KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogram

Russell stenogram sakhir

Radio się grzało, intensywny debiut Russella w Mercedesie



Najpierw pełne spokoju, a potem stonowanych emocji były komunikaty radiowe George Russella i jego inżyniera podczas Grand Prix Sakhir. Ten wyjątkowy dla Anglika wyścig powinien skończyć się inaczej i to było słychać. Zapraszam na “stenogram” z jazdy Russella wczoraj.

Przed startem wyścigu George prosi o przypomnienie procedur oraz ma nietypową prośbę: “Podczas zjazdu do boksu przypomnijcie mi, gdzie jest nasz garaż”. Nie chce zatem powtórzyć np. błędu Lewisa Hamiltona, który tuż po przejściu z McLarena do Mercedesa pomylił garaże.

Radio Russella działa bardzo słabo i tak będzie przez cały wyścig. Inżynier kilka razy będzie musiał prosić o powtórzenie niezrozumiałych komunikatów kierowcy.

George dostaje potem przypomnienie o procedurach, a następnie odliczanie sekund do startu okrążenia rozgrzewkowego.

Russell startuje świetnie i dość agresywnie i obejmuje pozycję lidera. Po chwili słyszy komunikat o samochodzie bezpieczeństwa i wyjaśnienie co się stało. Następnie niemal przez cały czas jest w komunikacji radiowej z Peterem Boningtonem, dostając instrukcje na temat rozgrzewania opon, trzymania temperatury hamulców oraz używaniu systemu DAS oraz ustawieniach.



Tuż przed restartem i tuż po nim Russell otrzymuje sporo poleceń zmiany ustawień. Na 10. okrążeniu inżynier informuje kierowcę, że ich strategia to “target +10”.

Po chwili Russell informuje, że zmaga się z podsterownością. Jednocześnie cały czas dostaje informacje o tempie Bottasa i przewadze nad nim.

Na 13. kółku pojawia się pierwsza prośba o zarządzanie oponami, szczególnie w zakrętach 6. i 10. Gdy zostanie zapytany o stan opon za 6 okrążeń, powie, że są w dobrym stanie. Na 20. okrążeniu Bonington zgłosi, że może już używać krawężników i że taka informacja została przekazana obu kierowcom ekipy.

Na 22 okrążeniu Russell informuje, że mógłby pojechać 2-3 dziesiąte szybciej, “Bono” mówi, że degradacja jest mniejsza niż oczekiwali oraz, że Bottas mocniej najeżdża na krawężniki. Trzy okrążenia później Russell dostanie komunikat, że może odpuszczać nieco mniej.

“Target +10” – słyszy Russell na 27. okrążeniu, a kółko później Bonington poprosi go o unikanie krawężników w zakręcie 9 oraz poinformuje, że taką prośbę dostali obaj kierowcy.

Russell informował, że opony są w dobrym stanie, pytał też o przewagę nad Bottasem i innymi kierowcami. Inżynier wyjaśniał mu, że czekają z pit-stopem aż będzie właściwe okno, dzięki czemu nie wpadną w tłok dublowanych kierowców.

Na 38. kółku George mówi, że jego opony zaczynają się już mocno zużywać, a dwa okrążenia później pyta o stratę do 3. miejsca.

Na 44. kółku inżynier prosi Russella żeby cisnął, bo niebawem będą zjeżdżać do boksów. Pit-stop był bezproblemowy, a przed nim i po nim padło sporo komunikatów na temat zmiany ustawień.

Niedługo po wyjeździe George skarży się na brak mocy. Pyta też, ile mają jechać na tych oponach. Bonington polecił mu zmianę ustawień. Na 51. okrążeniu Russell skarży się na szybką degradację opon, jednak inżynier uspokaja go, że to chwilowe i nie ma nic niepokojącego. Dwa kółka później Russell znów narzeka na brak mocy. “Tak jakby brakowało paliwa”.

Problem się powtarza, więc Russell dopytuje, czy może zmieniać ustawienia i dostaje na to zgody. Jego przewaga nad Bottasem zmniejsza się z 8,5 sekundy, które miał po pit-stopie do 5,5 sekundy.

“Valtteri jedzie teraz szybciej, czy możesz podnieść swoje tempo?” – pyta inżynier, dając również polecenie zmiany ustawień. George ponownie prosi o inne tryby.



Komunikatów dotyczących zmiany ustawień i innych instrukcji było w tym wyścigu mnóśtwo.

Gdy pojawia się wirtualna neutralizacja, Russell nie był pewien, czy nie zdublował Gaslyiego po wprowadzeniu, dostaje polecenie zmiany ustawień i prośbę o trzymanie delty.

Samochód bezpieczeństwa zostaje wprowadzony w momencie, gdy Russell był w ostatnim zakręcie. “Zostaję” – zgłasza kierowca, jednak po chwili jest ściągany do boksów przez Mercedesa.

Podczas feralnego pit-stopu widać, że można było to uratować. Jeszcze jak George stał mechanik po lewej zauważył złą oponę i zaczął machać rękami i wskazywać na złą oponę. Niestety, było już za późno i kierowca odjechał.

 

Po wyjeździe z boksów George jest proszony o trzymanie delty. Pod koniec okrążenia Bonington mówi: “George musimy zjechać, mamy zamienione opony, musimy je zmienić, powinno być OK”. Russell dopytuje: “Czy obaj zjeżdżamy?” ale nie otrzymuje odpowiedzi. Wyjeżdżając z boksów słyszy komunikat aby cisnął aż do linii samochodu bezpieczeństwa.

“Ciśnij aż złapiesz samochód bezpieczeństwa” – mówi inżynier. Po chwili George zauważa coś niepokojącego: “Valtteri jest przed nami”. “Tak, Valtteri jest przed nami. Jest nadal na twardych oponach, które mają 14 okrążeń”.

“Czy jesteśmy przynajmniej na 2. miejscu?” – pyta po chwili Russell. “Obecnie P5, wszystkie samochody przed nami są na starych oponach” – odpowiada inżynier. “Ile zostało okrążeń”? “24. Powinniśmy mieć dobre tempo na nowym komplecie opon” – słyszy George.

Russell pyta, kim są kierowcy przed nim oraz jak stare są ich opony. Dostaje taką informację z komentarzem: “Przewaga opon powinna być duża”, na którym odpowiada: “Mam cholera nadzieję”. George dopytuje czy ma poprawne ustawienia przed restartem. Skarżył się jeszcze przed nim, że Perez zostawia dużą przerwę. Inżynier przypomina jeszcze Russellowi, że będzie miał dostępny przycisk overtake i następuje wznowienie.



Po błyskawicznym uporaniu się ze Strollem i Oconem, Russell pyta o stratę do Pereza i liczbę pozostających okrążeń. Otrzymuje informację: “3,3 sekundy, 14 okrążeń”.

Russell będzie co chwila pytał o stratę, a Bonington chwali go za tempo. Na 10 okrążeń przed końcem George pyta, w jakim stanie są jego opony. “Są w porządku, temperatury wyglądają dobrze, tracisz 2,4… 2,3 sekundy”.

Kółko później Bonington oznajmia: “Wygląda na to, że masz przebitą lewą tylną oponę”. Komunikat dociera do Russella w ostatnim zakręcie więc pyta: “Zjeżdżamy czy zostajemy?”. “Wygląda na powolny kapeć więc powinno być jeszcze OK na jedno okrążenie” – mówi inżynier.

Na przedostatniej prostej tego kółka George pyta co dalej. “To na pewno przebita opona, zjedź”. W radiu kierowcy słychać krzyk złości, a potem ironiczny śmiech rezygnacji. “Czy na pewno? Jesteście pewni?”. “Tak, na pewno, masz przebitą oponę, zjeżdżaj”. Russell krzyknie jeszcze kilka razy wjeżdżając do boksów i wyjeżdżając z nich. “Nie wiem co powiedzieć” – mówi kierowca. “Przykro mi, ale skup się teraz, zostało 9 okrążeń, nadal możesz zdobyć punkty” – odpowiada inżynier.

Po wyprzedzeniu Magnussena, Russell pyta ile okrążeń zostało. “8, zdobądźmy tu punkty, jesteś 2 sekundy szybszy niż reszta” – mówi Bonington i daje Georgeowi kolejne polecenia zmiany ustawień.

Gdy minie Giovinazziego, Russell pyta, na której są pozycji i ile okrążeń zostało. Odpowiedź brzmi: 12 miejsce, 5 okrążeń”.

Russell zapyta jeszcze raz o liczbę pozostających okrążeń, a Bonington będzie prosił go o ciśnięcie do linii mety.

Po minięciu jej George wymownie rozkłada ręce na kierownicy i uderza w nią. “Bardzo mi przykro George z powodu tej sytuacji. Miałeś dziś tempo, wykonałeś świetną pracę i pokazałeś swoją moc. Nadal – jesteśmy w punktach” – mówi inżynier.

“Nie wiem co powiedzieć chłopaki. Dwukrotnie zostało mi to dziś odebrane. Ku*wa. Mimo wszystko to była przyjemność współpracować z wami. Jestem załamany, ale ale jeszcze dostaniemy szansę, mam taką nadzieję” – mówił Russell.

“George, tu James. Wykonałeś solidną pracę. Za każdym razem gdy traciłeś, odzyskiwałeś. Świetna praca” 0 powiedział Allison.

“George, przepraszam za to, to była wspaniała, wspaniała jazda” – dodał Toto Wolff. “Dziękuję, dziękuję” – odparł Russell.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 2 maja:
godz. 18:30 – Trening
godz. 22:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 3 maja:
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 4 maja:
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi