KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

formula e sezon 2021

Sezon Formuły E startuje już jutro



Mija dziesięć lat, od kiedy narodził się pomysł na stworzenie w pełni elektrycznej serii wyścigowej. Nikt nie mógł wtedy przewidzieć, jak potoczą się losy tego przedsięwzięcia. Na to wygląda, że wszystko potoczyło się bardzo dobrze – właśnie dekadę później jesteśmy tuż przed startem siódmego sezonu rywalizacji. Co czeka nas przez najbliższe kilka miesięcy?

Znane lokalizacje w nowych odsłonach

 

Na chwilę obecną zapowiedziano osiem rund na przestrzeni kilkunastu tygodni. Tak jak w piątym i szóstym sezonie, startujemy od Arabii Saudyjskiej. Dwie rundy jedna po drugiej odbędą się w dniach 26-27 lutego na Riyadh Street Circuit. Będą to wyjątkowe wyścigi, ponieważ pierwszy raz w historii mamy do czynienia z jazdą w porach wieczornych. W marcu nie będzie ścigania, ale w kolejnych miesiącach – jak najbardziej. Na 10 kwietnia zaplanowany jest wyścig we Włoszech. Czy uda się go zorganizować na ulicach Rzymu, czy będzie trzeba przenieść się na pobliski tor Vallelunga, o tym zdecyduje sytuacja z epidemią. Dwa tygodnie później przeniesiemy się do Walencji na Circuit Ricardo Tormo. Miejsce to nie jest obce, bo zazwyczaj są tam testy przedsezonowe. Po upływie kolejnych czternastu dni kierowcy znajdą się w akcji na legendarnym Circuit de Monaco, wyjątkowo w pełnej okazałości. Później zmieniamy kontynenty – z Europy lecimy do Azji, bo 22 maja odbędzie się E-Prix Marrakeszu. Natomiast pierwotnie planowana na styczeń wizyta w chilijskim Santiago będzie miała miejsce w dniach 5-6 czerwca. Dalsza część kalendarza zostanie ogłoszona w późniejszym czasie.

Kto zasiądzie za kierownicą?

 

Na liście zespołów nie ma zmian, ale co do kierowców – dokonało się kilka transferów. Sam Bird po sześciu sezonach opuścił Virgin, aby przenieść się do Jaguara. W zastępstwie za Brytyjczyka do teamu dołączył Nick Cassidy. Z Venturi rozstał się Felipe Massa, a na jego miejsce wstępuje Norman Nato. Po debiucie zeszłego lata w Berlinie, Rene Rast związał się z Audi na dłużej. W Mahindrze nową twarzą jest Alexander Sims. Wraz z nim hinduski zespół reprezentować będzie Alex Lynn, który w 2019 r. pożegnał się z Jaguarem, zaś w zeszłym roku dostał szansę jazdy w wielkim finale sezonu. Simsa w BMW i Andretti zastępuje Jake Dennis. Niemiecki zespół Porsche ma już dwóch niemieckich kierowców, bo podpisano kontrakt z Pascalem Wehrleinem. Kończąc kwestię transferów – Sergio Sette Camara zadomawia się w Dragonie, a Tom Blomqvist został nowym kierowcą NIO 333.



kierowcy formuła e

Kwestie techniczne

 

Rywalizacja zapowiada się na zaciętą. Na przedsezonowych testach wszystkich kierowców dzieliła niecała sekunda. Oczywiście z doświadczenia możemy powiedzieć, że „to tylko testy” – wszystko okaże się tak naprawdę dopiero przy okazji kolejnych E-Prix. Obrońcą tytułu jest Antonio Felix Da Costa z zespołu DS Techeetah. Numer jeden klasyfikacji generalnej tego sezonu będzie mógł nazywać się mistrzem świata, w związku z tym, że w 2019 r. FIA nadała takowy status Formule E. Do tej pory były to zwykłe mistrzostwa. Co do samochodów – trzeci raz używane będą auta Spark SRT05e, znane też jako Gen2. Planowano wprowadzić zmodyfikowany samochód o nazwie Gen2EVO, lecz ze względu na konieczne oszczędności, zdecydowano na wycofanie się z pomysłu. Podjęto także decyzję, że układy napędowe będą musiały wystarczyć na dwa lata. Techeetah, Nissan i Dragon będą wstępnie korzystać z tego, co zbudowali na poprzedni sezon, zaś pozostałe zespoły przygotowały już nowe komponenty, które posłużą im do końca sezonu 2022-23. Inne zasady gry pozostały bez zmian. Zdobywca Pole Position zdobywa 3 pkt, zaś najszybszy kierowca wśród grup kwalifikacyjnych jedno oczko. Wyścigi trwają 45 minut + 1 okrążenie, a klucz punktowy jest taki jak w Formule 1 – z dodatkowym punktem za najszybsze okrążenie dla finiszującego w pierwszej dziesiątce. Fani mają jak zwykle pewien wpływ na to, co się stanie, poprzez #FanBoost dający kilka sekund dodatkowej mocy dla kierowców, którzy otrzymają przed wyścigiem najwięcej głosów. Do dyspozycji jest również Attack Mode, którym należy dobrze zarządzać, aby znaleźć szansę na odjechanie oponentom.

Śledzenie zmagań

 

Prawa transmisyjne posiada Eurosport. Sesje treningowe mają być dostępne w Polsce na YouTube. Sesje kwalifikacyjne będzie można oglądać poprzez usługę Eurosport Player, zaś wyścigi transmitowane będą na żywo na pierwszym lub drugim kanale nadawcy. Tradycyjnie na stronie fiaformulae.com dostępny jest również Live Timing wraz z podglądem na pozycje poszczególnych kierowców na torze.

Autor: @formulepl



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi