Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie     SKOKI    MUNDIAL

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      SKOKI    MUNDIAL

MENU:

ocon steno

„Stenogramy” Ocona i Verstappena + najciekawsze komunikaty GP Hiszpanii



Czas na kolejne podsumowanie najciekawszych komunikatów radiowych wczorajszej rywalizacji w Barcelonie, w tym pełnej komunikacji Maxa Verstappena i Estebana Ocona.

Ocon

 

„Ustawiliśmy wszystko za ciebie, pozostał ci tylko pit-limiter – dam znać kiedy go włączyć i wyłączyć” – tak brzmi pierwszy komunikat inżyniera do Estebana Ocona. Następnie Francuz dostaje informację, że inni mają podobną strategię dotyczącą opon.

Esteban dość słabo startuje – wybiera do pierwszego zakrętu linię po wewnętrznej, gdzie utyka nieco za Charlesem Leclerciem i w efekcie traci pozycje – najpierw na rzecz Ricciardo, a następnie Pereza.

Na 2. okrążeniu inżynier przypomina Oconowi o zmianie ustawień, a kółko później dokonują kolejnych jest również informacja o dostępnym systemie DRS.



Ocon pytam jak daleko jest Sainz, ale dostaje informację, że ma go pod kontrolą. Po kilku kolejnych kółkach Esteban zaczyna się skarżyć na opony, a inżynier prosi o podanie ich statusu na co kierowca Alpine odpowiada „2”.

Po kolejnych zmianach ustawień i komunikatach, gdzie jest Carlos Sainz, Ocon jest chwalony za tempo i za wydostanie się z zasięgu DRS Sainza.

Gdy wprowadzona zostaje neutralizacja, Ocon dostaje polecenie zmiany ustawień i jest informowany, że zostaje na torze.

Po okresie neutralizacji pada kolejny komunikat – tym razem o tym, że Daniel Ricciardo wstrzymuje Sergio Pereza.

Ocon zjeżdża do boksów na 23. okrążeniu i otrzymuje pośrednie opony, na których ma dojechać do mety. Na 39. okrążeniu pytał, ile zostało jeszcze do końca. Kierowca i inżynier kilkukrotnie wydawali dość niezrozumiałe komunikaty i sami prosili rozmówcę o powtarzanie ich.

Ocon jest informowany o tempie Norrisa i komunikatach, jakie od swojego zespołu dostaje Anglik. Po kolejnej zmianie ustawień, Norris dopytuje, czy zespół jest pewny swojej strategii dotyczącej opon. „Tak, zdecydowanie, wszystko jest w porządku”.

Ocon przegrywa pojedynek z Norrisem i na 48. okrążeniu pyta „Czy na pewno dojedziemy do mety?” Inżynier potwierdza i prosi go by robił to, co dotychczas.



Esteban na 55. okrążeniu ponownie skarży się na zużycie opon i pyta, jaką ma przewagę nad Fernando, jak daleko są inni kierowcy. Inżynier uspokaja go, podając jednocześnie stale przewagę nad innymi zawodnikami.

Na ostatnich okrążeniach komunikacja wzmaga się, gdyż tuż za Oconem jest Gasly, którego kierowca Alpine pokonuje ostatecznie o 190 tysięcznych.

„To był intensywny wyścig! Brawo, dobra jazda” – mówi inżynier. „Tak, bardzo się cieszę” – odpowiada Francuz. Jest proszony o opróżnienie pojemnika z piciem i nawodnienie się.

Ogólnie Ocon mówił bardzo mało, inżynier też był dość mało wylewny i brak było bardzo ciekawych komunikatów w ich wyścigu.

Verstappen

 

Przed startem Max otrzymuje standardową instrukcję od zespołu, nie jest mu już powtarzana. Kierowca startuje świetnie, wytrzymuje na wewnętrznej i agresywnym manewrem wyprzedza Hamiltona. Od tego momentu inżynier podaje mu stale przewagę nad Anglikiem.

Jeszcze na pierwszym okrążeniu następuje zmiana ustawień. Na drugim kółku narzeka na przyczepność w zakręcie nr 10.

blank

Po kilku okrążeniach i komunikacie o aktywnym systemie DRS, inżynier informuje Maxa, w których miejscach traci do Lewisa. Jest też komunikat, że Hamilton mniej zarządza swoimi oponami.

Na 10. okrążeniu Max jest pytany o balans samochodu i odpowiada, że jest dobry.

Gdy wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, Max jest proszony o zadbanie o opony, a zespół pyta go o zachowanie bolidu, które według Maxa jest w porządku.

Inżynier przypomina kierowcy procedury samochodu bezpieczeństwa i restartu, w tym to, że ścigają się od linii. Max dobrze wznawia i Lewis Hamilton nie ma możliwości zaatakowania go. Jest jednak blisko Holendra i Max prosi regularnie o przewagę nad Lewisem.

„Potrzebuję bardziej agresywnego Toggle” – mówi Max i dostaje polecenie zmiany ustawień. Kierowca jest chwalony za swoją jazdę.

Po kilku kolejnych okrążeniach, Max prosi zespół by zerknął na jego opony. Red Bull prosi go po jakimś czasie by uważał na prawy tył.

Na 24. kółku inżynier pyta kierowcę o „final front wing update before next stint”. Max potwierdza brak zmian i… zjeżdża do boksów. Ani on ani inżynier nie wygłosili żadnego komunikatu „box” i ekipa była nieco zaskoczona pojawieniem się kierowcy w boksach – stąd dłuższy, trwający 4,7 pit-stop.

Przy wjeździe do boksów inżynier prosi o zmianę ustawień, podobnie jak po wyjeździe i informuje kierowcę, że ma sekundę przewagi nad Hamiltonem gdyby ten zjechał do boksów. Na następnym kółku ta przewaga wzrasta do 3 sekund i że Verstappen może zacząć dbać o opony.

„Hamilton jest w pit-lane, minąłeś go właśnie” – mówi inżynier i po chwili dodaje, że ma 5,5 sekundy przewagi.

„Myśl teraz o zarządzaniu oponami Max, to mogą być 42 okrążenia do mety” – mówi inżynier.

patronite

„Pogadamy potem o tym, co się stało” – mówi Max odnosząc się do długiego pit-stopu. „Ja wiem co się stało” – odpowiedział inżynier. „Jest OK” – odpowiedział kierowca.

Po kilku okrążeniach kierowca pyta, czy zespół jest zadowolony z ustawień i zużycia opon. Po chwili inżynier odpowiada, że tak. Max prosi też ekipę o częstsze podawanie różnic.

Verstappen zgłosił podczas tej rywalizacji, że wzmaga się wiatr, jednak inżynier mówi, że jego siła jest podobna.

Cały czas blisko za Verstappenem jedzie Hamilton. Po jednym z wyjść z zakrętu, Verstappen mówi: „To szalone ile on ma przyczepności”.

Gdy Hamilton zjeżdża na drugi pit-stop, Max otrzymuje o tym informację oraz o oponach, na jakich wyjechał Anglik.

Na 22 okrążenia przed końcem, Max dostaje informację, że ma 21,7 sekundy przewagi nad Lewisem, o tempie Anglika i że jeżeli różnice się utrzymają, to Hamilton dogoni go na ostatnim okrążeniu.

„Nie widzę tego, jak mamy dojechać na nich do mety” – mówi kierowca po kilku okrążeniach. „Rozumiem Max, bądź nadal skoncentrowany” – odpowiada inżynier.

Na 15 okrążeń przed końcem Max otrzymuje polecenie zmiany ustawień, a kilka okrążeń później inżynier irytuje go komentarzem: „Tracisz do Checo w zakręcie 4 i na hamowaniu do 10”.

„Tak, ale ja ku*wa ścigam się z Lewisem z tyłu i próbuję się utrzymać. Zdecydujcie się co mam robić?” – krzyczy Max. „To tylko informacja” – odpowiada inżynier.

Na 14 okrążeń przed końcem, Red Bull informuje Maxa, że ma 11 sekund przewagi nad Lewisem. Na następnych okrążeniach Maxowi są regularnie podawane różnice do Lewisa. Na 8 kółek przed końcem Hamilton skutecznie wyprzedza Verstappena.



„Czy Bottas jest w naszym oknie?” – pyta po chwili Verstappen. Otrzymuje odpowiedź odmowną i od razu jest wzywany do boksów.

Po wyjeździe Max pyta o przewagę nad innymi kierowcami, ale inżynier mówi mu, że nie powinien się tym przejmować. Verstappen dostaje informację o tym, jaki obecnie jest najlepszy czas i jest proszony o naładowanie baterii przed próbą uzyskania najlepszego czasu okrążenia na następnym kółku. Udaje się go zdobyć.

„Teraz tylko chcemy zostać w oknie pit-stopu Hamiltona” – mówi inżynier. Do końca wyścigu Holender jest już informowany wyłącznie o niebieskich flagach dla kierowców przed nim.

Po mecie następuje zmiana ustawień. „Dobra robota dziś” – mówi inżynier. „Byłem zbyt wolny by utrzymać go za nami” – odpowiada kierowca. „Dobry wysyłek Max, nie wiem co jeszcze mogliśmy dziś zrobić, dobra robota” – dodaje Christian Horner.

„Wyraźnie byli szybsi, nie miało znaczenia czy byśmy zrobili 1 pit-stop czy 2” – dodaje kierowca. „Tak, mieli zdecydowanie lepsze tempo wyścigowe” – mówi szef ekipy.

 

Inni

 

Spokój po swoim odpadnięciu z wyścigu zachował Yuki Tsunoda.

„Przepraszam chłopaki, to było ku*ewsko trudno tu wyprzedzać. Przepraszam za wczoraj, wróćmy silniejsi w Monako” – mówił natomiast Sergio Perez po swoim finiszu na 5. miejscu.

Jak z perspektyty Bottasa wyglądało przepuszczanie Hamiltona? Inżynier był bardzo spokojny.



Sprytnego tricku próbował McLaren, który polecił Danielowi Ricciardo zwolnić, by Lando Norris miał DRS do obrony przed Carlosem Sainzem. Niestety, trick się nie udał.

Z tym, że to był dobry wyścig, nie godził się Kimi Raikkonen, który narzekał również na zachowanie samochodu.

Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu.

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję!

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 listopada
godz. 11:00 – 12:00 – 1. trening
godz. 14:00 – 15:00 – 2. trening

Sobota, 19 listopada
godz. 11:30 – 12:30 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 listopada
godz. 14:00 – 16:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi