KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Extreme E – na czym polega?



Czy słyszeliście już o tej serii? Sam pomysł na rywalizację, system punktacji, format weekendu wygląda naprawdę ciekawie i interesująco. Jak doszło do powstania Extreme E? O tym, jak i całej serii przeczytacie poniżej.

Czym jest i jak powstało Extreme E?

To jednoklasowa seria wyścigów typu off-road (terenowych). Co ciekawe już od swego pierwszego sezonu Extreme E została zatwierdzona przez włodarzy FIA. W serii tej rywalizują samochody z napędem elektrycznym.

Extreme E została stworzona przez założyciela Formuły E – Alejandro Agaga oraz zwycięzce wyścigu Indianapolis 500 z 2003 roku-Gila de Ferrana. Sami organizatorzy w wielu swoich wypowiedziach podkreślają, że wyścigi serii Extreme E mają za zadanie zwrócenie uwagi na wyzwania klimatyczne, jakie stoją w najbliższej przyszłości przed ludzkością. Wszystkie lokalizacje wyścigów tej serii X-Prix są wybierane w celu podniesienia naszej świadomości na temat niektórych tematów zmian klimatycznych. Extreme E prowadzi również system „Program Legacy”. Polega on na zapewnieniu wsparcia społecznego i środowiskowego dla miejsc gdzie odbywa się X-Prix.

Organizatorzy propagują równość płci w motorsporcie. Dlatego każda z dziewięciu rywalizujących ekip składa się z kobiety oraz mężczyzny. Rola jednego jak i drugiego kierowcy we wszystkich ekipach są tak samo ważne. Bowiem w każdej czasówce, czy też wyścigu jadą równą ilość okrążeń.

Odyssey 21 – czym ścigamy się w Extreme E?

Odyssey 21 został zaprojektowany przez Spark Racing Technology. Firma ta co ciekawe jest odpowiedzialna za produkcję samochodów Formuły E. Dostawcą akumulatorów do elektrycznego SUV-a Odyssey 21 jest Williams Advanced Engineering. Samochód waży 1650 kilogramów. Od zera setki Odyssey jest  w stanie rozpędzić się w czasie czterech i pół sekundy (przy mocy 400 kW). Za dostarczenie opon na X-Prix odpowiada firma Continental. Maksymalny moment obrotowy tego samochodu wynosi 920 nm.



Format weekendu wyścigowego

Weekend wyścigowy X-Prix trwa dwa dni. W pierwszy dzień zmagań odbywają się dwie sesje kwalifikacyjne. W każdej z dwóch wyścigów kwalifikacyjnych składa się z dwóch okrążeń. Tor pokonują zespoły w wylosowanej wcześniej kolejności. Tutaj co ważne jedno okrążenie przejeżdża kobieta, a drugie mężczyzna. Oczywiście kolejność, w jakiej pojadą ekipy jest całkowicie obojętna. Ważna dla dobrego czasu w kwalifikacjach jest tak zwany „switch”. Jest to nic innego jak zamiana kierowców w aucie.

Wyniki obu sesji kwalifikacyjnych będą ze sobą sumowane. To daje nam finalny wynik tej sesji, który jest bardzo ważny co do dalszych niedzielnych zmagań. Pierwsze trzy czołowe zespoły przechodzą do półfinału. Zdobywcy czwartej, piątej oraz szóstej lokaty awansują do Crazy Race (tak naprawdę drugi pófinał). Pozostałe zespoły będą rywalizowały w wyścigu Shoot Out.

Kto awansuje do finałowego wyścigu E-Prix? Pierwsze dwa zespoły z półfinału oraz zdobywca pierwszego miejsca w Crazy Race. To właśnie oni jadą wtedy o najwyższe lokaty.

DzieńCo jedziemy?
SobotaKwalifikacje 1
Kwalifikacje 2
Niedziela Półfinał (miejsca 1,2,3 sobotnich kwalifikacji)
Crazy Race (miejsca 4,5,6 sobotnich kwalifikacji)
Shoot out (miejsca 7,8,9 sobotnich kwalifikacji)
Finał (dwie pierwsze ekipy z półfinału + zwycięzca Crazy Race)
System punktacji

Tyle punktów zespoły będą mogły otrzymać po sobotnich kwalifikacjach:

Miejsce zespołu w kwalifikacjachPunkty
1.12
2.11
3.10
4.9
5.8
6.7
7.6
8.5
9.4

Punkty przyznawane kolejno od miejsca po finałowych zmaganiach:

Miejsce zespołu w niedzielęPunkty
1.25
2.19
3.18
4.15
5.12
6.10
7.8
8.6
9.4
Skład kierowców na sezon 2021 w Extreme E

W stawce znajdziemy wielu znanych w świecie motorsportu nazwisk. Z tych najbardziej znanych to Sebastian Loeb i Jenson Button. Do tego ojciec Carlosa Sainza juniora – Carlos Sainz senior. Z taką stawką możemy być pewni, że weekendy X-Prix będą obfitowały ogromną dawką emocji!



ZespółKierowcy
ABT Cupra XE Claudia Hurtgen
Mattias Ekstrom
Acciona Sainz XE TeamLaia Sainz
Carlos Sainz
Andretti United Extreme ECatie Munnings
Timmy Hansen
Hispano Suiza XITE Energy TeamChristiane Giampaoli Zonca
Olivier Bennett
JBXE Mikaela Ahlin-Kottulinsky
Jenson Button
Rosberg X RacingMolly Taylor
Johan Kristoffersson
Segi TV Chip Ganassi RacingSara Price
Kyle Leduc
Veloce Racing Jamie Chadwick
Stephane Sarrazin
X44Cristina Gutierez
Sebastien Loeb
Kalendarz

Na ten sezon zaplanowanych jest pięć eventów X-Prix. Miejsca, gdzie przyjdzie się ścigać kierowcom serii Extreme E są najbardziej zaniedbanymi ekologicznie lokacjami świata. Jednak na pewno nie brakuje im uroku. Cały kalendarz znajdziecie poniżej:

X-PrixLokalizacjaKrajData
Desert X-PrixWadi Rum, AlulaArabia Saudyjska03.04-04.04
Ocean X-PrixLac Rose,DakarSenegal29.05-30.05
Arctic X-PrixKangerlussuaqGrenlandia28.08-29.08
Amazon X-PrixSanterem, ParaBrazylia23.10-24.10
Glacier X-PrixTierra Del FuegoArgentyna11.12-12.12
Gdzie oglądać?

Wyścigi Extreme E w Polsce możemy obejrzeć na kanale Eurosport 1. Transmisje na żywo dostępne są na oficjalnym kanale Extreme E na YouTubie.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Popularne tagi