Po Grand Prix Portugalii zapraszam Was do przeczytania pełnej komunikacji radiowej Nikity Mazepina i Fernando Alonso (Wasz wybór) oraz najciekawszych komunikatów innych kierowców.
Mazepin
Przed startem Mazepin otrzymuje standardowe instrukcje dotyczące procedury startowej – dokładne, które są mu powtarzane 2 razy.
Po pierwszym okrążeniu Mazepin jest proszony o przejście na Mode Push. Gdy wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, Mazepin otrzymuje dokładne instrukcje dotyczące ustawień. Rosjanin jest też proszony o schłodzenie hamulców. Pod koniec neutralizacji dopytuje jeszcze o tryb silnika na restart – był to pierwszy komunikat z jego strony w tym wyścigu.
Na 8. okrążeniu inżynier prosi Nikitę o lift and coast na dystansie 20 metrów w jednym z zakrętów. Po okrążeniu dochodzą kolejne zakręty, w których powinien odpuszczać.
Na 13. okrążeniu Mazepin pierwszy raz ostrzegany jest o przekroczeniu limitów toru. Cały czas dostaje wiele poleceń dotyczących ustawień, jest też informowany o odstępie do rywali.
Kierowca jest pytany o balans samochodu przy wysokich prędkościach na 16 okrążeniu i dość głośno odpowiada „Nigdzie!”.
Nikita jest chwalony za dobre tempo i otrzymuje informację, że jest szybszy niż Mick Schumacher. Kierowca jest chwalony za tempo i informowany, że zespół myśli o planie B jeżeli chodzi o strategię.
Po kilku okrążeniach następuje zmiana planów i zespół informuje Nikitę o planie A. Kierowca jest też proszony o maksymalne wykorzystanie opon.
Potem że jednak plan A, proszony o maksymalne wykorzystanie opon. Mazepin zjeżdża do boksów na 31. okrążeniu. Dość szybko po postoju zaczyna skarżyć się na nadsterowność, gdy jest pytany o balans bolidu. Kolejny raz otrzymuje bardzo dużo instrukcji dotyczących zmiany ustawień, jeste też dużo informacji o niebieskich flagach.
Na 39. okrążeniu zespół ściąga kierowcę ponownie do boksów: „Chcemy uniknąć niebieskich flag” – mówi inżynier. Rosjanin dostaje miękkie opony, a tuż po wyjeździe z boksów dojeżdża do niego Sergio Perez, którego Mazepin poważnie blokuje i prawie dochodzi do zderzenia.
„Chyba schrzaniłem przy Checo, przepraszam za to” – mówi Mazepin.
Na 53. okrążeniu ponownie jest on pytany o balans samochodu i ponownie mówi o nadsterowności. Pytany o tempo mówi, że jedyne co może zrobić to próbować utrzymać się na torze.
„Mam coś luźnego z lewej strony samochodu, ale to nie jest problem, tylko informuje” – mówi Mazepin.
Po minięciu linii mety, Nikita jest chwalony za tempo. Dostaje też informację o karze za przyblokowanie Pereza. Mazepin ponownie przeprasza: „Zupełnie go nie widziałem”. „To moja wina, powinienem cię uprzedzić” – odpowiada inżynier.
Alonso
To już drugi raz w tym sezonie gdy tworzę blogowy stenogram z jazdy Fernando Alonso. Ponownie kierowca był dość oszczędny w komunikatach, podobnie jak jego inżynier.
Przed startem Alonso dostaje bardzo obszerną instrukcję dotyczącą procedury na okrążeniu instalacyjnym, która będzie mu powtórzona jeszcze w trakcie jazdy na tym kółku. Jest mu również podawana informacja o oponach, na których startują jego rywale.
Alonso startuje słabo, a gdy wprowadzony zostaje samochód bezpieczeństwa jest na 14. miejscu, po tym jak stracił pozycję na rzecz Ricciardo. W trakcie jazdy za samochodem bezpieczeństwa jest proszony o schłodzenie hamulców.
Fernando zalicza niezły restart, podczas którego wyprzedza George Russella. Zostaje pochwalony za to.
Około 15 okrążenia Fernando jest pytany o balans samochodu i mówi, że auto jest podsterowne. Otrzymuje więc sugestię zmian. Kilka okrążeń później dostaje informację, że pierwsi kierowcy już zjechali do boksów
Pytany o opony początkowo nie odpowiada i dostaje polecenie zmiany balansu hamulców. Fernando Alonso dostaje informację, że jest szybszy, a kierowca chce częstszego podawania informacji o dystansie do poszczególnych kierowców.
Po kilku kolejnych okrążeniach jest chwalony za tempo, a pod koniec swojego pierwszego stintu – na 38. okrążeniu mówi: „Lewy przód jest dość słaby więc będę zadowolony z planu A a nie planu B”.
Po chwili Alonso jest ostrzeżony o przekroczeniu limitów toru w zakręcie 1. Jest chwalony za tempo, ale inżynier prosi go też o uważanie na uślizgi w zakrętach 5 i 8. Pytany jak opony, Alonso odpowiada, że bez zmian, choć graining mógł się nieco zmniejszyć.
Po postoju Alonso otrzymuje kolejne instrukcje. Na 45. okrążeniu Fernando jest ostrzegany, że temperatura prawej opony jest za wysoka, ale jednocześnie jest informowany, że ci na oponach pośrednich też mają problemy.
„Świetna robota chłopie” – mówi inżynier po udanym manewrze wyprzedzania na Ricciardo. „Kto jest następny?” – pyta Alonso i słyszy w odpowiedzi, że Sainz na starych oponach.
Na 10 okrążeń przed końcem Alonso jest drugi raz ostrzegany o przekroczeniu limitów toru i że to drugie ostrzeżenie. Przed Alonso jest teraz tylko Ocon i są mu podawane czasy Francuza. Alonso pyta czy oba bolidy jadą teraz na ustawieniu „Shift 5” i dostaje otwierdzenie.
Po minięciu linii mety, inżynier mówi: „Rewelacyjna jazda chłopie. To był doby wyścig, szczególnie pierszy stint, mamy p7 i p8.”
„To był dobry weekend. Mamy dobry samochód więc zasłużyliśmy na podwójne punkty. Dobra robota. Dobra strategia, dobry start. Przepraszam za wczorajsze kwalifikacje. Mieliśmy samochód lepszy niż na P8 dziś. Ale będziemy wyżej niebawem.
Inni
Oto zestawienie najciekawszych komunikatów przygotowane przez F1.com:
Tak brzmiały komunikaty radiowe wszystkich kierowców po wczorajszym wyścigu.
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!