KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank

Z bandami albo żwirem by to nie przeszło…



Jestem już po onboardach Maxa i Lewisa więc odniosę się nieco szerzej do najgorętszej sytuacji z wczoraj, a raczej do całości zamieszania z zakrętem 4.

Były z nim duże problemy w ubiegłym roku, akurat tak jest on wyprofilowany, że kierowcom znacznie łatwiej i korzystniej przejeżdżać tam dwoma kołami za białą linię, łamiąc limity toru. Generalnie nie powinno być tematu – jest biała linia, macie się jej trzymać i koniec. Ale niestety, temat się zrobił.

Zacznijmy chronologicznie (bo to tu bardzo ważne):
🕐 W piątek FIA ustala podejście do limitów toru w tym zakręcie: podczas treningów (a zatem również podczas „treningu kwalifikacyjnego”) monitorujemy limity toru i będziemy skreślać czasy okrążeń jeżeli ktoś wyjedzie za szeroko w „czwórce”. Ale (!) podczas wyścigu te limity nie będą już monitorowane w tym zakręcie. Tu od razu trzeba rozdzielić, że czym innym jest złamanie limitów toru, a czym innym wyprzedzanie poza torem – w regulaminie to dwie różne pozycje.
🕑W sobotę w Q1 Perezowi i Ricciardo są anulowane czasy okrążeń za wyjechanie zbyt szeroko w zakręcie 4 – prawidłowo, tak jak było mówione
🕒W niedzielę rano kierowcy mają przypominane (mówi o tym Charles Leclerc), że limity toru nie będą tam surowo respektowane.
🕓W pierwszej połowie wyścigu Lewis Hamilton (praktycznie na wszystkich okrążeniach) oraz Valtteri Bottas (na większości) wyjeżdżają dwoma kołami poza białą linię w 4. zakręcie.



🕔Około 29 okrążenia Max Verstappen dostaje informację, że Lewis i Valtteri wyjeżdżają szeroko w 4. zakręcie więc i on może. Holender pyta: „Dlaczego to jest legalne?”
🕕1-2 okrążenia później Lewis Hamilton słyszy przez radio, że musi przestać wyjeżdżać szeroko w zakręcie 4. Hamilton dziwi się, bo było im mówione coś innego.
🕖Max Verstappen dostaje informację o tym, że Lewisowi zabroniono wyjeżdżać poza linię w zakręcie 4
🕗Lewis przestaje wyjeżdżać za szeroko, Max też nie wyjeżdża
🕘Na 4 okrążenia przed końcem Verstappen zaczyna wyprzedzać Hamiltona. Na wyjściu z zakrętu 4 zalicza mały uślizg, a potem wyjeżdża dwoma kołami poza linię.

🕙Zespół chwali Maxa, a po chwili każe mu oddać pozycję na rzecz Lewisa.

Tyle z faktów. Teraz oceny, bo według mnie nie da się uniknąć ich tutaj. Nie wiem, czy Max chciał wyprzedzając Lewisa wyjechać poza limity toru. Według mnie chciał się w nich zmieścić i to spowodowało mały uślizg. Nie mniej – i to warto podkreślić, ucinając wiele z niepotrzebnych dyskusji – ani Max ani Red Bull nie kwestionowali, że wyprzedzanie odbyło się przy złamaniu limitów toru. My możemy sobie dywagować, czy złamanie limitów toru było jeszcze w trakcie wyprzedzania czy już po. Faktem jest, że pomogło Verstappenowi. I on sam tego nie podważał – chciał nawet przyjąć karę 5 sekund bo czuł, że może ją odrobić. Powiedział nawet, że wolał żeby mu zwycięstwo odebrano niż żeby przegrał w taki sposób jak przegrał.



Wiem, że wypowiedziami wielu osób kieruje uprzedzenie do Lewisa, ale ani on ani Mercedes nie popełnili tu żadnego błędu. Dyrektor wyścigowy FIA Michael Masi powiedział, że nie będzie monitoringu limitów toru i oni to wykorzystywali – bo przecież o to w F1 chodzi. Dlaczego nie wiedzieli o tym w Red Bullu – nie wiem, ale sami są sobie winni.

Całościową winę za tę sytuację ponosi jednak FIA. Pierwszy raz widzę, żeby w trakcie weekendu wyścigowego F1 zmieniał się tor po którym jedziemy. Raz można wyjeżdżać szerzej, a raz nie… Czy po to Herman Tilke siedzi po nocach bidulek żeby jakiś gość powiedział sobie – a wiecie co, tu to możecie łamać limity toru.

Przecież od tego te białe linie są, żeby wyznaczać tor jazdy! Potwierdza się dobra zasada, że nic tak dobrze nie wyznacza limitów toru jak betonowy mur. Jakiekolwiek robienie wyjątków w tej dziedzinie prowadzi do takich sytuacji, o jakiej dyskutujemy od wczoraj. Nie może być tak, że to kierowcy będą sobie sami wyznaczać tor jazdy. Mają się w nim mieścić i koniec. A w Bahrajnie to po prostu trzeba było przemalować tę linię jak tak im nie pasuje, a nie wymyślać jakieś dziwaczne odstępstwa.

patronite

Michael Masi tłumaczył po wyścigu, że pozwolenie do przekraczania limitów toru dotyczyło jedynie przypadkowych wyjazdów, które nie niosły za sobą korzyści czasowej. W takim razie czemu pozwalali Lewisowi Hamiltonowi na jechanie większość wyścigu poza torem? Czy nie zyskiwał dzięki temu? Według mnie zyskiwał, ale FIA dała mu do tego furtkę „na gębę” podczas odprawy z kierowcami. A nie powinna była tego robić. Bo w naturze tego sportu (niestety) jest zasada, że dopóki cię ktoś za coś nie ukarze, to jest to dozwolone. Zresztą widać po wypowiedzi Charlesa Leclerca, jak kierowcy zrozumieli słowa na briefingu.

Trochę też w tym wszystkim też winy projektantów torów, na których jest coraz mniej żwiru, a coraz więcej miejsc, w których można bezkarnie wyjeżdżać. Trochę też winy nas bo wiele razy sobie dworowaliśmy z 64 skasowanych czasów okrążeń. Ale sorry, FIA nie powinna ulegać ani widzimisię kierowców ani krytyce kibiców, bo to nie o to w tym chodzi.

A jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Kto się zagapił, kto przegiął, a kto dał ciała?



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi