KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

„Chirurgicznie czysty wyścig” – GP Abu Zabi z Maxem Verstappenem



Startować z przodu to „insza inszość”. Max Verstappen zdominował rywalizację w Abu Zabi, a jego wyścig przebiegał bardzo spokojnie, choć ciekawych cytatów nie zabrakło. Zapraszam na „stenogram” z jego jazdy.

Przed startem Max otrzymuje jedynie odliczanie do rozpoczęcia okrążenia rozgrzewkowego. Holender zalicza świetny start i utrzymuje prowadzenie, szybko je potem powiększając.

„Kto jest z tyłu?” – pyta Max. „Bottas, 1,1” – mówi inżynier. Niedługo później poda mu aktualizację czasu oraz poprosi o zmianę ustawień.

Na kolejnych kółkach Maxowi będą podawane różnice do Bottasa, inżynier powie też, że są zadowoleni z tempa i wskazań czujników.

Po ukończeniu 5. okrążenia, inżynier pyta kierowcę o balans samochodu. „Wszystko w porządku” – odpowiada Max. Dwa okrążenia później inżynier zgłosi, że nie tracą w zakrętach, a jedyne miejsca, gdzie Bottas jest szybszy to dohamowania więc Max również może hamować nieco mocniej. Padnie też komenda zmiany ustawień silnika. Na kolejnym okrążeniu Verstappen otrzyma aktualizację strat kierowców Mercedesa do niego.

Gdy wejdzie wirtualna neutralizacja, Max dostanie o tym informację, wraz z położeniem bolidu Pereza. Verstappen otrzyma polecenie zjazdu do boksów z dużym wyprzedzeniem, będzie też polecenie zmiany ustawień. Holender zachowuje prowadzenie i zaczyna rozgrzewać opony.



Po wyjeździe samochodu bezpieczeństwa, Verstappen pyta, czy nadal musi trzymać deltę i dostaje potwierdzenie.

„Nie było nic znaczącego podczas tego pierwszego stintu” – zgłasza inżynier podczas jazdy za safety carem. Pod jej koniec Max dostaje kolejne polecenia zmiany ustawień. Verstappen przejeżdża swoje najszybsze kółko w tym wyścigu i wypracowuje sobie 1,6 sekundy przewagi po wznowieniu. Inżynier prosi go o odpuszczanie.

Max na kolejnych kółkach będzie dostawał informacje o tempie rywali oraz polecenia zmiany ustawień. Będzie też proszony o uważanie na uślizgi w 1. zakręcie.

Około 18 okrążenia inżynier powie Verstappenowi, że może zaprzestać odpuszczania w zakrętach 1. i 5. Po kilku komunikatach o stracie kierowców Mercedesa do Maxa, kierowca zostanie poproszony o informację o balansie samochodu. Odpowie, że nie jest źle.

„Czy Lewis zbliża się do Valtteriego?” – pyta Max, a inżynier odpowiada, że na ostatnim kółku nieco stracił, ale jest 2 sekundy za Bottasem. Również Max – podobnie jak potem Lewis – uważał, że może być trudno dojechać do mety na tych oponach. Mimo to inżynier mówi mu, że może przestać odpuszczanie w prawie wszystkich zakrętach, podobnie jak robi to Mercedes.

Po kolejnym pytaniu o balans, Max odpowie, że bez zmian i że kontroluje przód i tył. Gdy minie połowa okrążenia, inżynier poda, że Max ma 7,8 sekundy przewagi nad Bottasem. „Będę więc robił to, co robię” – odpowiada kierowca, a zespół potwierdza.

Kilka okrążeń później Max dostanie informację, że Valtteri Bottas nie odpuszcza już w zakręcie 3, ale kierowca Red Bulla ma nie zmieniać swojego tempa.

Na 35. kółku Verstappen po raz pierwszy mocniej narzeka na prowadzenie samochodu, dopytuje się, ile zostało jeszcze okrążeń. Wpada również w pierwsze niebieskie flagi. Niedługo potem inżynier powie, że nie ma już potrzeby odpuszczania w którymkolwiek z zakrętów. Max dostanie też polecenie zmiany ustawień.



Po kilku kolejnych okrążeniach, Verstappen zostanie poproszony o uważanie na hamowaniach, bo ta mieszanka jest bardzo wrażliwa na przytarcia.

Max po wyjściu z nawrotu zaliczy mocne rzucanie i podskakiwanie bolidu i natychmiast zgłosi to zespołowi z niepokojem w głosie.

Verstappen dostanie też informacje o tempie rywali, a sam powie, że opony są w dobrym stanie. Padnie też pytanie o przewagę nad Bottasem.
– „11,1 sekundy, zostało 9 okrążeń” – mówi inżynier.
– „OK, będę uważał na prawy przód” – odpowiada Max.

Gdy padnie polecenie zmiany ustawień silnika, Max odpowie: „Możecie mi skręcić silnik jeżeli chcecie”, ale otrzyma negatywną odpowiedź.

Do końca wyścigu Maxowi jest już tylko podawana przewaga nad Bottasem oraz liczba pozostałych okrążeń. Na ostatnim kółku Verstappen usłyszy: „Bottas ma awaryjne oszczędzanie paliwa”.

Po minięciu linii mety następuje wybuch radości.

„Udało ci się Max, co za sposób na zakończenie sezonu” – mówi inżynier.

„Po takim roku, kiedy sam byłem zmęczony pod koniec, to niesamowite uczucie, dziękuję chłopaki” – odparł kierowca.

„Max, to było klinicznie czyste, brawa. Wygrane kwalifikacje, wyścig i najszybsze okrążenie, brawo” – powiedział Christian Horner. Po chwili komunikat o najszybszym okrążeniu, powtórzy jeszcze inżynier.

Po chwili jednak zgłasza: „Złe wieści Max, Daniel zgarnął właśnie najszybsze okrążenie”. „Ajajaj, ale nieważne, nie dbam o to, jest dobrze” – odpowiada kierowca.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi