KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.
large-2020 Portuguese Grand Prix - Thursday-11

ARRO na sprzedaż w 2021?



Jaka będzie przyszłość zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN? Czy szwedzcy właściciele – wzorem rodziny Franka Williamsa – zdecydują się na sprzedaż ekipy w 2021 roku?

Rozważania takie podjął na łamach grandprix247 Garry Sloan. Zanim jednak przejdziemy do jego wniosków, odpowiedzmy sobie na pytanie:

Do kogo należy ARRO?

 

W lipcu 2016 roku ogłoszone zostały zmiany w zespole Sauber. Szwajcarska grupa inwestycyjna Longbow Finance kupiła wszystkie udziały należące do Petera Saubera i Monishy Kaltenborn, stając się jedynym właścicielem ekipy Sauber w Formule 1.

Islero Investments (jednym z dyrektorów spółki jest Alessandro Alunni Bravi, menadżer/prawnik Roberta Kubicy), które obecnie jest właścicielem Saubera jest zależne od Longbow Finance. Ta ostatnia firma jest kontrolowana przez Szwedów. Stoją za nią:



– Finn Rausing – miliarder (majątek o wartości $8 miliardów), którego główną firmą jest Tetra Laval Group, produkująca opakowania,

– Stefan Persson – syn założyciela H&M i to właśnie z tego giganta odzieżowego pochodzi znaczna większość z $30 miliardów, jakie warte są jego aktywa,

– Karl-Johan Persson – wnuk założyciela H&M, obecny prezes tej firmy. Jego majątek to $2 miliardy.

Prezesem Longbow Finance był Raymond Bär, założyciel banku Julius Bär, obecnego teraz np. w Formule E. Ta firma ta jest natomiast powiązana z Allianzem – jednym z mocnych sponsorów BMW Sauber. Kręgi się zatem zacieśniają.

Longbow Finance stoi za karierą Marcusa Ericssona w Formule 1, a ten kierowca był w ekipie Saubera od 2015 fo 2019 roku, co pewnie nie pozostawało bez związku z tym, że to właśnie Szwedzi przejęli zespół z Hinwil.

Obecnie Alfa Romeo jest tylko i aż sponsorem tytularnym ekipy, a z tą umową wiąże się również współpraca w zakresie wsparcia technologicznego zespołu przez Ferrari.

Co z przyszłością?

 

Na kwestię powodów zakupu zespołu przez szwedzkich inwestorów zwraca uwagę Sloan, który zwraca uwagę, że było nim zapewnienie miejsca w F1 Marcusowi Ericssonowi, a obecnie celem właścicieli – jak każdej grupy inwestycyjnej – jest osiąganie zysków.

Jakie teraz są ich zamiary? Według Sloana, wiele mówi o nich decyzja Ferrari o umieszczeniu Micka Schumachera w Haasie, a nie Alfa Romeo Racing ORLEN. Teoretycznie wydaje się, że zdecydowanie lepszą opcją ze względów sportowych jest ekipa z Hinwil.

Decyzję o tym, że Schumacher – szykowany przecież na przejście w 2023 roku do Ferrari – pójdzie do Haasa podjął szef grupy FCA. Stały za nią oczywiście pieniądze. Według FIATa, dla sprzedaży Alfy Romeo bardzo ważne jest, by zespół ten miał w składzie włoskiego kierowcę. Dość powiedzieć, że na krajowym rynku Alfa rocznie sprzedaje modeli za 1,1 miliarda dolarów, a we wszystkich innych krajach świata łącznie 1,7 mld dolarów. Dlatego zdecydowano się na pozostawienie Giovinazziego.



Umowa Saubera z Alfą wygasa wraz z końcem sezonu 2021 i nie wiadomo, czy zostanie przedłużona. Wszystko będzie zależało od sytuacji ekonomicznej i strategii, jaką podejmą władze FCA. Pewne jest natomiast zacieśnienie współpracy Ferrari z Haasem, do którego przejdzie część pracowników Scuderii i który będzie otrzymywał od Ferrari więcej komponentów.

Jak mówi Frederic Vasseur: „Jesteśmy powiązani z Ferrari do końca 2021 roku, a potem będziemy musieli popatrzeć w księgi, gdyż kolejny kontrakt z nowymi przepisami, powinien być na lata 2022 – 2026. Dotychczas Ferrari było dla nas solidnym partnerem”.

„Podpisanie nowego Porozumienia Concorde ustala limit budżetowy i bardziej sprawiedliwy podział zysków. Jeszcze ważniejszy staje się „efekt franczyzy. Longbow Finance będzie zachęcone przykładem Williamsa i może dążyć do stabilizacji w zespole. Ważne było zatrzymanie Alfy na pokładzie poprzez przedłużenie umowy z Giovinazzim, a to podejście zostało wyrażone też poprzez ponowny kontrakt z Robertem Kubicą jako kierowcą rezerwowym, co zapewniło pozostanie PKN ORLEN jako sponsora tytularnego” – pisze Sloan.

Rozwija on też wątek Kubicy i ORLENu: „Kubica, podobnie jak Giovinazzi, był warunkiem koniecznym dla sponsora na podpisanie kontraktu. Prezes Daniel Obajtek potwierdził, że ORLENowi się to opłaca, a ekwiwalent reklamowy to $100 mln”.

„Longbow skupia się na stworzeniu stabilności finansowej przed potencjalną sprzedażą w 2021 roku” – pisze Sloan, wskazując też na możliwych kandydatów.

„Możliwe, że po przejęciu Williamsa, takim ruchem mogliby być zainteresowani Michael Latifi i Sylvan Adams, których plany związane z Nicholasem Latifim i Royem Nissanym mogły zostać pokrzyżowane przy nowych właścicielach”.

Więcej o kwestii właścicielskiej Alfy, historii zespołu i możliwości „polskiej ekipy” w F1 przeczytacie tutaj.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Las Vegas

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 22 listopada
godz. 03:30 – 1. Trening
godz. 07:00 – 2. Trening

Sobota, 23 listopada
godz. 3:30 – 3. Trening
godz. 7:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 24 listopada
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi