large-2020 Sakhir Grand Prix - Thursday

Aktywne aero ma zmniejszyć zużycie paliwa w F1



Formuła 1 ma zamiar wprowadzić od sezonu 2025 system „aktywnej aerodynamiki”. Celem wprowadzenia tego systemu ma być zmniejszenie zużycia paliwa samochodów o jedną trzecią.

W wywiadzie z serwisem RaceFans dyrektor techniczny F1 – Pat Symonds nakreślił ambitny cel w zakresie przyszłych przepisów dotyczących silników w królowej motorsportu. Formuła 1 ogłosiła dwa lata temu, iż do roku 2030 stanie się „zerowym” producentem węgla oraz spalin. W spełnieniu tego postanowienia na pewno pomoże zmniejszenie ilości paliwa zużywane przez silniki.

Zbyt „masywne” auta?

Jednocześnie Symonds chce zająć się tematem rosnącej z roku na rok wagi bolidów F1. W ciągu ostatnich ośmiu lat limit wagowy wzrósł o ponad 17%. W tym roku osiągając 752 kilogramy. Duża waga samochodów wyklucza zużycia mniejszej ilości paliwa niż 110 kilogramów na wyścig.

Dyrektor techniczny F1 wskazał, iż limit ilości paliwa na wyścig może się zmienić do nawet mniej niż 75 kilogramy od sezonu 2025. Limit ten ma pozostać zmniejszony poprzez wprowadzenie paliw syntetycznych, które wytwarzają więcej energii na kilogram niż konwencjonalna; tradycyjna benzyna.

„Walczymy o masę w Formule 1. Samochody są bardzo, bardzo ciężkie. Na przestrzeni kilku następnych lat postaramy się wyeliminować ten problem”- mówi dyrektor techniczny F1.



Celem Symondsa dla nowych przepisów F1 jest utrzymanie obecnego poziomu osiągów samochodu przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości paliwa.

„Chcę aby pozostała taka sama prędkość, mniej więcej taki sam czas okrążenia, mniej więcej takie samo przyspieszenie, mniej więcej tako samo przyspieszenie. Jedyną zmianą jest to, aby samochody spalały o jedną trzecią paliwa mniej niż aktualnie”- mówi Symonds.

Aktywna aerodynamika kluczem do sukcesu?

Pat Symonds uważa, że nie tylko wprowadzenie nowej technologii paliwowej, ale również szersze wykorzystanie aktywnej aerodynamiki jest niezbędne do zmniejszenia użycia paliwa przez bolidy F1.

„Nie trzeba być inżynierem, aby zdać sobie sprawę, że jednym z powodów dla których zużywamy dużo paliwa w tych samochodach. Jest to oczywiście powód większego oporu. Z pewnością więc ze zmiana polityki paliwowej nastąpi redukcja oporu. To prowadzi do jednego wniosku: naprawdę będziemy potrzebowali mieć aktywną aerodynamikę w naszych samochodach” – kończy Symonds.

Źródło: racefans.net



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Archiwum

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 15 kwietnia

Ralf Schumacher wygrywa pierwsze GP w swojej karierze, triumfując w GP San Marino. Było to jego 10. podium w karierze.

Zmarł Art Cross (4 starty, 1 podium).

Felipe Massa wygrywa GP Bahrajnu, odnosząc 3. zwycięstwo w karierze. Robert Kubica zajmuje 6. miejsce.

Robert pokonuje pierwsze kroki „z balkonikiem” po swoim wypadku w Ronde di Andora.

Nico Rosberg triumfuje w GP Chin. Po raz pierwszy startował z pole position i to była jego pierwsza wygrana. Jedyny raz w karierze Kamui Kobayashi wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Było to też pierwsze najszybsze okrążenie Saubera.

Kolejny wyścigowy akcent u Kubicy. Polak testował Porsche 911 na torze Imola. „To był mój pierwszy raz jako trener i naprawdę cieszę się, że Stefano mógł mieć ze mnie pożytek. Nigdy wcześniej nie jeździłem autem 911 GT3 Cup i mimo że zrobiłem około 10 okrążeń, to dowiedziałem się, że jest to szybki samochód, choć niełatwy w prowadzeniu. Do każdego auta trzeba się dostosować” – powiedział Kubica.

Daniel Ricciardo odnosi 6. zwycięstwo w karierze, wygrywając GP Chin. Był to 100. start Valtteriego Bottasa w F1.