Czas podsumować sobie komunikację radiową kierowców z Grand Prix Bahrajnu w nowej formie. Poniżej znajdziecie skrócone “stenogramy” Alexa Albona i Sergio Pereza oraz najciekawsze wypowiedzi innych kierowców z tego wyścigu w tym ich reakcje na wypadek Romaina Grosjeana.
Albon
Przed startem Alex został poproszony o delikatne obchodzenie się z oponami na pierwszych kółkach. Kierowca Red Bulla startuje nieźle – zostaje wyprzedzony przez Pereza, ale sam wyprzedza Bottasa.
Albon dostaje kilkukrotny komunikat o czerwonej fladze i jest proszony o powrót do boksów. Inżynier po chwili mówi mu o wypadku. Albon pyta, czy wszystko OK z Grosjeanem, ale inżynier mówi, że nie ma jeszcze wieści. Przekazuje mu je po chwili.
Po przerwie Alex wraca do auta, a inżynier informuje go, że kolejność zostanie zmieniona i zamiast niego z 4. miejsca ruszy Bottas.
“Nie rozumiem dlaczego tak zmieniają. Powinni wziąć kolejność z wjazdu do boksów” – mówi Albon, który dostaje jednocześnie sporo poleceń zmiany ustawień.
Drugi start wypada nieźle, Albon utrzymuje swoje miejsce i walczy z Bottasem. Gdy pojawia się informacja o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa po wypadku Strolla, Albon prawie uderza w Bottasa: “Nicisnął hamulec jak szalony!” – zgłosił kierowca. Po chwili otrzymał kolejne prośby o zmiany ustawień.
Tuż przed końcem neutralizacji, Albon skarżył się, że Perez zostawia za dużo miejsca przed sobą. Alex podczas pierwszych 20 okrążeń skarżył się na brak docisku z przodu, a odpowiedzią na te problemy były zmiany ustawień, również silnika.
Na 18. kółku Albon zameldował, że jego opony przednie się poddają i dwa okrążenia został ściągnięty do boksów.
Już 13 okrążeń po postoju Albon zgłosił, że tylne opony już się skończyły i “długo nie wytrzyma”. Do boksów zjeżdża okrążenie później. Przez kolejne okrążenia zalicza dość samotny wyścig, dostając informacje o rywalach i prośby o zarządzanie oponami. Na 10 okrążeń przed końcem Alex jest jest proszony o łagodną jazdę bez ryzyka. Dostaje też informacje o tempie swoim i rywali.
Albon dostaje informację o problemach i wycofaniu się Pereza, a potem zostaje wprowadzony samochód bezpieczeństwa.
Gdy minie metę jako trzeci, powie: “Dzięki chłopaki. To był najlepszy start w tym roku, oby więcej takich”.
“Brawo Alex, to była mega praca, pierwszy raz jesteśmy na podium tu dwoma bolidami od 2013” – odpowie mu Christian Horner, życząc miłego picia wody różanej na podium.
Perez
Przed startem wyścigu Sergio krótko dyskutował ze swoim inżynierem o ustawieniach, dostał też informację, na jakich oponach startują jego rywale. Checo zalicza rewelacyjny start i przebija się na 3. miejsce.
Krótko po starcie dostaje komunikat o czerwonej fladze i jest mu przypominana procedura ustawień. “Zjedź do boksów”.
“Co się stało?” – pyta Meksykanin. “Duży wypadek z tyłu” – odpowiada inżynier. “Czy wszyscy OK?” – dopytuje Perez. “Nie mamy jeszcze pewności, trzymaj temperatury” – mówi inżynier. Dopiero gdy Perez zatrzymał się w boksach dostał informację, że to Grosjean miał kraksę i wyszedł już z auta. Inżynier potwierdza, że kierowca może opuścić bolid.
Gdy ponownie wsiada do auta, pyta o całą procedurę restartu, dostaje też informację o oponach rywali. Perez znów świetnie startuje i jest w stanie nawet zaatakować Verstappena. Zostaje jednak na 3. miejscu i zadomawia się tam. Niestety, po chwili dostaje komunikat o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa.
