Emocjonująca wiosna z Formułą E trwa. Przyszła pora odwiedzić Monako, które gościło już kierowców serii trzykrotnie. Wyścig na tych legendarnych ulicach będzie odbywał się w ramach siódmej z piętnastu rund tegorocznego sezonu.
Dwóch zwycięzców w trzech edycjach
Przy okazji poprzednich E-Prix Monako nitka toru po pierwszym zakręcie przebiegała przez aleję Johna Kennedy’ego, po prawej stronie od tradycyjnej ścieżki, w dół do Nouvelle Chicane, aby przejechać końcówkę drugiego i cały trzeci sektor pełnej trasy. Pierwsza edycja wyścigu odbyła się w sezonie 2014-15. Początek był chaotyczny, bo doszło do kolizji z udziałem kilku samochodów, która wyeliminowała Bruno Sennę i Jaime Alguersuariego. Natomiast najlepiej spisał się Sebastien Buemi, który zdobył Pole Position, a także wygrał wyścig. Kierowca Renault e.dams powtórzył ten wyczyn w sezonie 2016-17. Było to jego czwarte zwycięstwo w piątej rundzie sezonu i mimo tego, że zdobył później kolejne dwie wygrane, nieobecność w Nowym Jorku i brak punktów w Montrealu pozbawiły go szansy na zdobycie mistrzowskiego tytułu, który przypadł Lucasowi di Grassiemu. Natomiast w sezonie 2018-19 Jean-Eric Vergne przerwał serię różnych zwycięzców w dziewiątej rundzie. Francuz okazał się również triumfatorem całego sezonu.
Dziwny weekend w Walencji
Poprzednie dwie rundy odbyły się na Circuit Ricardo Tormo nieopodal hiszpańskiej Walencji. Sobotni wyścig odbywający się w deszczowych warunkach wygrał Nyck de Vries – w ten sposób dopisał drugie zwycięstwo na swoje konto. Trzeba jednak z kronikarskiego obowiązku przypomnieć, jak duży wpływ na wyniki miała sama końcówka. Antonio Felix Da Costa prowadził przez cały czas, ale tuż po zakończeniu ostatniej neutralizacji okazało się, że do mety zostały jeszcze dwa okrążenia, a energii do dyspozycji pozostało już bardzo niewiele, jako że za każdą minutę SC lub FCY odejmuje się 1 kWh. Zatem większość stawki musiała ostro zwolnić, aby „na oparach” dojechać do mety, co i tak nie wszystkim się udało. Kierowcy Mercedesa wyszli z tego z twarzą, ale posypało się także kilka dyskwalifikacji za przekroczenie zużycia energii. Niedziela była już lepsza pod względem ścigania. Poprawiająca się pogoda w kwalifikacjach spowodowała, że kierowcy jadący jako ostatni mieli łatwiej i w ten sposób pierwszą szóstkę na gridzie stanowili kierowcy z ostatniej szóstki klasyfikacji generalnej. Numerem jeden został Jake Dennis z BMW i Andretti, co pozwoliło mu zaliczyć duży awans na ósme miejsce. W czołówce natomiast przewodzą reprezentanci Mercedesa.
Przed wyścigami w Hiszpanii Jaguar prowadził w zestawieniu, ale szale się przechyliły. Teraz to Mercedes ma niemałą przewagę, Oczywiście ciężko przewidzieć, co się wydarzy, ale bardziej prawdopodobne są roszady na miejscach od 3 do 10. Minimalne różnice dają każdemu pojedynczemu punktowi ogromne znaczenie.
M | Kierowca | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|
1 | Nyck DE VRIES | MERCEDES EQ | 99 |
2 | Eduardo MORTARA | ROKiT VENTURI RACING | 92 |
3 | Jake DENNIS | BMW I ANDRETTI MOTORSPORT | 91 |
4 | Mitch EVANS | JAGUAR RACING | 90 |
5 | Robin FRIJNS | ENVISION VIRGIN RACING | 89 |
6 | Sam BIRD | JAGUAR RACING | 87 |
7 | Lucas di GRASSI | AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER | 87 |
8 | Antonio Felix da COSTA | DS TECHEETAH | 86 |
9 | Stoffel VANDOORNE | MERCEDES EQ | 82 |
10 | Jean-Eric VERGNE | DS TECHEETAH | 80 |
11 | Pascal WEHRLEIN | TAG HEUER PORSCHE FORMULA E TEAM | 79 |
12 | Alexander LYNN | MAHINDRA RACING | 78 |
13 | Rene RAST | AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER | 78 |
14 | Oliver ROWLAND | NISSAN E.DAMS | 77 |
15 | Nick CASSIDY | ENVISION VIRGIN RACING | 76 |
15 | Maximilian GUENTHER | BMW I ANDRETTI MOTORSPORT | 66 |
17 | Andre LOTTERER | TAG HEUER PORSCHE FORMULA E TEAM | 58 |
18 | Norman NATO | ROKiT VENTURI RACING | 54 |
19 | Alexander SIMS | MAHINDRA RACING | 54 |
20 | Nico MUELLER | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | 30 |
21 | Sebastian BUEMI | NISSAN E.DAMS | 20 |
22 | Sergio SETTE CAMARA | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | 16 |
23 | Oliver TURVEY | NIO 333 FE TEAM | 13 |
24 | Tom BLOMQVIST | NIO 333 FE TEAM | 6 |
25 | Joel ERIKSSON | DRAGON / PENSKE AUTOSPORT | 1 |
Kiedy i gdzie oglądać?
To sezon pełny double-headerów, ale Monako stanowi jedyny wyjątek. Wszystkie sesje odbędą się w sobotę, 8 maja. Jak zwykle, można je oglądać za pośrednictwem Eurosport Player, natomiast o godzinie 15:00 rozpocznie się emisja w Eurosport 2, od skrótu kwalifikacji począwszy.
8:00 – Trening 1 (45 min)
10:15 – Trening 2 (30 min)
12:00 – Kwalifikacje
16:00 – Wyścig
Autor: @oformulae