkie 6 ich zmian plasowało się w najgorszej 9-tce pit-stopów. Najkrótszy trwał 3,7 sekundy.
Strategie
Szaleństw dziś nie było, ale warto zwrócić uwagę na ciekawe strategie Russella i Giovinazziego oraz odwróconą strategię Strolla, która ostatecznie się nie opłaciła.
Opony
Najwięcej zdecydował się dziś przejechać Norris.
Alfa podsumowuje
„Możemy być zadowoleni z dowiezienia punktów, szczególnie że pokazaliśmy dobre tempo od startu do mety. Startowaliśmy daleko od idealnych pozycji, ale wszyscy w zespole wykonali dobrą robotę, która pozwoliła nam walczyć o punkty aż do ostatnich okrążeń. Finisz w pierwszej 10-tce w drugim wyścigu z rzędu jest nagrodą za czystą jazdę, dobrą strategię dla obu kierowców i postęp, jaki uczyniliśmy. Podczas restartu musieliśmy mądrze rozgrywać nasze karty, gdyż wszyscy podejmowali ryzyko, ale koniec końców udało nam się zdobyć punkt. Nadal jednak jest przed nami praca. Mamy teraz pewność siebie, a kilka ostatnich wyścigów dodało nam odwagi w ciśnięciu dalej i to jest naszym celem” – powiedział Fred Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen zdobył pierwszy punkt w sezonie.
„Niewiele działo się w moim wyścigu aż do ostatnich dwóch okrążeń więc dobrze dowieźć do mety punkt. Wyprzedzanie okazało się zaskakująco trudne, byliśmy w stanie jechać tuż za samochodami przed nami, ale nie mogliśmy wykonać ruchu. Restart po czerwonej fladze był dość chaotyczny, mogliśmy pojechać lepiej, ale jednocześniej mogło pójść znacznie gorzej więc przyjmujemy ten punkt” – powiedział Fin.
Antonio Giovinazzi startował z 20. miejsca, ale przyjechał tuż za Kimim Raikkonenem.
„Miałem świetny start, który pozwolił mi wrócić do walki o punkty od początku. Nie był to łatwy wyścig, gdyż miałem mały problem z hamulcami, co na takim torze nie jest idealne, ale moje tempo mimo to było dobre. Wykonaliśmy wczesny pit-stop by podciąć niektórych rywali, ale po nim było dość spokojnie aż do czerwonej flagi. Podczas restartu zyskałem miejsce w pierwszym zakręcie, ale miał kontakt z Ricciardo w drugim zakręcie i mój samochód przeszedł w tryb anti stall. Myślę, że wycisnęliśmy maksimum z tego wyścigu, szczególnie startując z ostatniego miejsca. Byliśmy blisko punktów. Wiele dziś się wydarzyło, to był szalony wyścig, ale musimy być zadowolony, gdyż mamy kolejne punkty” – powiedział Włoch.
Ode mnie
Nie tak, zdecydowanie nie tak powinny rozstrzygać się losy walki o mistrzostwo świata. I zdecydowanie nie tak powinny zachowywać się (nawet bardzo zużyte) opony w serii jeżdżącej 330 km/h.
Ale po kolei! Sergio Perez wygrywa szalone od pewnego momentu Grand Prix Azerbejdżanu! Drugie zwycięstwo w karierze – świetna strategia, rewelacyjna jazda i oddane to, co zabrał mu zbyt długi pit-stop zespołu. Brawo! Wreszcie! Takiego Sergio chcemy oglądać. I jest awans na 3. miejsce w generalce.
Na drugim miejscu jeszcze większe zaskoczenie – Sebastian Vettel! Świetna strategia Astona, jeszcze lepsza jazda. Wow – takiego wyniki po Astonie się nie spodziewałem.
Trzecia pozycja dla niezawodnego ostatnio Gaslyiego – trzecie podium w karierze i świetna jazda. AlphaTauri miała dziś tempo, bo Tsunoda na 7. miejscu.
Na 4 okrążenia przed końcem liderem był Verstappen, który już w myślach dodawał sobie +11 punktów nad Hamiltonem w generalce. Niestety, wybuch opony sprawił, że Red Bull nie zdobył dubletu.
Wcześniej w identyczny sposób, kilkaset metrów wcześniej, odpadł Lance Stroll. Też lewy tył, też bez ostrzeżenia. Po prostu bum. Sporo ostatnio się narzekało – że Pirelli nie zapewnia widowiska, że trzeba je ciągle oszczędzać. A teraz jeszcze pytania, czy zapewnia bezpieczeństwo. Jasne, nikt nie każe zespołom robić tylko 1 pit-stopu, ale niezależnie od tego – opony nie powinny masowo w taki sposób pękać.
Wypadek Verstappena spowodował czerwoną flagę i restart z pól startowych. Hamilton w związku z tym miał szansę na nawet 25 punktów nad Maxem dziś. Niestety dla niego, popełnił błąd, zmienił balans hamulców, przyblokował przednią lewą oponę i wyjechał prosto w 1. zakręcie – dobrze, że nikogo nie zgarnął po drodze. A już był przed Perezem – wystarczyło dohamować. Ostatecznie 16. miejsce dla niego. Jego partner z ekipy zaliczył dramatycznie zły wyścig. Bottas jechał fatalnie i cudem nie skończyło się blamażem. Za nim tylko Latifi i Haasy bo Russell miał awarię tuż przed restartem.
Leclerc miał słaby wyścig, ale „ustał” i dojechał na 4. miejscu. Sainz 8. po dużym błędzie. Generalnie zły wyścig dla Scuderii – zarówno jeżeli chodzi o tempo jak i strategię. Ale punkty wywożą niezłe.
Na przed Bottasem w generalce umacnia się Lando Norris, który nie jechał dziś wybitnie, ale nie popełnił błędu. Jego partner z zespołu bez blamażu, ale czy 9. miejsce jest powodem do radości. Tak średnio bym powiedział, tak średnio.
Alfa z punktem! Raikkonen zaliczył świetny restart i jest 10. miejsce, tuż przed Giovinazzim, który miał świetny start, ale podczas restartu się pogubił.
Vlog
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing Honda | 395,5 |
2 | Lewis Hamilton | ![]() | Mercedes | 387,5 |
3 | Valtteri Bottas | ![]() | Mercedes | 226 |
4 | Sergio Perez | ![]() | Red Bull Racing | 190 |
5 | Carlos Sainz | ![]() | Ferrari | 165,5 |
6 | Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 160 |
7 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 159 |
8 | Daniel Ricciardo | ![]() | McLaren Mercedes | 115 |
9 | Pierre Gasly | ![]() | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 |
10 | Fernando Alonso | ![]() | Alpine | 81 |
11 | Esteban Ocon | ![]() | Alpine | 74 |
12 | Sebastian Vettel | ![]() | Aston Martin Mercedes | 43 |
13 | Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 34 |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | ![]() | Williams Mercedes | 16 |
16 | Kimi Räikkönen | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 |
17 | Nicholas Latifi | ![]() | Williams Mercedes | 7 |
18 | Antonio Giovinazzi | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 |
19 | Mick Schumacher | ![]() | Haas Ferrari | 0 |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | ![]() | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | ![]() | RedBull Racing RBPT | 860 |
2 | ![]() | Mercedes | 409 |
3 | ![]() | Ferrari | 406 |
4 | ![]() | McLaren Mercedes | 302 |
5 | ![]() | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 |
6 | ![]() | Alpine Renault | 120 |
7 | ![]() | Williams Mercedes | 28 |
8 | ![]() | AlphaTauri RBPT | 25 |
9 | ![]() | Alfa Romeo Ferrari | 16 |
10 | ![]() | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Max Verstappen | 8 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Logan Sargeant | 7 | ||
Valtteri Bottas | 5 | 08/12/24 - 5 pkt | |
Lance Stroll | 4 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 4 | 30.06.25 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 4 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 01/12/25 - 3 pkt | 2 |
Franco Colapinto | 2 | 28/10/25 - 2 pkt | |
Oliver Bearman | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Alexander Albon | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Liam Lawson | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Sergio Perez | 1 | 26/05/25 - 1 pkt | |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Antonio Giovinazzi | ![]() | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Esteban Ocon | ![]() | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Fernando Alonso | ![]() | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Sebastian Vettel | ![]() | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 |
Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Carlos Sainz | ![]() | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Nikita Mazepin | ![]() | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Mick Schumacher | ![]() | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 |
Daniel Ricciardo | ![]() | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Lewis Hamilton | ![]() | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Valtteri Bottas | ![]() | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 |
Sergio Perez | ![]() | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | ![]() | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
George Russell | ![]() | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Nicholas Latifi | ![]() | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!