“Niestety, to Lance, ale wszystko z nim w porządku” – mówi inżynier. “OH, co za wyścig. Wyciśnijmy z niego co się da” – mówi, a mijając teżące do góry kołami auto Strolla, pyta czy Lance opuścił auto. “Tak, wszystko w porządku”.
Perez dostaje informację o tym, że jadący za nim Bottas zjechał do boksów. Po wznowieniu Perez utrzymuje miejsce, a już 3 okrążenia później zostanie poproszony o delikatne odpuszczanie ze względu na rosnące temperatury.Za Perezem jedzie Albon i od tego momentu aż do końca ich rywalizacji tuż przed końcem Perez będzie regularnie otrzymywał informacje o tempie kierowcy Red Bulla, przewadze nad nim, jego problemach, pit-stopach i stanie opon.
Pytany o balans, odpowiada, że auto jest nieco podsternowne. Inżynier mówi, że nadal chcą realizować plan A. Po dwóch okrążeniach pojawia się też prośba do kierowcy o zarządzanie oponami.
Kilka okrążeń później Perez pyta, czy nadal chcą realizować plan A, inżynier potwierdza, dodając, że będzie on nieco wydłużony. Gdy inżynier mówi, że Verstappen jest 13 sekund przed nimi, Perez z głośnym zdziwieniem woła: “Co?!” “Ma bardzo dobre tempo” – mówi inżynier. “Jak dobre?” – dopytuje kierowca Racing Point. “Jest sekundę szybszy od ciebie”.
Po kolejnym pytaniu o balans, Perez informuje, że jest dobry i pyta o Bottasa. “Utknął z tyłu, nie zagraża nam” – odpowiada inżynier.
Tuż przed drugą wizytą w boksach, Perez pyta, czy może zachować obecne tempo, dostaje odpowiedź, że nie, musi nieco odpuścić. Kilka okrążeń później inżynier prosi Pereza o zarządzanie na wysokich prędkościach. “Na niskich nadal możesz cisnąć”.
Na 8 okrążeń przed końcem, po kilku okrążeniach ciszy, Perez pyta przez radio: “Śpicie? Pobudka, pobudka!”.
“Jesteśmy, Raikkonen przed tobą nie ma jeszcze niebieskiej flagi, damy ci znać” – mówi inżynier.
– Jaką mam przewagę?
– 5,8 sekundy nad Albonem
– Jak opony?
– Dobre, zostało 8 okrążeń
– Temperatury?
– Wszystko w porządku
– Dobrze to słyszeć.
Na 6 okrążeń przed końcem Perez zgłasza: “Tracę moc, tracę moc” i dostaje polecenie zmiany ustawień. “Nie wraca” – mówi i otrzymuje kolejną prośbę o zmianę ustawień. “Czy jest ok?” – pyta inżynier. “Nie wraca” – odpowiada kierowca. “Jedź dalej. 1,3 sekundy za tobą jest Latifi, za nim Raikkonen i Albon”.
“Nie wraca” – mówi Perez, cały czas próbując jechać jak najszybciej i wciskając przycisk overtake. “Jedź dalej, próbujemy” – mówi inżynier. “Ile okrążeń zostało?” “4 łącznie z tym. Albon jest tuż za tobą, jedź dalej” – odpowiada inżynier. Auto Pereza coraz mocniej dymi i przerywa.
“Checo, przepraszamy, jest pożar, zatrzymaj się blisko marshalli. Wyłącz i wysiadaj, wyskocz!” – mówi zdecydowanym głosem w ostatnim komunikacie inżynier.
Reakcje na wypadek Grosjeana
Tak poszczególni kierowcy reagowali na wypadek Francuza.
Inne
Piękny Verstappen Vettela
¿Ustedes vieron este trompo de Vettel en la vuelta 13 en la transmisión de TV?😬 pic.twitter.com/qGyMKw0xFx
— Yhacbec López ™ (@Yhacbec) November 29, 2020
Stroll zapomniał o zmniejszeniu wagi przed wyścigiem
Niedługo potem wisiał…
Vettel wściekły na Leclerca
Marshall wybiega przed Norrisa
I jeszcze zestawienie od F1