KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
F1 - PRE-SEASON TESTING 2020 - 2

Alfa z kolejnymi poprawkami, ale priorytetem już 2022: „Nie chcemy cierpieć jak po 2017”



Dyrektor techniczny Alfa Romeo Racing ORLEN, Jan Monachux w rozmowie z Auto Motor und Sport przyznał, że na Imoli pojawi się pakiet poprawek Alfy, ale by nie być w sytuacji sprzed kilku lat, pełne skupienie w Hinwil musi być na aucie na 2022 rok.

Monchaux przyznaje, że ubiegłorocznym problemem było prowadzenie bolidu Alfy, z którego bardzo trudno było wydobyć potencjał w kwalifikacjach, szczególnie na początku sezonu. Dopiero w Barcelonie ekipa doszła do porozumienia z ustawieniami, co pozwoliło kierowcom nabrać pewności siebie.

„Mieliśmy problemy szczególnie na torach, na których trzeba oszczędzać opony. Poświęciliśmy mnóstwo czasu i energii na poprawienie tego i teraz jesteśmy krok naprzód jeżeli chodzi o tę kwestię” – mówi Monchaux.

Alfa jest dość zadwolona z osiągów obecnego samochodu.



„Celem było sprawienie, że samochód będzie bardziej stabilny i łatwiejszy w prowadzeniu i to się udało. Najważniejsze, że oczekiwania z symulacji pokrywają się z rzeczywistością. Nikt nie chce problemów z korelacją w tym sezonie bo nie jest sekretem, że skupiamy się na 2022 roku” – dodaje.

Dyrektor techniczny ARRO nie odpowiada bezpośrednio czy nowe przepisy techniczne pomogły Alfie zbliżyć się do środka stawki, ale mówi, że niektóre z nich sprawiły, że wszyscy są bliżej siebie.

Ekipa z Hinwil postawiła w tym sezonie na rozwój przedniej części bolidu, wykorzystując na nią oba dostępne tokeny rozwojowe. Podniesiony został oczywiście tył auta, to jest powszechnym zabiegiem w stawce na 2021 rok.

„Różnice w wysokości tylnego zawieszenia nie wynoszą już 60 milimetrów, ale 15 czy 25” – mówi inżynier Alfa Romeo Racing Orlen. Gdyby było ich więcej, na co zespół wykorzystałby tokeny rozwojowe?

„Cieszę się, że mieliśmy tylko dwa. Musieliśmy sobie z nimi radzić przy ubiegłorocznym kryzysie i zredukowanym budżecie w ubiegłym roku. Zamrożenie rozwoju w takim stopniu pomogło i dużo zyskaliśmy nie musząc budować nowego nadwozia. Ale gdyby były dostępne tokeny, to może stworzyłbym nowe chłodzenie, co jednak pochłonęłoby duże środki” – odpowiada Monachux.

Jak poważny był spadek wysokości budżetu Alfy?

„Wystarczy spojrzeć na ubiegłoroczne wyniki FOM. Kiedy oni tracą, tracimy my, a zasady są znane. Można pracować nad tym, ile wpływów straci zespół. Przy braku kibiców na torach, mniejszej liczbie sponsorów, straty są duże. Mały zespół, taki jak nasz, nie może tego zignorować. Ale jesteśmy tylko sportem, nie sprawiamy, że świat staje się lepszy. Dla nas to po prostu inne warunki działania, z którymi musimy sobie radzić. Priorytetem było utrzymanie się” – odpowiada.



Inżynier ARRO zapytany o rosnące znaczenie aerodynamiki mówi, że nie da się jej zignorować i choć nadal osiągi płynące ze strony mechanicznej bolidów są najważniejsze, to prawdziwą różnicę między autami robi aerodynamika.

Alfa przywiezie poprawki na Imolę, jednak były one gotowe już 2-3 tygodnie temu. Nie są to ostatnie zmiany w bolidzie na ten sezon, ale inżynierowie zdecydowanie bardziej skupiają się teraz na projekcie na 2022 rok. Szukanie dziesiątych części sekundy w tym sezonie mogłoby znacznie spowolnić prace nad przyszłoroczną konstrukcją.

„Wystarczy spojrzeć na historię Saubera. W 2017 roku miała miejsce ostatnia duża zmiana przepisów. Wówczas zespół nie był w stanie właściwie wykonać swojej pracy Samochód był 4-5 sekund wolniejszy i my dziś nadal cierpimy z tego powodu. Jeżeli zaczynasz z taką stratą przy wejściu nowych zasad, to koniec, nie da się tego nadrobić – inni nie wyjeżdżają niestety na Karaiby zimą. Ekstremalnie ważne jest, by pierwszy nowy samochód był konkurencyjny” – mówi Monchaux.

Nie spodziewa się on, aby w sezonie 2022 ekipy przywoziły poprawki na każdy wyścig sezonu.

„Wszyscy martwią się o zmieszczenie w limicie wydatków w tym roku i tak samo będzie w następnym. Z pewnością rozwój będzie zdecydowanie większy bo większe ekipy będą bardziej niezależne i będą produkować części tylko na swoje potrzeby. Tak jest taniej. Największy rozwój powinien następować w pierwszej połowie roku 2022”.

Monchaux mówi, że zespół z Hinwil nie jest zwolennikiem dokonywania poprawek aerodynamicznych w piątki za pomocą taśm i kleju i wolą przygotować pakiet mini poprawek na cały weekend.

„Prawdopodobnie ci, którzy zyskiwali najwięcej na tyle swoich bolidów, przed sezonem 2021 mieli najwięcej do stracenia. Mogą oni jednak szybciej odzyskać stracony przez przepisy docisk niż mniejsze ekipy. Zapewne dlatego stawka tak bardzo się zbliżyła. Zobaczymy, jak to będzie wyglądać po 2-3 wyścigach. Jeżeli zespoły będą kwalifikowały się się w jednej sekundzie, w co nie wierzę, to rzeczywiście będzie coś na rzeczy”.

Według Monchaux nowe opony będą miały niewielki wpływ na aerodynamikę w przyszłym sezonie.

Źródło: Auto Motor und Sport



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi