Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      

MENU:

Robert Kubica Mario Theissen Peter Sauber

15 lat temu Robert Kubica zaczął karierę w F1



Wygrał World Series by Renault, a następnie zaimponował podczas testu z Renault. Kilkanaście dni później „nowy” zespół F1 ogłaszał go swoim trzecim kierowcą w sezonie 2006 – dokładnie 20 grudnia 2005 roku.

Wykorzystana szansa

 

Zanim zaczął się temat Saubera, Robertem interesowała się również ekipa Minardi, zdecydowanie najsłabsza w sezonie 2005. Robert otrzymał zaproszenie do jazdy jako trzeci kierowca w Grand Prix Chin, ale sprawy formalne uniemożliwiły mu ten występ.

20 grudnia 2005 roku, ósma ekipa zakończonego wcześniej sezonu 2005, ogłasza Kubicę swoim trzecim kierowcą. Wówczas znaczyło to wiele, bo w sezonie 2006 ekipy mogły wystawiać trzy bolidy w pierwszych treningach. Oznaczało to zatem sporo jazdy i naukę pracy z ekipą F1 na wysokim poziomie.

BMW przechodziło wówczas z Williamsa do Saubera i to głównie ludzie niemieckiego producenta nastawali na zatrudnienie Kubicy.

„Śledziliśmy karierę Roberta i jesteśmy pod wrażeniem jego osiągnięć w ostatnich latach. Swoje sukcesy zawdzięcza głównie ciężkiej pracy, wywalczył je bez poważniejszego wsparcia z zewnątrz. Jesteśmy przekonani, że dysponuje odpowiednim potencjałem i chęcią przebicia się do Formuły 1. Cieszymy się, że mogliśmy mu to umożliwić. Jako kierowca testowy zespołu będzie mógł nabrać doświadczenia, jednocześnie pomagając nam w rozwoju samochodu” – mówił 14 lat temu Mario Theissen.



Kubica wiedział, że złapał Boga za nogi i chyba pierwszy raz w życiu kariera w F1 zależy głównie od niego.

„To dla mnie wielka szansa. Zamierzam udowodnić, że zasłużyłem na tę posadę. Dla młodego kierowcy, takiego jak ja, przepis o trzecim kierowcy biorącym udział w piątkowych treningach to dar niebios. W przeszłości kierowcy testowi jeździli jedynie po torach testowych, a ja poznam wszystkie 19 torów Grand Prix, poznam cały wyścigowy weekend od podszewki. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy pomagali mi przez ostatnie lata. Bez tych ludzi nie zaczynałbym teraz przygody z Formułą 1” – mówił wówczas Robert.

Kubica spędził w ekipie z Hinwil, dziś występującą pod nazwą Alfa Romeo, cztery sezony. Sezony, w których wygrał, zdobył pole position, był liderem mistrzostw świata i 9 razy stawał na podium. I wypracował sobie wówczas markę przyszłego mistrza świata.

A dziś?

 

Robert szósty rok spędzi w Hinwil, ale drugi z rzędu jako kierowca rezerwowy i testowy. Zespół ma nadzieję, że pracy w fabryce będzie więcej i Robert będzie więcej czasu spędzał w symulatorze ekipy. Oczywiście, z naszej perspektywy nie jest to wymarzona sytuacja, ale trzeba szukać jej pozytywów.



Wydaje się, że rok w Alfie w kontekście F1 nieco poprawił wizerunek Roberta zagranicą i sympatię wielu kibiców. Wiemy jednak, że ponownie trafić do F1 będzie bardzo trudno. Czekamy zatem na wybór podstawowej serii przez Roberta Kubicę. Kiedy możemy poznać decyzję – być może nieprędko.

Co jeszcze?

 

Nie tylko to wydarzenie miało miejsce 20 grudnia. Jakie inne wspominamy dziś?

1968 – Urodził się Karol Wendlinger, kierowca F1 w sezonach 1992-1994 (41 występów).

2013 – „To naprawdę było ryzyko, kiedy zaproponowaliśmy mu start w jednym z naszych samochodów w Rallye du Var w 2012 roku. Ten pomysł wypalił i był początkiem naszej współpracy w tym sezonie. Robert nigdy wcześniej nie startował na szutrze, wiedzieliśmy, że jest szybki na asfalcie. Uczynił niesamowite postępy, poprawił swoją szybkość i pracował cholernie ciężko. Niestety, nie będziemy współpracować w przyszłym sezonie i nie jest to wina Citroena czy Roberta, ale sponsorów. Total próbował uczynić wiele dla Lotosu aby zaakceptować jego sponsorowanie Roberta. Lotos nie chciał jednak nic zmienić i porozumienie nie było możliwe. Total sponsoruje nas od 45 lat i musieliśmy przerwać negocjacje” – wyjaśnia brak współpracy z Robertem Kubicą Yves Matton.

2014 – „Robert Kubica zostaje w WRC na 2015 rok Fordem Fiestą WRC” – informuje profil serii na Twitterze. Nie wiadomo jednak, kto będzie przygotowywał mu samochód.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Fuji WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 29 lipca
godz. 14:00 – 15:00 – 1. trening
godz. 17:00 – 18:00 – 2. trening

Sobota, 30 lipca
godz. 13:00 – 14:00 – 3. trening
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 31 lipca
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi