Czas liczbowo i statystycznie podsumować arcyciekawe Grand Prix Sakhir – jakie są dane, rekordy i ciekawostki tego wyścigu? Jak podsumowali go w Alfie Romeo?
Wyniki
Skrót
Wypowiedzi Alfy
“Zachowaliśmy spokój w wyścigu gdy inni popełniali błędy, ale to nie wystarczyło do zdobycia punktów. Poza obrotem Kimiego na pierwszym okrążeniu, nikt w zespole nie popełnił błędu i dowieźliśmy auta na 13. i 14. miejscu, za Ferrari i to maksimum, jakie mogliśmy dziś osiągnąć. Antonio miał dobre tempo w wyścigu, ale na tym torze wyprzedzanie było dość trudne i nie mógł w pełni pokazać swojego tempa. Nadal możemy znaleźć więcej i mam nadzieję, że mocno zakończymy sezon w Abu Zabi byśmy mogli utrzymać dobrą formę na przerwę zimową” – powiedział Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo Racing ORLEN.
Kimi Raikkonen zaliczył słaby wyścig, w pewnym momencie będąc nawet za Jackiem Aitkenem. Jego najlepszy czas okrążenia to 57.375 i pojechał ten wyścig na 3 pit-stopy.
“To była trudna noc, podczas której osiągnęliśmy prawdopodobnie maksimum co mogliśmy, biorąc pod uwagę okoliczności. Miałem dobry start, ale wyjechałem za szeroko w zakręcie 2, najechałem na krawężnik i straciłem samochód. Straciłem dwa miejsca, ale ostatecznie nie wpłynęło to na rezultat. Samochód spisywał się podobnie jak w ubiegłym tygodniu – na nowych oponach było dobrze, ale z biegiem okrążeń tempo spadało” – powiedział Fin.
Antonio Giovinazzi zajął 13. miejsce, a jego najlepszy czas okrążenia był pół sekundy lepszy niż Raikkonena (56.887). Pojechał na 2 pit-stopy.
“13. miejsce było prawdopodobnie maksimum, jakie mogliśmy dziś osiągnąć. Finiszowanie przed naszymi rywalami i tuż za Ferrari jest tym na co nas stać. Wyprzedzanie było bardzo trudne, nawet że byliśmy dość szybcy w zakrętach, ale nie mogliśmy tego wykorzystać. Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu będziemy bardziej konkurencyjni” – powiedział Włoch.
Statystyki, ciekawostki
– George Russell po 36 wyścigach przerwał swoją passę startów bez punktów w Formule 1
– Sergio Perez pobił rekord F1 w oczekiwaniu na wygraną – 190 grand prix.
– Perez jest jedynym kierowcą, który będąc ostatnim na mecie pierwszego okrążenia, wygrał wyścig
– Jego triumf jest drugim zwycięstwem na Meksyku w F1 – po Pedro Rodriguezie, który wygrał GP Południowej Afryki i GP Belgii w roku 1970.
– To pierwsze zwycięstwo dla zespołu pod obecną nazwą i pierwsze od 2003 roku dla tej ekipy (wcześniej wygrywali pod oryginalną nazwą Jordan w Belgii 1998, Francji i Włoszech 1999 i Brazylii 2003).
– Racing Point jest 36. ekipą, która wygrała w F1.
– Esteban Ocon stanął po raz pierwszy w swojej karierze w F1 na podium.
– Ostatnim wynikiem w pierwszej dwójce dla Renault było 2. miejsce Roberta Kubicy w GP Australii.
– Już 13 kierowców w tym sezonie miało okazję stawać na podium: Hamilton, Bottas, Leclerc, Vettel, Verstappen, Albon, Norris, Sainz, Stroll, Perez, Gasly, Ricciardo i Ocon. Ostatni taki wynik został osiągnięty w 2013 roku (rekordowy był sezon 1982 – 18 kierowców na podium).
– Mamy już 5 zwycięzców w tym sezonie – Hamilton, Bottas, Verstappen, Gasly i Perez.
– W ciągu ostatnich 6 lat, Sergio Perez prowadził przez tylko 2 okrążenia.
– Daniel Ricciardo ma już 10 wyścigów z rzędu w punktach w tym sezonie
Dane
Kolejność startowa
Najlepsze czasy
George Russell na miękkich oponach w końcówce wyścigu był bezkonkurencyjny. Co ciekawe, czwarty czas wyścigu i to na 56. kółku, uzyskał Antonio Giovinazzi. Jack Aitken pojechał szybciej niż np. Kevin Magnussen.
Czasy sektorów
Russell miał rekordy we wszystkich sektorach. Bottas w pierwszym był 6, podobnie jak w 3.
Prędkości
Co ciekawe, najwyższą prędkość osiągnął w tym wyścigu Lando Norris. Różnica między tymi, którzy byli na mecie wyniosła aż 25,8 km i co ciekawe, byli to kierowcy jadący na tym samym silniku (Norris – Ocon).
Pit-stopy
Najszybsze zmiany ponownie dokonali mechanicy Red Bulla, oczywiście obsługując Albona. Raz udało im się zejść poniżej 2 sekund. Trzeci wynik to pit-stop Mercedesa. W tym GP było sporo wpadek – aż 19 pit-stopów trwało ponad 3 sekundy, a 8 ponad 4 sekundy. Feralny pit-stop Bottasa potrwał aż 27,5 sekundy.
Strategie
Patrząc na pierwszą trójkę, można zauważyć, że najwłaściwsza była wczoraj strategia jednego pit-stopu. Zresztą, gdyby nie bezsensowny pit-stop Mercedesa, cała pierwsza piątka miałaby właśnie strategię jednego zjazdu do boksów. Oczywiście Sergio Perez miał wymuszony pit-stop po 1. okrążeniu.
Kolejni kierowcy zaliczali po 2 wizyty w boksach, nie licząc George Russella z czterema wizytami. Na 3 pit-stopy zespoły zdecydowały się w przypadku Vettela, Raikkonena, Aitkena i Fittipaldiego.
Opony
Najdłuższe stinty wykonywano wczoraj na oponie pośredniej, ale niektórym zdarzało się przejechać niewiele mniej kółek na oponie miękkiej. To właśnie na tej mieszance uzyskano najlepszy czas.
Performance
Z najwyższymi współczynnikami za wczoraj byli Daniel Ricciardo i Kevin Magnussen.
Vlog