Startować z przodu to „insza inszość”. Max Verstappen zdominował rywalizację w Abu Zabi, a jego wyścig przebiegał bardzo spokojnie, choć ciekawych cytatów nie zabrakło. Zapraszam na „stenogram” z jego jazdy.
Przed startem Max otrzymuje jedynie odliczanie do rozpoczęcia okrążenia rozgrzewkowego. Holender zalicza świetny start i utrzymuje prowadzenie, szybko je potem powiększając.
„Kto jest z tyłu?” – pyta Max. „Bottas, 1,1” – mówi inżynier. Niedługo później poda mu aktualizację czasu oraz poprosi o zmianę ustawień.
Na kolejnych kółkach Maxowi będą podawane różnice do Bottasa, inżynier powie też, że są zadowoleni z tempa i wskazań czujników.
Po ukończeniu 5. okrążenia, inżynier pyta kierowcę o balans samochodu. „Wszystko w porządku” – odpowiada Max. Dwa okrążenia później inżynier zgłosi, że nie tracą w zakrętach, a jedyne miejsca, gdzie Bottas jest szybszy to dohamowania więc Max również może hamować nieco mocniej. Padnie też komenda zmiany ustawień silnika. Na kolejnym okrążeniu Verstappen otrzyma aktualizację strat kierowców Mercedesa do niego.
Gdy wejdzie wirtualna neutralizacja, Max dostanie o tym informację, wraz z położeniem bolidu Pereza. Verstappen otrzyma polecenie zjazdu do boksów z dużym wyprzedzeniem, będzie też polecenie zmiany ustawień. Holender zachowuje prowadzenie i zaczyna rozgrzewać opony.
Po wyjeździe samochodu bezpieczeństwa, Verstappen pyta, czy nadal musi trzymać deltę i dostaje potwierdzenie.
„Nie było nic znaczącego podczas tego pierwszego stintu” – zgłasza inżynier podczas jazdy za safety carem. Pod jej koniec Max dostaje kolejne polecenia zmiany ustawień. Verstappen przejeżdża swoje najszybsze kółko w tym wyścigu i wypracowuje sobie 1,6 sekundy przewagi po wznowieniu. Inżynier prosi go o odpuszczanie.
Max na kolejnych kółkach będzie dostawał informacje o tempie rywali oraz polecenia zmiany ustawień. Będzie też proszony o uważanie na uślizgi w 1. zakręcie.
Około 18 okrążenia inżynier powie Verstappenowi, że może zaprzestać odpuszczania w zakrętach 1. i 5. Po kilku komunikatach o stracie kierowców Mercedesa do Maxa, kierowca zostanie poproszony o informację o balansie samochodu. Odpowie, że nie jest źle.
„Czy Lewis zbliża się do Valtteriego?” – pyta Max, a inżynier odpowiada, że na ostatnim kółku nieco stracił, ale jest 2 sekundy za Bottasem. Również Max – podobnie jak potem Lewis – uważał, że może być trudno dojechać do mety na tych oponach. Mimo to inżynier mówi mu, że może przestać odpuszczanie w prawie wszystkich zakrętach, podobnie jak robi to Mercedes.
Po kolejnym pytaniu o balans, Max odpowie, że bez zmian i że kontroluje przód i tył. Gdy minie połowa okrążenia, inżynier poda, że Max ma 7,8 sekundy przewagi nad Bottasem. „Będę więc robił to, co robię” – odpowiada kierowca, a zespół potwierdza.
Kilka okrążeń później Max dostanie informację, że Valtteri Bottas nie odpuszcza już w zakręcie 3, ale kierowca Red Bulla ma nie zmieniać swojego tempa.
Na 35. kółku Verstappen po raz pierwszy mocniej narzeka na prowadzenie samochodu, dopytuje się, ile zostało jeszcze okrążeń. Wpada również w pierwsze niebieskie flagi. Niedługo potem inżynier powie, że nie ma już potrzeby odpuszczania w którymkolwiek z zakrętów. Max dostanie też polecenie zmiany ustawień.
Po kilku kolejnych okrążeniach, Verstappen zostanie poproszony o uważanie na hamowaniach, bo ta mieszanka jest bardzo wrażliwa na przytarcia.
Max po wyjściu z nawrotu zaliczy mocne rzucanie i podskakiwanie bolidu i natychmiast zgłosi to zespołowi z niepokojem w głosie.
Verstappen dostanie też informacje o tempie rywali, a sam powie, że opony są w dobrym stanie. Padnie też pytanie o przewagę nad Bottasem.
– „11,1 sekundy, zostało 9 okrążeń” – mówi inżynier.
– „OK, będę uważał na prawy przód” – odpowiada Max.
Gdy padnie polecenie zmiany ustawień silnika, Max odpowie: „Możecie mi skręcić silnik jeżeli chcecie”, ale otrzyma negatywną odpowiedź.
Do końca wyścigu Maxowi jest już tylko podawana przewaga nad Bottasem oraz liczba pozostałych okrążeń. Na ostatnim kółku Verstappen usłyszy: „Bottas ma awaryjne oszczędzanie paliwa”.
Po minięciu linii mety następuje wybuch radości.
„Udało ci się Max, co za sposób na zakończenie sezonu” – mówi inżynier.
„Po takim roku, kiedy sam byłem zmęczony pod koniec, to niesamowite uczucie, dziękuję chłopaki” – odparł kierowca.
„Max, to było klinicznie czyste, brawa. Wygrane kwalifikacje, wyścig i najszybsze okrążenie, brawo” – powiedział Christian Horner. Po chwili komunikat o najszybszym okrążeniu, powtórzy jeszcze inżynier.
Po chwili jednak zgłasza: „Złe wieści Max, Daniel zgarnął właśnie najszybsze okrążenie”. „Ajajaj, ale nieważne, nie dbam o to, jest dobrze” – odpowiada kierowca.