Najpierw pełne spokoju, a potem stonowanych emocji były komunikaty radiowe George Russella i jego inżyniera podczas Grand Prix Sakhir. Ten wyjątkowy dla Anglika wyścig powinien skończyć się inaczej i to było słychać. Zapraszam na “stenogram” z jazdy Russella wczoraj.
Przed startem wyścigu George prosi o przypomnienie procedur oraz ma nietypową prośbę: “Podczas zjazdu do boksu przypomnijcie mi, gdzie jest nasz garaż”. Nie chce zatem powtórzyć np. błędu Lewisa Hamiltona, który tuż po przejściu z McLarena do Mercedesa pomylił garaże.
Radio Russella działa bardzo słabo i tak będzie przez cały wyścig. Inżynier kilka razy będzie musiał prosić o powtórzenie niezrozumiałych komunikatów kierowcy.
George dostaje potem przypomnienie o procedurach, a następnie odliczanie sekund do startu okrążenia rozgrzewkowego.
Russell startuje świetnie i dość agresywnie i obejmuje pozycję lidera. Po chwili słyszy komunikat o samochodzie bezpieczeństwa i wyjaśnienie co się stało. Następnie niemal przez cały czas jest w komunikacji radiowej z Peterem Boningtonem, dostając instrukcje na temat rozgrzewania opon, trzymania temperatury hamulców oraz używaniu systemu DAS oraz ustawieniach.
Lap 1️⃣ of 8️⃣7️⃣ drama-fuelled laps, which saw one Sergio Perez drop to the back of the grid after a collision with Charles Leclerc…#SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/nfVSQCWy1K
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Tuż przed restartem i tuż po nim Russell otrzymuje sporo poleceń zmiany ustawień. Na 10. okrążeniu inżynier informuje kierowcę, że ich strategia to “target +10”.
Po chwili Russell informuje, że zmaga się z podsterownością. Jednocześnie cały czas dostaje informacje o tempie Bottasa i przewadze nad nim.
Na 13. kółku pojawia się pierwsza prośba o zarządzanie oponami, szczególnie w zakrętach 6. i 10. Gdy zostanie zapytany o stan opon za 6 okrążeń, powie, że są w dobrym stanie. Na 20. okrążeniu Bonington zgłosi, że może już używać krawężników i że taka informacja została przekazana obu kierowcom ekipy.
Na 22 okrążeniu Russell informuje, że mógłby pojechać 2-3 dziesiąte szybciej, “Bono” mówi, że degradacja jest mniejsza niż oczekiwali oraz, że Bottas mocniej najeżdża na krawężniki. Trzy okrążenia później Russell dostanie komunikat, że może odpuszczać nieco mniej.
“Target +10” – słyszy Russell na 27. okrążeniu, a kółko później Bonington poprosi go o unikanie krawężników w zakręcie 9 oraz poinformuje, że taką prośbę dostali obaj kierowcy.
Russell informował, że opony są w dobrym stanie, pytał też o przewagę nad Bottasem i innymi kierowcami. Inżynier wyjaśniał mu, że czekają z pit-stopem aż będzie właściwe okno, dzięki czemu nie wpadną w tłok dublowanych kierowców.
Na 38. kółku George mówi, że jego opony zaczynają się już mocno zużywać, a dwa okrążenia później pyta o stratę do 3. miejsca.
Na 44. kółku inżynier prosi Russella żeby cisnął, bo niebawem będą zjeżdżać do boksów. Pit-stop był bezproblemowy, a przed nim i po nim padło sporo komunikatów na temat zmiany ustawień.
Niedługo po wyjeździe George skarży się na brak mocy. Pyta też, ile mają jechać na tych oponach. Bonington polecił mu zmianę ustawień. Na 51. okrążeniu Russell skarży się na szybką degradację opon, jednak inżynier uspokaja go, że to chwilowe i nie ma nic niepokojącego. Dwa kółka później Russell znów narzeka na brak mocy. “Tak jakby brakowało paliwa”.
Problem się powtarza, więc Russell dopytuje, czy może zmieniać ustawienia i dostaje na to zgody. Jego przewaga nad Bottasem zmniejsza się z 8,5 sekundy, które miał po pit-stopie do 5,5 sekundy.
“Valtteri jedzie teraz szybciej, czy możesz podnieść swoje tempo?” – pyta inżynier, dając również polecenie zmiany ustawień. George ponownie prosi o inne tryby.
Komunikatów dotyczących zmiany ustawień i innych instrukcji było w tym wyścigu mnóśtwo.
Gdy pojawia się wirtualna neutralizacja, Russell nie był pewien, czy nie zdublował Gaslyiego po wprowadzeniu, dostaje polecenie zmiany ustawień i prośbę o trzymanie delty.
Samochód bezpieczeństwa zostaje wprowadzony w momencie, gdy Russell był w ostatnim zakręcie. “Zostaję” – zgłasza kierowca, jednak po chwili jest ściągany do boksów przez Mercedesa.
Podczas feralnego pit-stopu widać, że można było to uratować. Jeszcze jak George stał mechanik po lewej zauważył złą oponę i zaczął machać rękami i wskazywać na złą oponę. Niestety, było już za późno i kierowca odjechał.
Po wyjeździe z boksów George jest proszony o trzymanie delty. Pod koniec okrążenia Bonington mówi: “George musimy zjechać, mamy zamienione opony, musimy je zmienić, powinno być OK”. Russell dopytuje: “Czy obaj zjeżdżamy?” ale nie otrzymuje odpowiedzi. Wyjeżdżając z boksów słyszy komunikat aby cisnął aż do linii samochodu bezpieczeństwa.
“Ciśnij aż złapiesz samochód bezpieczeństwa” – mówi inżynier. Po chwili George zauważa coś niepokojącego: “Valtteri jest przed nami”. “Tak, Valtteri jest przed nami. Jest nadal na twardych oponach, które mają 14 okrążeń”.
“Czy jesteśmy przynajmniej na 2. miejscu?” – pyta po chwili Russell. “Obecnie P5, wszystkie samochody przed nami są na starych oponach” – odpowiada inżynier. “Ile zostało okrążeń”? “24. Powinniśmy mieć dobre tempo na nowym komplecie opon” – słyszy George.
Russell pyta, kim są kierowcy przed nim oraz jak stare są ich opony. Dostaje taką informację z komentarzem: “Przewaga opon powinna być duża”, na którym odpowiada: “Mam cholera nadzieję”. George dopytuje czy ma poprawne ustawienia przed restartem. Skarżył się jeszcze przed nim, że Perez zostawia dużą przerwę. Inżynier przypomina jeszcze Russellowi, że będzie miał dostępny przycisk overtake i następuje wznowienie.
Po błyskawicznym uporaniu się ze Strollem i Oconem, Russell pyta o stratę do Pereza i liczbę pozostających okrążeń. Otrzymuje informację: “3,3 sekundy, 14 okrążeń”.
Russell będzie co chwila pytał o stratę, a Bonington chwali go za tempo. Na 10 okrążeń przed końcem George pyta, w jakim stanie są jego opony. “Są w porządku, temperatury wyglądają dobrze, tracisz 2,4… 2,3 sekundy”.
Kółko później Bonington oznajmia: “Wygląda na to, że masz przebitą lewą tylną oponę”. Komunikat dociera do Russella w ostatnim zakręcie więc pyta: “Zjeżdżamy czy zostajemy?”. “Wygląda na powolny kapeć więc powinno być jeszcze OK na jedno okrążenie” – mówi inżynier.
Na przedostatniej prostej tego kółka George pyta co dalej. “To na pewno przebita opona, zjedź”. W radiu kierowcy słychać krzyk złości, a potem ironiczny śmiech rezygnacji. “Czy na pewno? Jesteście pewni?”. “Tak, na pewno, masz przebitą oponę, zjeżdżaj”. Russell krzyknie jeszcze kilka razy wjeżdżając do boksów i wyjeżdżając z nich. “Nie wiem co powiedzieć” – mówi kierowca. “Przykro mi, ale skup się teraz, zostało 9 okrążeń, nadal możesz zdobyć punkty” – odpowiada inżynier.
Po wyprzedzeniu Magnussena, Russell pyta ile okrążeń zostało. “8, zdobądźmy tu punkty, jesteś 2 sekundy szybszy niż reszta” – mówi Bonington i daje Georgeowi kolejne polecenia zmiany ustawień.
Gdy minie Giovinazziego, Russell pyta, na której są pozycji i ile okrążeń zostało. Odpowiedź brzmi: 12 miejsce, 5 okrążeń”.
Russell zapyta jeszcze raz o liczbę pozostających okrążeń, a Bonington będzie prosił go o ciśnięcie do linii mety.
Po minięciu jej George wymownie rozkłada ręce na kierownicy i uderza w nią. “Bardzo mi przykro George z powodu tej sytuacji. Miałeś dziś tempo, wykonałeś świetną pracę i pokazałeś swoją moc. Nadal – jesteśmy w punktach” – mówi inżynier.
“Nie wiem co powiedzieć chłopaki. Dwukrotnie zostało mi to dziś odebrane. Ku*wa. Mimo wszystko to była przyjemność współpracować z wami. Jestem załamany, ale ale jeszcze dostaniemy szansę, mam taką nadzieję” – mówił Russell.
“George, tu James. Wykonałeś solidną pracę. Za każdym razem gdy traciłeś, odzyskiwałeś. Świetna praca” 0 powiedział Allison.
“George, przepraszam za to, to była wspaniała, wspaniała jazda” – dodał Toto Wolff. “Dziękuję, dziękuję” – odparł Russell.