Wreszcie! Kończymy najdłuższą przerwę w sezonie 2021 Formuły 1. Czas na rywalizację na legendarnym torze Imola, na którym nastawiamy się na ciekawą rywalizację. Czy pikanterii dodadzą jej opady deszczu? Na co nastawiają się w Alfie? Zapraszam na pełną zapowiedź GP Emilii – Romanii.
Alfa zapowiada
„Mieliśmy solidny start sezonu i to dobre fundamenty przed kolejnym weekendem. Uczyniliśmy znaczący krok naprzód jeżeli chodzi o osiągi, prawdopodobnie największy w całej stawce. Jesteśmy teraz w środku rywalizacji, ale aby dowozić punkty, trzeba być w pierwszej 10-tce i to jest nasz cel na Imolę. W ubiegłym roku osiągnęliśmy tu nasz najlepszy rezultat w sezonie i to pozwala nam odważnie przystąpić do rywalizacji, mimo że wiemy, że na podstawie formy z 2020 nie możemy w pełni ocenić naszego potencjału. Wiemy, jak trudne jest wyprzedzanie na tym torze więc nasza sobotnia forma będzie kluczowa by upewnić się, że w wyścigu osiągniemy najlepszą możliwą pozycję i dowieziemy punkty” – mówi Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen jest jednym z dwóch kierówców z obecnej stawki, który ścigał się w wyścigu F1 na torze Imola oprócz 2020 roku. W 2005 roku startował na tym torze z pole position, a w 2003 roku stanął na podium. Kimi prowadził przez 12 okrążeń i zdobył na tym torze 13 punktów.
„Jesteśmy przekonani, że możemy być w centrum walki o punkty na Imoli, ale nie mamy złudzeń, że będzie to łatwe. Widzieliśmy w Bahrajnie, że nawet dobrze przejechany weekend nie gwarantuje finiszu w pierwszej 10-tce. Wiemy, że musimy naciskać by poprawiać się w każdym aspekcie od czwartku do niedzieli. Różnica pomiędzy finiszem w punktach a poza nimi będzie bardzo niewielka. Mamy nadzieję, że dobrze odrobimy naszą pracę domową i zaliczymy dobry weekend. Wiemy, co możemy kontrolować, a czego nie więc po prostu musimy zrobić swoje” – mówi Kimi Raikkonen.
Z powrotu do ojczyzny cieszy się Antonio Giovinazzi.
„To co zobaczyliśmy w Bahrajnie dodało nam dużo pewności siebie i nie możemy doczekać się by zobaczyć jak konkurencyjni możemy być na Imoli. Wiemy, że możemy być w walce, ale jednocześnie musimy przejechać bezbłędny weekend by zmaksymalizować nasze szanse. Margines błędu jest bardzo mały w środku stawki, szczególnie w kwalifikacjach. Liczy się każdy mały detal. Bardzo chciałbym otworzyć mój worek z punktami na Imoli na mojej ojczystej ziemi. Trzy domowe wyścigi w sezonie 2020 nie rozpieściły mnie, ale to zawsze szczególne uczucie móc jechać w swoim kraju i tym razem będzie podobnie” – mówi Antonio Giovinazzi.
Harmonogram
Aby transmisje z Formuły 1 nie kolidowały z terminem pogrzebu Księcia Filipa, Formuła 1 ogłosiła we wtorek zmianę w harmonogramie weekendu wyścigowego. Kwalifikacje rozpoczną się godzinę wcześniej.
Aby zachowane zostały regulaminowe odstępy między sesjami, konieczne jest również wcześniejsze rozegranie 3. treningu o godzinę oraz piątkowych sesji o 30 minut. Oto aktualny harmonogram weekendu wyścigowego na Imoli:
Czwartek, 15 kwietnia
godz. 14:00 – 17:35 – Konferencja prasowa
Piątek, 16 kwietnia
godz. 09:30 – 10:20 – Pierwszy trening FIA Formula Regional by Alpine
godz. 11:00 – 12:00 – Pierwszy trening F1
godz. 12:30 – 13:30 – Konferencja prasowa
godz. 12:40 – 13:20 – Drugi trening FIA Formula Regional by Alpine
godz. 14:30 – 15:30 – Drugi trening F1
Sobota, 17 kwietnia
godz. 09:40 – 10:00 – Pierwsze kwalifikaje FIA Formula Regional by Alpine
godz. 11:00 – 12:00 – Trzeci trening F1
godz. 12:40 – 13:00 – Drugie kwalifikacje FIA Formula Regional by Alpine
godz. 14:00 – 15:00 – Kwalifikacje F1
godz. 15:00 – 16:00 – Konferencja prasowa
godz. 15:25 – 16:00 – Pierwszy wyścig FIA Formula Regional by Alpine
Niedziela, 18 kwietnia
godz. 10:55 – 11:15 – Drugie kwalifikacje FIA Formula Regional by Alpine
godz. 12:15 – 12:50 – Drugi wyścig FIA Formula Regional by Alpine
godz. 13:10 – 13:50 – Prezentacja kierowców
godz. 15:00 – Wyścig F1
Transmisje telewizyjne
Transmisje z GP Emilii – Romanii będzie można oglądać w Eleven Sports oraz na F1 TV Pro. Przypomnę, że nadal trwa promocja Player.pl, dzięki które wykupicie dostęp do Eleven Sports do końca roku za 110 zł.
Pełny harmonogram transmisji telewizyjnych znajdziecie tutaj.
Informacje o torze
Formuła 1 pierwszy raz na Imoli ścigała się w 1980 roku, a ostatni w 2020 roku (przedtem 2006). Łącznie odbyło się na tym torze 27 wyścigów. Sam tor powstał w 1950 roku.
Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari liczy sobie 4909 metrów i składa się z 19 zakrętów. Jest to obiekt dość szybki, ale brakuje na nim typowej długiej prostej. W tym sezonie ponownie kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko jedną strefę DRS. Oto mapa toru:
W ubiegłym sezonie Lewis Hamilton wykręcił w wyścigu czas 1:15.484, a Valtteri Bottas wygrał kwalifikacje z czasem 1:13.609.
Opony
Pirelli na Imolę przywiezie pośredni zestaw swoich mieszanek, a zatem od C2 do C4. Każdy kierowca będzie miał identyczną liczbę opon na weekend wyścigowy – 8 miękkich, 3 pośrednie i 2 twarde komplety.
Przewodnik Kubicy
Biorąc pod uwagę tych kierowców, którzy regularnie pojawiają się obecnie w padoku Formuły 1, tylko trzech – Kimi Raikkonen, Fernando Alonso i Robert Kubica – miało okazję jeździć bolidem F1 po torze Imola przed sezonem 2020. Co o tym obiekcie rok temu mówi Polak, który w treningach przed Grand Prix San Marino 2006 dwukrotnie zajmował 3. miejsce?
„Jechałem na Imoli we włoskiej Formule Renault w 2002 roku, a potem testowałem tu w F1. Prawie bym zapomniał, że przejechałem tu też dwa piątkowe treningi z Sauberem podczas Grand Prix San Marino w 2006 roku. Rok później byłem już kierowcą podstawowym, ale nie wróciłem na Imolę. Byłem tu też 8 lat temu na krótkim teście. Pomagałem przyjacielowi w treningu więc wykonałem kilka okrążeń w samochodzie turystycznym. Ostatnio nic więcej nie jeździłem, choć ten tor nic się nie zmienia.
To historyczny tor, niestety zapamiętany jako miejsce wypadku Ayrtona Senny. Dla tych, którzy wychowali się jako kierowcy we Włoszech, a ja przyjechałem tam w 1998 roku w wieku 13 lat, to szczególne miejsce, podobnie jak Monza. To jedno z tych miejsc, w których można poczuć historie i energię motorsportu. Nie mogę doczekać się wizyty tam.
Imola jest jednym z tych torów, którego poszczególne sekcje, szczególnie w nowoczesnych samochodach F1, są niesamowite. To oldschoolowy tor bez wielkich okazji do wyprzedzania, a właściwie bez jakichkolwiek okazji. Myślę, że strefa DRS będzie tu kluczowa i myślę, że może stworzyć kilka możliwości. Bez wielkich pomyłek lub różnicy w prędkości, ściganie nie będzie tu łatwe.
Z drugiej strony, to świetny tor do jazdy, szczególnie w obecnych samochodach F1 i będzie tu sporo zabawy. Variante Alta, który jest na drugim końcu toru, jest dość bolesnym sektorem dla tych dużych samochodów. Inne partie, jak Acque Minerali, gdzie jedzie się pod górę i skręca do szybkiego lewego, a następnie zjeżdża będzie przejeżdżana bez odjęcia, a potem mocno dohamowuje. Powinno być tam bardzo przyjemnie i bardzo szybko.
Ostatnia szykana była tam w 2006 roku, ale teraz już jej nie ma. Prosta jest znacznie dłuższa i liczy 1,3 km, będąc najdłuższą w F1. Hamowanie do pierwszego zakrętu nie będzie duże, a jest on krótki więc nie trzeba bardzo spowalniać auta. Na pewno różnica prędkości w wyniku DRS-u będzie duża i od niej sporo będzie zależało. Będzie to jedyna okazja do wyprzedzania więc trzeba mieć na nie plan. Kiedy ścigasz się, nie chcesz być wolny na prostych na Imoli ponieważ wówczas ludzie mają DRS i łatwo cię miną.
Pytanie brzmi, czy jeżeli ktoś zabezpieczy wewnętrzną w lewym zakręcie przed pierwszą strefą hamowania, to czy ten z DRSem będzie miał wystarczająco dużo miejsca by objechać go po zewnętrznej. Prędkości maksymalne będą czymś, co trzeba mieć na uwadze i z pewnością samochody, które będą miały ją wysoką, będą miały łatwiejsze wyprzedzanie”.
Ciekawostki
Dwukrotnie na Imoli zdarzało się, że do mety wyścigu dojechało tylko pięciu kierowców – w 1982 oraz 1985 roku. Dotychczas rundy tej nigdy nie wygrał kierowca, który startował z niższej pozycji niż piątej.
Więcej ciekawostek o torze Imola oraz statystyk dotyczących zwycięstw, podiów, pole position, najlepszych czasów i zdobyczy punktowych kierowców i zespołów przeczytacie tutaj.
Pogoda
Wszystkie prognozy pokazują, że w trakcie weekendu wyścigowe mają pojawić się opady, jednak ich intensywność jest różna w zależności od źródła. Najwięcej prognoz wskazuje, że najbardziej deszczowym dniem będzie niedziela.
Klasyfikacje
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 395,5 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 387,5 | |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 226 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 190 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 165,5 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 160 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 159 | |
8 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 115 | |
9 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 110 | |
10 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
11 | Esteban Ocon | Alpine | 74 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 43 | |
13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 34 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 32 | |
15 | George Russell | Williams Mercedes | 16 | |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Ferrari | 10 | |
17 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 7 | |
18 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | |
19 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 0 | |
20 | Robert Kubica | Alfa Romeo Racing | 0 | |
21 | Nikita Mazepin | Haas | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 6 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 3 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimi Räikkönen (Kubica) | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Esteban Ocon | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Fernando Alonso | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | |
Nikita Mazepin | Haas | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
Valtteri Bottas | Mercedes | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | |
George Russell | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!