Ja wybrałem komunikację radiową Lewisa Hamiltona, Wy Sebastiana Vettela. Do tych „stenogramów” dorzucam najciekawsze komunikaty innych kierowców – którzy na mecie cieszyli się najbardziej? Co działo się na linii kierowca – inżynier podczas pit-stopu Bottasa i kto w Monako nie dawał rady zmieniać ustawień?
Hamilton
Przed startem Hamilton pyta, czy skoro jest dobra przyczepność, to może wykonać mniej burnoutów przy dojeździe na pola startowe, ale otrzymuje negatywną odpowiedź. Ekipa mówi mu, że „chcą wysoką temperaturę opon”. Potem następuje jeszcze dyskusja o ustawieniach i Lewis otrzymuje bardzo dokładnie odliczanie czasu do startu – co 10 sekund.
Lewis startuje nieźle, ale nie ma szans na wyprzedzenie nikogo. Po pierwszym okrążeniu otrzymuje informację, gdzie są jego rywale i na kolejnych okrążeniach takie informacje również są mu podawane.
Po kilku okrążeniach Hamilton pyta, czy różnice między kierowcami zwiększają się i otrzymuje od Petera Boningtona szczegółowe informacje. Inżynier dodaje też, że Maxowi Verstappenowi polecono podniesienie tempa.
„Goście przed Gaslym bardzo odjeżdżają” – dodaje po kilku kółkach Lewis i ponownie dostaje informację o sytuacji.
Na 20 okrążeniu inżynier mówi, że niebawem mogą zacząć się zjazdy do boksów, bo przerwy między kierowcami zaczynają się pojawiać.
Na 27 okrążeniu Lewis Hamilton jest informowany, że niebawem powinny rozpocząć się pierwsze zjazdy do boksów i jest proszony o zbliżenie się do Gaslyiego.
Na okrążeniu, na którym Hamilton zjechał, dostał polecenie by wykonać akcję odwrotną do tego, co zrobi Gasly. Francuz został na torze więc Hamilton zjechał.
Po jednym okrążeniu i wyjeździe kierowcy AlphaTauri z boksów przed Anglikiem, pyta on zespół ze złością: „Jakim cudem nadal jestem za nim, chłopaki, c`mon?”
Gdy przed Hamiltonem wyjedzie również Vettel, mistrz świata zgłasza: „Co tam się dzieje chłopaki, straciłem 2 miejsca”.
Kilka okrążeń później Lewis mówi nerwowo: „Nie wiem co mam powiedzieć chłopaki. Oszczędzałem opony żeby jechać dłużej, a wy ściągnęliście mnie wcześniej”. „Rozumiemy Lewis” – odpowiada „Bono”, nadając przy okazji mało znaczący komunikat dla odciągnięcia uwagi.
„Lewis, jest ryzyko, że stracisz również pozycję na rzecz Pereza, przykro mi” – mówi inżynier niedługo potem. „Pereza?!” – krzyczy ze zdziwieniem Lewis. „Tak, musi się jeszcze zatrzymać” – mówi Bonington, podając aktualne tempo obu kierowców.
Po kilku kolejnych okrążeniach Lewis pyta: „Czyli Perez jest przede mną?” „Tak, jedzie na P4” – słyszy.
Lewis pyta zespół, jaka jest jego realna przewidywana pozycja na finiszu i słyszy, że 7.
Na 38. okrążeniu Lewis pyta, gdzie jest Valtteri. „Odpadł z wyścigu, miał problem podczas pit-stopu”.
W kolejnym komunikacie Lewis pyta, gdzie są wszyscy kierowcy przed Gaslym. „Jest tak wolny?” Bono podaje mu wówczas pozycje i przewagi sekundowe innych zawodników.
Na 58. okrążeniu Lewis zgłasza, że jest za blisko Gaslyiego i nie ma zupełnie przyczepności.
8 okrążeń później Hamilton pyta zespół, jaki ma plan na ostatnie okrążenia: „Nie straćcie okazji na punkt za najlepsze okrążenie, potrzebuję go”.
Hamilton zjeżdża do boksów, a po wyjeździe Bonington mówi, że nie ma pośpiechu w próbie osiągnięcia najlepszego okrążenia. Na 3 okrążenia przed końcem Lewis zapytał, czy jest ryzyko utraty przez niego dodatkowego punktu, na co Bono odpowiedział, że raczej nie.
Po minięciu linii mety Bono mówi: „P7 Lewis, przykro mi. Momentami to był „g*wniany weekend, ale wrócimy silniejsi”. Hamilton nie odpowiada.
Vettel
Przed startem Sebastian dostaje informację o oponach, na których startują jego rywale. Po niezłym starcie, na którym utrzymał swoje miejsce, dostaje komunikat kto jest za nim i przed nim i na jakich jedzie oponach.
Po kilku okrążeniach Vettel pyta, jakie tempo mają inni kierowcy. Kolejnych kilka okrążeń później inżynier informuje kierowcę, że jego zarządzanie paliwem jest na dobrym poziomie, choć może rozważyć jeszcze odpuszczanie w zakręcie 2.
Vettel później jest pytany, na jakim poziomie zarządza swoim tempem i odpowiada, że na dużym. Kierowca pyta następnie, jakie jest tempo Lewisa Hamiltona za Gaslym.
„Oba okna samochodu bezpieczeństwa są otwarte” – odpowiada inżynier. Vettel pyta jednak o konkretne czasy kierowców przed nim i dostaje takie informacje.
Vettel jest informowany, że Sergio Perezowi polecono zmniejszenie straty do niego i po chwili dostaje polecenie przyciśnięcia, które będzie jeszcze raz powtórzone po kilku okrążeniach.
W międzyczasie Vettel sam dokonuje wielu zmian ustawień na kierownicy, ale dostaje też sporo poleceń tego dotyczących od zespołu.
Zapytany o „Plan A+3”, dotyczący strategii, mówi, że to jak najbardziej możliwe. „To krytyczna faza jeżeli chodzi o tempo” – mówi inżynier.
Po pit-stopie Vettel jest informowany, że wyjedzie w grupie samochodów. Udaje mu się zostać przed Gaslym, a gdy odjedzie mu na 2-3 sekundy, będzie informowany o swoim tempie.
Kilkukrotnie Vettelowi powiedziano żeby uważał na uślizgi: „Ostatnie 20% gazu jest zbyt agresywne” – powiedział inżynier.
Na 50. okrążeniu Vettel jest pytany, czy opony nadal są w dobrym stanie i kierowca potwierdzi to. Do końca rywalizacji co jakiś czas inżynier będzie informował Vettela o niebieskich flagach, jego tempie czy temperaturze opon.
Na 8 okrążeń przed końcem Vettel został poproszony o zarządzanie oponami.
„Dobra robota, świetna jazda, zbierz dużo gumy” – mówi inżynier po minięciu linii mety.
„Tak chłopcy! Trudny wyścig, ale dobrze zarządzany. Dobre podcięcie. Samochód był dziś świetny, dobrze w końcu przywieźć punkty” – odpowiada Vettel. Inżynier podaje mu jeszcze kolejność pierwszej 10-tki. „Tak, dobre punkty, dobra robota, dzięki!” – dodaje Vettel.
Inni
Nikita Mazepin w Monako nie popełnił żadnego większego błędu i przyjechał przed Mickiem Schumacherem. Wyścig był dla niego jednak bardzo intensywny i mocno skupiał się na prowadzeniu auta. Tak bardzo, że odmówił zmiany ustawień samochodu, krzycząc na zespół i stwierdzając, że „Chyba żartują”, gdyż on „nie da rady tego zrobić, to j**ane Monako”.
Komunikacja w trakcie feralnego pit-stopu Valtteriego Bottasa była bardzo krótka, ale wymowna.
Tak wpadkę Mercedesa relacjonował inżynier Verstappena.
Motywacyjny komunikat otrzymał Daniel Ricciardo po kolejnym rozczarowującym występie.
Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu:
A takie komunikaty z całego weekendu wybrał oficjalny kanał Formuły 1.
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!