Motor Racing - Formula One World Championship - Emilia Romagna Grand Prix - Race Day - Imola, Italy

Imola – zmiany, deszcz i nadzieje na punkty



Wreszcie! Kończymy najdłuższą przerwę w sezonie 2021 Formuły 1. Czas na rywalizację na legendarnym torze Imola, na którym nastawiamy się na ciekawą rywalizację. Czy pikanterii dodadzą jej opady deszczu? Na co nastawiają się w Alfie? Zapraszam na pełną zapowiedź GP Emilii – Romanii.

Alfa zapowiada

 

„Mieliśmy solidny start sezonu i to dobre fundamenty przed kolejnym weekendem. Uczyniliśmy znaczący krok naprzód jeżeli chodzi o osiągi, prawdopodobnie największy w całej stawce. Jesteśmy teraz w środku rywalizacji, ale aby dowozić punkty, trzeba być w pierwszej 10-tce i to jest nasz cel na Imolę. W ubiegłym roku osiągnęliśmy tu nasz najlepszy rezultat w sezonie i to pozwala nam odważnie przystąpić do rywalizacji, mimo że wiemy, że na podstawie formy z 2020 nie możemy w pełni ocenić naszego potencjału. Wiemy, jak trudne jest wyprzedzanie na tym torze więc nasza sobotnia forma będzie kluczowa by upewnić się, że w wyścigu osiągniemy najlepszą możliwą pozycję i dowieziemy punkty” – mówi Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.

Kimi Raikkonen jest jednym z dwóch kierówców z obecnej stawki, który ścigał się w wyścigu F1 na torze Imola oprócz 2020 roku. W 2005 roku startował na tym torze z pole position, a w 2003 roku stanął na podium. Kimi prowadził przez 12 okrążeń i zdobył na tym torze 13 punktów.

„Jesteśmy przekonani, że możemy być w centrum walki o punkty na Imoli, ale nie mamy złudzeń, że będzie to łatwe. Widzieliśmy w Bahrajnie, że nawet dobrze przejechany weekend nie gwarantuje finiszu w pierwszej 10-tce. Wiemy, że musimy naciskać by poprawiać się w każdym aspekcie od czwartku do niedzieli. Różnica pomiędzy finiszem w punktach a poza nimi będzie bardzo niewielka. Mamy nadzieję, że dobrze odrobimy naszą pracę domową i zaliczymy dobry weekend. Wiemy, co możemy kontrolować, a czego nie więc po prostu musimy zrobić swoje” – mówi Kimi Raikkonen.

Z powrotu do ojczyzny cieszy się Antonio Giovinazzi.

„To co zobaczyliśmy w Bahrajnie dodało nam dużo pewności siebie i nie możemy doczekać się by zobaczyć jak konkurencyjni możemy być na Imoli. Wiemy, że możemy być w walce, ale jednocześnie musimy przejechać bezbłędny weekend by zmaksymalizować nasze szanse. Margines błędu jest bardzo mały w środku stawki, szczególnie w kwalifikacjach. Liczy się każdy mały detal. Bardzo chciałbym otworzyć mój worek z punktami na Imoli na mojej ojczystej ziemi. Trzy domowe wyścigi w sezonie 2020 nie rozpieściły mnie, ale to zawsze szczególne uczucie móc jechać w swoim kraju i tym razem będzie podobnie” – mówi Antonio Giovinazzi.

Harmonogram

 

Aby transmisje z Formuły 1 nie kolidowały z terminem pogrzebu Księcia Filipa, Formuła 1 ogłosiła we wtorek zmianę w harmonogramie weekendu wyścigowego. Kwalifikacje rozpoczną się godzinę wcześniej.



Aby zachowane zostały regulaminowe odstępy między sesjami, konieczne jest również wcześniejsze rozegranie 3. treningu o godzinę oraz piątkowych sesji o 30 minut. Oto aktualny harmonogram weekendu wyścigowego na Imoli:

Czwartek, 15 kwietnia
godz. 14:00 – 17:35 – Konferencja prasowa

Piątek, 16 kwietnia
godz. 09:30 – 10:20 – Pierwszy trening FIA Formula Regional by Alpine
godz. 11:00 – 12:00 – Pierwszy trening F1
godz. 12:30 – 13:30 – Konferencja prasowa
godz. 12:40 – 13:20 – Drugi trening FIA Formula Regional by Alpine
godz. 14:30 – 15:30 – Drugi trening F1

Sobota, 17 kwietnia
godz. 09:40 – 10:00 – Pierwsze kwalifikaje FIA Formula Regional by Alpine
godz. 11:00 – 12:00 – Trzeci trening F1
godz. 12:40 – 13:00 – Drugie kwalifikacje FIA Formula Regional by Alpine
godz. 14:00 – 15:00 – Kwalifikacje F1
godz. 15:00 – 16:00 – Konferencja prasowa
godz. 15:25 – 16:00 – Pierwszy wyścig FIA Formula Regional by Alpine

Niedziela, 18 kwietnia
godz. 10:55 – 11:15 – Drugie kwalifikacje FIA Formula Regional by Alpine
godz. 12:15 – 12:50 – Drugi wyścig FIA Formula Regional by Alpine
godz. 13:10 – 13:50 – Prezentacja kierowców
godz. 15:00 – Wyścig F1

Transmisje telewizyjne

 

Transmisje z GP Emilii – Romanii będzie można oglądać w Eleven Sports oraz na F1 TV Pro. Przypomnę, że nadal trwa promocja Player.pl, dzięki które wykupicie dostęp do Eleven Sports do końca roku za 110 zł.

Pełny harmonogram transmisji telewizyjnych znajdziecie tutaj.

Informacje o torze

 

Formuła 1 pierwszy raz na Imoli ścigała się w 1980 roku, a ostatni w 2020 roku (przedtem 2006). Łącznie odbyło się na tym torze 27 wyścigów. Sam tor powstał w 1950 roku.

Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari liczy sobie 4909 metrów i składa się z 19 zakrętów. Jest to obiekt dość szybki, ale brakuje na nim typowej długiej prostej. W tym sezonie ponownie kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko jedną strefę DRS. Oto mapa toru:



Mapa toru Imola 2021

W ubiegłym sezonie Lewis Hamilton wykręcił w wyścigu czas 1:15.484, a Valtteri Bottas wygrał kwalifikacje z czasem 1:13.609.

Opony

 

Pirelli na Imolę przywiezie pośredni zestaw swoich mieszanek, a zatem od C2 do C4. Każdy kierowca będzie miał identyczną liczbę opon na weekend wyścigowy – 8 miękkich, 3 pośrednie i 2 twarde komplety.

Opony na GP Imola 2021

Przewodnik Kubicy

 

Biorąc pod uwagę tych kierowców, którzy regularnie pojawiają się obecnie w padoku Formuły 1, tylko trzech – Kimi Raikkonen, Fernando Alonso i Robert Kubica – miało okazję jeździć bolidem F1 po torze Imola przed sezonem 2020. Co o tym obiekcie rok temu mówi Polak, który w treningach przed Grand Prix San Marino 2006 dwukrotnie zajmował 3. miejsce?

„Jechałem na Imoli we włoskiej Formule Renault w 2002 roku, a potem testowałem tu w F1. Prawie bym zapomniał, że przejechałem tu też dwa piątkowe treningi z Sauberem podczas Grand Prix San Marino w 2006 roku. Rok później byłem już kierowcą podstawowym, ale nie wróciłem na Imolę. Byłem tu też 8 lat temu na krótkim teście. Pomagałem przyjacielowi w treningu więc wykonałem kilka okrążeń w samochodzie turystycznym. Ostatnio nic więcej nie jeździłem, choć ten tor nic się nie zmienia.

To historyczny tor, niestety zapamiętany jako miejsce wypadku Ayrtona Senny. Dla tych, którzy wychowali się jako kierowcy we Włoszech, a ja przyjechałem tam w 1998 roku w wieku 13 lat, to szczególne miejsce, podobnie jak Monza. To jedno z tych miejsc, w których można poczuć historie i energię motorsportu. Nie mogę doczekać się wizyty tam.



Imola jest jednym z tych torów, którego poszczególne sekcje, szczególnie w nowoczesnych samochodach F1, są niesamowite. To oldschoolowy tor bez wielkich okazji do wyprzedzania, a właściwie bez jakichkolwiek okazji. Myślę, że strefa DRS będzie tu kluczowa i myślę, że może stworzyć kilka możliwości. Bez wielkich pomyłek lub różnicy w prędkości, ściganie nie będzie tu łatwe.

Z drugiej strony, to świetny tor do jazdy, szczególnie w obecnych samochodach F1 i będzie tu sporo zabawy. Variante Alta, który jest na drugim końcu toru, jest dość bolesnym sektorem dla tych dużych samochodów. Inne partie, jak Acque Minerali, gdzie jedzie się pod górę i skręca do szybkiego lewego, a następnie zjeżdża będzie przejeżdżana bez odjęcia, a potem mocno dohamowuje. Powinno być tam bardzo przyjemnie i bardzo szybko.

Ostatnia szykana była tam w 2006 roku, ale teraz już jej nie ma. Prosta jest znacznie dłuższa i liczy 1,3 km, będąc najdłuższą w F1. Hamowanie do pierwszego zakrętu nie będzie duże, a jest on krótki więc nie trzeba bardzo spowalniać auta. Na pewno różnica prędkości w wyniku DRS-u będzie duża i od niej sporo będzie zależało. Będzie to jedyna okazja do wyprzedzania więc trzeba mieć na nie plan. Kiedy ścigasz się, nie chcesz być wolny na prostych na Imoli ponieważ wówczas ludzie mają DRS i łatwo cię miną.

Pytanie brzmi, czy jeżeli ktoś zabezpieczy wewnętrzną w lewym zakręcie przed pierwszą strefą hamowania, to czy ten z DRSem będzie miał wystarczająco dużo miejsca by objechać go po zewnętrznej. Prędkości maksymalne będą czymś, co trzeba mieć na uwadze i z pewnością samochody, które będą miały ją wysoką, będą miały łatwiejsze wyprzedzanie”.

Ciekawostki

 

Dwukrotnie na Imoli zdarzało się, że do mety wyścigu dojechało tylko pięciu kierowców – w 1982 oraz 1985 roku. Dotychczas rundy tej nigdy nie wygrał kierowca, który startował z niższej pozycji niż piątej.

patronite

Więcej ciekawostek o torze Imola oraz statystyk dotyczących zwycięstw, podiów, pole position, najlepszych czasów i zdobyczy punktowych kierowców i zespołów przeczytacie tutaj.

Pogoda

 

Wszystkie prognozy pokazują, że w trakcie weekendu wyścigowe mają pojawić się opady, jednak ich intensywność jest różna w zależności od źródła. Najwięcej prognoz wskazuje, że najbardziej deszczowym dniem będzie niedziela.

pogoda imola 2021

Klasyfikacje

 

Kierowców:

PozKierowcaKrajZespółPunkty
1Lewis Hamilton Mercedes94
2Max VerstappenRed Bull Racing Honda80
3Valtteri BottasMercedes47
4Lando NorrisMclaren Mercedes41
5Charles LeclercFerrari40
6Sergio PerezRed Bull Racing32
7Daniel RicciardoMcLaren Mercedes24
8Carlos SainzFerrari20
9Esteban OconAlpine10
10Pierre GaslyScuderia AlphaTauri Honda7
11Lance StrollAston Martin Mercedes5
12Fernando AlonsoAlpine5
13Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri Honda2
14Kimi RäikkönenAlfa Romeo Racing Ferrari0
15Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing Ferrari0
16Sebastian VettelAston Martin Mercedes0
17George RussellWilliams Mercedes0
18Mick SchumacherHaas Ferrari0
20Nicholas LatifiWilliams Mercedes0
19Nikita MazepinHaas0

Konstruktorów:

Poz. ZespółPkt
1 Mercedes141
2RedBull Racing Honda112
3McLaren Mercedes65
4Ferrari60
5Alpine15
6AlphaTauri Honda10
7Aston Martin Mercedes5
8Alfa Romeo Racing ORLEN Ferrari0
9Williams Mercedes0
10Haas Ferrari0

Punkty karne:



KierowcaPunktyNajbliższe punkty wygasają...
Alexander Albon
702/08/21 - 2pt
Lewis Hamilton604/07/21 - 2 pkt
George Russell
6
01/08/21 - 3 pkt
Lando Norris510/07/21 - 2 pkt
Sebastian Vettel528/03/22 - 5 pkt
Daniil Kvyat
4
16/08/21 - 1 pkt
Kimi Raikkonen
4
19/07/21 - 1 pkt
Charles Leclerc
3
11/07/21 - 1 pkt
Antonio Giovinazzi
3
02/08/21 - 1 pkt
Lance Stroll325/10/21 - 3 pkt
Sergio Perez216/08/21 - 2 pkt
Romain Grosjean225/10/21 - 1 pkt
Daniel Ricciardo
1
27/09/21 - 1 pkt
Esteban Ocon108/08/21 - 1 pkt
Nikita Mazepin12/05/22 - 1 pkt

Wykorzystanie elementów silnika:

PozKierowcaKrajZespółICE (limit 3)TC (3)MGUH (3)MGUK (3)ES(2)CE (2)
11Kimi RäikkönenAlfa Romeo Racing Ferrari111111
12Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing Ferrari111111
13Esteban OconAlpine111111
19Fernando AlonsoAlpine111111
10Lance StrollAston Martin Mercedes111111
15Sebastian VettelAston Martin Mercedes111111
6Charles LeclercFerrari111111
8Carlos SainzFerrari111111
20Nikita MazepinHaas111111
16Mick SchumacherHaas Ferrari111111
4Lando NorrisMclaren Mercedes111111
7Daniel RicciardoMcLaren Mercedes111111
1Lewis Hamilton Mercedes111111
3Valtteri BottasMercedes111111
5Sergio PerezRed Bull Racing111122
2Max VerstappenRed Bull Racing Honda111111
9Yuki TsunodaScuderia AlphaTauri Honda222233
17Pierre GaslyScuderia AlphaTauri Honda111122
14George RussellWilliams Mercedes111111
18Nicholas LatifiWilliams Mercedes111111

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 26 kwietnia

Urodził się Jean – Pierre Beltoise (85 wyścigów, 1 wygrana, 4 najszybsze okrążenia, 8 podiów).

Urodził się Johnny Dumfires (15 startów).

Urodził się Danil Kvyat (93 wyścigi, 1 najszybsze okrążenia, 3 podia).

David Coulthard odnosi 4. zwycięstwo w karierze, triumfując w GP San Marino. Po raz 100. w F1 wystartował Mika Hakkinen.

Jenson Button wygrywa GP Bahrajnu, odnosząc 4. zwycięstwo w karierze. Po raz 4. i ostatni w karierze z pole position ruszał Jarno Trulli, zaliczając swoje 10. podium. Włoch wykręcił też jedyne w karierze najszybsze okrążenie wyścigu. Dał również Toyocie ostatnie pole position ekipy.

Robert coraz więcej czasu spędza na torach kartingowych. Sporo w tym czasie jeździ na Pista del Mare.

Kolejny rajd Roberta Kubicy, tym razem Rajd Azorów w ERC. Polak wygrywa 5 z 7 pierwszych OS-ów, na ósmym zalicza rolowanie. Całą imprezę kończy na 6. miejscu.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

ELMS Runda 2 - Red Bull Ring

Dni
Godzin
Minut
Sekund

14 – 16 maja:

godz. 13:00 – 1. trening
godz. 16:35 – Trening kierowców brązowych

godz. 10:00 – 2. trening
godz. 14:50 – Kwalifikacje

godz. 11:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi